6, 7, 9 oktober 2016

Poulenc, Ravel, Roussel, Smit

Stéphane Denève, dirigent

Arthur en Lucas Jussen

Kaarten & programmaExtra
oktober 2016 donderdag 20:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
concert geweest
oktober 2016 vrijdag 20:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
concert geweest
oktober 2016 zondag 14:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
concert geweest
Leo Smit Silhouetten
Francis Poulenc Concert voor 2 piano's en orkest in d
Albert Roussel Symfonie nr. 3 in g kl. t. op. 42
Maurice Ravel La valse

'Een schitterend debuut', aldus Trouw over het eerste concert van Arthur en Lucas Jussen bij het Concertgebouworkest in 2012. Negentien en zestien jaar oud waren de pianobroers toen. Nu komen ze terug met het Concert voor twee piano’s en orkest van Francis Poulenc, een bont werk vol verrassingen en nostalgie.

Een echte klassieker van de twintigste eeuw is Ravels La valse, waarin een zwierende wals langzaam vervormt en ontaardt in een nachtmerrie – een bitterzoet, virtuoos gecomponeerd afscheid van de negentiende eeuw. Ook Albert Roussels Derde symfonie, hoewel minder bekend, wordt beschouwd als een meesterwerk.

De Nederlander Leo Smit was de eerste componist die in Amsterdam cum laude afstudeerde. Silhouetten werd in 1922 tijdens zijn studie ten doop gehouden door de orkestklas van het conservatorium en drie jaar later uitgevoerd door het Concertgebouworkest.

Op het voorblad van de kladversie van de partituur van Silhouetten staat geschreven ‘naar teekeningen van Paul Süss’. Lange tijd waren Süss en zijn tekeningen onvindbaar, maar deze zijn onlangs teruggevonden. Lees meer over deze zoektocht.

Let op: wegwerkzaamheden rond het Concertgebouw

De gemeente Amsterdam voert herinrichtingswerkzaamheden en groot onderhoud uit op en rond het kruispunt bij het Concertgebouw. U heeft waarschijnlijk meer tijd nodig om het Concertgebouw te bereiken. De werkzaamheden duren tot eind oktober. Raadpleeg voor het laatste nieuws over de wegwerkzaamheden de website van het Concertgebouw.

Rondom het concert van 7 oktober

 

Dineren

voor de concerten

Voorafgaand aan het concert op 7 oktober kunt u sfeervol dineren in de Spiegelzaal van Het Concertgebouw. Vanaf 18.15 uur bent u welkom voor een driegangendiner, inclusief aperitief en drank.

U kunt online diners bestellen bij de aankoop van kaarten. Als u al kaarten of een abonnement in bezit heeft bestelt u diners via de Concertgebouwlijn: 0900-6718345, (€ 1,- p/g), of aan de kassa van Het Concertgebouw.

De kosten voor dit arrangement bedragen € 57,50 per couvert.

Menu

7 oktober

Zoet zure groenten crudité, crostini filet Covent garden en kruidenolie


Rundersukade, paddenstoel gnocchi, gepofte champignons mousseline van wortel


Banaan ijssouffle, kokos chocolade, rum rozijnensaus


Koffie thee en friandises

Dieetwensen

Voor dieetwensen kunt u ons bellen op 06-57495890.

Een zoektocht naar de Silhouetten van Leo Smit

Op het voorblad van de kladversie van de partituur van Silhouetten staat geschreven ‘naar teekeningen van Paul Süss’. Lange tijd waren Süss en zijn tekeningen onvindbaar.

Toen Stéphane Denève, die het KCO op 6, 7 en 9 oktober leidt, in de muziek dook, werd hij meteen nieuwsgierig naar de inspiratiebron van de fantasierijke miniatuurtjes. Hij zette een hernieuwde zoektocht in gang (een eerdere zoektocht mislukte [red.]) . Dankzij sterk verbeterde zoekmachines en de enorme toename van gedigitaliseerde afbeeldingen op internet kunnen we nu met eigen ogen zien waar Smit zijn inspiratie vandaan haalde: een set ansichtkaarten getiteld ‘Tanz Silhouetten’ van een vrij onbekend gebleven kunstenaar uit München.

Paul Süss bestond dus echt.

Hij zou afkomstig zijn geweest uit het Duitstalige deel van Bohemen en gestudeerd hebben in Teplitz en Praag. Volgens een Duits antiquariaat moet hij in de Eerste Wereldoorlog aan het front in Italië gevochten hebben en zwaar gewond zijn geraakt. Na de oorlog vestigde hij zich naar verluidt in München, waar hij werkzaam was als reclametekenaar en restaurateur. In 1923 is hij vermoedelijk voor twee jaar naar de Verenigde Staten vertrokken om zich te verdiepen in de kunsthandel.

Hij werd een zeer gewaardeerd reclametekenaar en produceerde een aantal zeer verfijnde ex librissen, waaronder een voor zichzelf met een zelfportret.

De ansichtkaarten waardoor Leo Smit zich liet inspireren maken deel uit van een serie ‘Künstler Postkarten’ uit het begin van de jaren twintig. Voor zover we hebben kunnen achterhalen maakte Süss tenminste acht afbeeldingen met titels die aan muziek gerelateerd zijn. Alle zes delen van Smits compositie ‘Silhouetten’ hebben titels die ook Süss gebruikte. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen we na bijna een eeuw de beelden zien die Leo Smit tot componeren aanzetten.

Tekst: Carine Alders

‘Künstler Postkarten’ van Paul Süss