9 oktober 2020

Krystian Zimerman, piano

Gustavo Gimeno, dirigent

Beethovens Pianoconcert nr. 4

Kaarten & programma
Dit concert is ongeplaceerd. U kunt bij uw bestelling aangeven of u in de zaal, op het balkon of op het podium wilt zitten. Uw zitplaats wordt ter plekke aangewezen door een van de medewerkers van Het Concertgebouw. Bij het betreden van en het verplaatsen in het Concertgebouw is iedereen vanaf 13 jaar verplicht een zelf meegebracht mondkapje te dragen.
oktober 2020 vrijdag 19:00
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
concert geweest
Christiaan Richter 2270 (opdrachtcompositie, wereldpremière)
Ludwig van Beethoven Pianoconcert nr. 4

 

Natuurlijk viert het Concertgebouworkest het 250ste geboortejaar van Beethoven. Niemand minder dan Krystian Zimerman soleert in Beethovens Pianoconcert nr. 4 met Gustavo Gimeno als dirigent. De Nederlander Christiaan Richter componeerde er een hedendaagse reflectie op.

Hoogst originele geest
Met zijn Pianoconcert nr. 4 bewees Beethoven zich als een hoogst originele geest. De bijna improvisatie-achtige spontaniteit stuitte in het begin op onbegrip. Na de première in 1808 roemde een recensie het werk als ‘het meest bewonderenswaardige, bijzondere, artistieke en complexe Beethovenconcert ooit’, maar het werd jarenlang verwaarloosd. Tegenwoordig wordt het Pianoconcert nr. 4 beschouwd als een van de centrale werken van de pianoconcertliteratuur én een van de meest geliefde werken van Beethoven.

Krystian Zimerman
Krystian Zimerman wordt al decennia geroemd om zijn perfectionisme. Optreden doet hij alleen wanneer hij de essentie van de muziek volledig doorgrond heeft. Met de vijf Beethoven-concerten houdt hij zich al dertig jaar intensief bezig; dan mag je een afgewogen visie verwachten. De muzikale leiding heeft Gustavo Gimeno, de gerenommeerde dirigent wiens internationale carrière begon bij het Concertgebouworkest.

Hedendaags perspectief: Richter
De jonge Nederlandse componist Christiaan Richter schreef zijn tweede werk in opdracht van het Concertgebouworkest: een companion piece bij Beethovens Vierde pianoconcert met de titel 2270. Uit het ‘verdubbelen van de jubileumtijd’ – in 2270 vieren we Beethovens 500e geboortejaar – vloeit een scala aan vraagstukken voort, aldus de componist: wat is de relevantie van Beethovens werk nu en in de toekomst? Zijn Beethovens politieke idealen verwezenlijkt, komen we er dichter bij of lijken we er juist verder van af te gaan?