9 oktober 2020

Krystian Zimerman, piano - Gustavo Gimeno, dirigent

Oorspronkelijk serie E

Beethovens Pianoconcert nr. 5

Kaarten & programma
Dit concert is ongeplaceerd. U kunt bij uw bestelling aangeven of u in de zaal, op het balkon of op het podium wilt zitten. Uw zitplaats wordt ter plekke aangewezen door een van de medewerkers van Het Concertgebouw. Bij het betreden van en het verplaatsen in het Concertgebouw is iedereen vanaf 13 jaar verplicht een zelf meegebracht mondkapje te dragen.
oktober 2020 vrijdag 21:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
concert geweest
Christiaan Richter 2270 (opdrachtcompositie, wereldpremière)
Ludwig van Beethoven Pianoconcert nr. 5

Natuurlijk viert het Concertgebouworkest het 250ste geboortejaar van Beethoven. Niemand minder dan Krystian Zimerman soleert in Pianoconcert nr. 5, het ‘Keizersconcert’, met Gustavo Gimeno als dirigent. De Nederlander Christiaan Richter componeerde een hedendaagse reflectie op Beethoven.

Originele geest

Met zijn Pianoconcerten nrs. 4 en 5 bewees Beethoven zich als een hoogst originele geest. Beide werken stuitten in het begin op onbegrip. Het Pianoconcert nr. 5, bijgenaamd Keizersconcert, is een imposant bouwsel vol fijne details, stralende gloed en donkere hoekjes. Dat was te overdonderend voor het publiek aan het begin van de negentiende eeuw. Nu, ruim twee eeuwen later, telt alleen nog Beethovens enorme inventiviteit.

Krystian Zimerman

Krystian Zimerman wordt al decennia geroemd om zijn bijna griezelige perfectionisme. Optreden doet hij alleen wanneer hij de essentie van de muziek volledig doorgrond heeft. Met de vijf Beethoven-concerten houdt hij zich al dertig jaar intensief bezig; dan mag je een afgewogen visie verwachten. De muzikale leiding heeft Gustavo Gimeno, de gerenommeerde dirigent wiens internationale carrière begon bij het Concertgebouworkest.

Hedendaags perspectief: Richter

De jonge Nederlandse componist Christiaan Richter schreef zijn tweede werk in opdracht van het Concertgebouworkest: een companion piece bij Beethovens Vierde pianoconcert met de titel 2270. Uit het ‘verdubbelen van de jubileumtijd’ – in 2270 vieren we Beethovens 500e geboortejaar – vloeit een scala aan vraagstukken voort, aldus de componist: wat is de relevantie van Beethovens werk nu en in de toekomst? Zijn Beethovens politieke idealen verwezenlijkt, komen we er dichter bij of lijken we er juist verder van af te gaan?