26, 27 november 2020

Tod und Verklärung

Wagner, Beethoven

Dudamel dirigeert Strauss

Kaarten & programma
Deze concerten zijn ongeplaceerd. U kunt bij uw bestelling aangeven of u in de zaal, op het balkon of op het podium wilt zitten. Uw zitplaats wordt ter plekke aangewezen door een van de medewerkers van Het Concertgebouw. Bij het betreden van en het verplaatsen in het Concertgebouw is iedereen vanaf 13 jaar verplicht een zelf meegebracht mondkapje te dragen.
november 2020 donderdag 19:00
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
Uitverkocht
november 2020 donderdag 21:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
Uitverkocht
november 2020 vrijdag 19:00
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
Uitverkocht
november 2020 vrijdag 21:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
Uitverkocht
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 11 in f kl.t., op. 95, 'serioso' (arr. Mahler)
Richard Wagner Vorspiel und Liebestod uit 'Tristan und Isolde'
Richard Strauss Tod und Verklärung

Gustavo Dudamel is terug bij het Concertgebouworkest met Richard Strauss’ vroege meesterwerk Tod und Verklärung, Wagners geliefde Vorspiel und Liebestod uit ‘Tristan und Isolde’ en Mahlers orkestratie van Beethovens Strijkkwartet no. 11.

De hoogste idealen

Na ruim zeven jaar is Gustavo Dudamel terug bij het Concertgebouworkest, en hoe! Uiteenlopende facetten van de Romantiek komen aan bod aan de hand van drie belangrijke werken. Richard Strauss verklankte in zijn vroege meesterwerk Tod und Verklärung de laatste uren van een oude man en de verwezenlijking van diens ideaal: ‘Het idee was een toongedicht te componeren waarin de laatste uren worden beschreven van een man, die naar de hoogste idealen heeft gestreefd. […] De ziel verlaat het lichaam en ontdekt, in de eeuwige kosmos, de schitterende verwezenlijking van het ideaal dat hier beneden nooit vervuld kon worden.’ Het ernstige onderwerp van Tod und Verklärung is typisch voor de wereld van een gevoelige, filosofisch aangelegde romanticus als Richard Strauss.

Duister en intens

Mahlers orkestratie (uit 1898) van Beethovens compacte, duistere en intense ‘Quartetto serioso’ uit 1810 opent het concert. Het orkest verklaart het publiek vervolgens de liefde met het Vorspiel und Liebestod uit Wagners opera Tristan und Isolde, een van de meest invloedrijke werken uit de negentiende eeuw.