19 juni 2021

Gustavo Gimeno, dirigent

Voor publiek: zomerse klanken olv Gimeno

Kaarten & programma
Bij het concert van 19.00 uur ontvangt het orkest schenkers, sponsoren en andere relaties die de afgelopen periode van grote betekenis voor het orkest zijn geweest. Bezoekers van beide concerten dienen in bezit te zijn van een negatief coronatestresultaat dat niet ouder is dan 40 uur op het moment dat het concert begint. Hiervoor kunnen zij op een aangewezen testlocatie vooraf kosteloos een sneltest ondergaan. Alle informatie hierover is te vinden op de website testenvoortoegang.nl.
juni 2021 zaterdag 19:00
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
concert geweest
juni 2021 zaterdag 21:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
concert geweest
Franz Schubert Ouverture 'Im italienischen Stile'
György Ligeti Concert Românesc
Felix Mendelssohn Symfonie nr. 4, 'Italiaanse'

Gustavo Gimeno, met wie het Concertgebouworkest een jaar geleden ook de herstartte na de eerste lockdown, leidt het eerste live-concert sinds 16 april. Italiaans geïnspireerde werken van Schubert en Mendelssohn omlijsten Ligeti’s vroege, op Roemeense volksmuziek gebaseerde Concert Românesc.

Concertgebouworkest speelt weer met publiek

Bezoekers van deze concerten dienen in bezit te zijn van een toegangskaart en een negatief coronatestresultaat dat niet ouder is dan 40 uur op het moment dat het concert begint. Hiervoor dient u de volgende stappen te doorlopen:

  1. Bestel een toegangskaart via concertgebouworkest.nl.
  2. Maak een testafspraak bij een van de bij de aangesloten testlocaties via testenvoortoegang.nl.
  3. Laat u testen bij de testaanbieder waar u een afspraak heeft gemaakt. Een uur na de test ontvangt u de testuitslag. 
  4. Neem uw testbewijs (negatieve testuitslag), uw identiteitsbewijs en uw toegangskaartje mee naar het evenement.

Voor meer informatie over de test(bewijzen) kunt u terecht op testenvoortoegang.nl.

Naar testen voor toegang

Zonnig en zuidelijk

‘Het wordt het leukste stuk dat ik tot nog toe heb geschreven, met name het laatste deel.’ Mendelssohn was zo enthousiast over zijn ‘Italiaanse symfonie’ dat hij het werk aan andere composities onderbrak. Het zonnige en zuidelijke temperament van het eerste deel zet de toon voor een hartverwarmende symfonie, waar het componeerplezier van af spat. Het slotdeel, Saltarello, verwijst naar dansen die de jonge Mendelssohn hoorde in Rome en Napels.

In Italiaanse stijl

Ook het openingswerk van dit concert is licht en luchtig. Zoals alle Weense muziekliefhebbers rond 1817 adoreerde ook Schubert de opera’s van Rossini, maar hij vond de lof die zijn vrienden Rossini’s ouvertures toezwaaiden overdreven. Om te bewijzen dat hij dat ook kon, en snel ook, schreef de twintigjarige Schubert twee heerlijke ouvertures ‘in Italiaanse stijl’, waarvan vooral die in D groot onmiddellijk grote populariteit verwierf. 

Stralend, opzwepend, mysterieus

György Ligeti baseerde zich als jonge Hongaarse componist nog veelvuldig op traditionele volksmuziek. Nadat zijn land eerst onder de voet was gelopen door de nazi’s en daarna ingelijfd door de Sovjet-Unie, besloot hij om bij wijze van protest radicalere muziek te schrijven. Het Concert Românesc is een overgangswerk. Roemeense volksmuziek was de inspiratie voor de eerste drie delen - eerst stralend, dan weer opzwepend, soms mysterieus. In het laatste deel vangen we een glimp van de latere brutale en karikaturale Ligeti op.

Preludium

Lees ook de uitgebreide toelichting van dit concertprogramma op de website van Preludium.

Preludiumtoelichting