Pers

Persoverzicht

Concertgebouworkest presenteert Mens & Mythe

13 januari 2020

in samenwerking met Universiteit van Amsterdam

Van vrijdag 17 januari tot en met vrijdag 31 januari wijdt het Concertgebouworkest een reeks concerten aan helden uit de Griekse mythologie, onder de titel Mens & Mythe: de oerpatronen van de cultuur. In samenwerking met de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam presenteert het orkest bij de concertprogramma’s video-inleidingen en een symposium.

Mythen zijn eeuwenoude verhalen die hun actualiteit nooit verliezen. De Griekse mythen, opgetekend door de grote tragedieschrijvers Aeschylus, Euripides en Sophocles,  maken de oerpatronen van ons denken en handelen aanschouwelijk. Ze dienen kunstenaars, filosofen en psychologen steeds weer tot bron van inspiratie. Het Concertgebouworkest brengt deze eeuwenoude verhalen tot klinken.

Andris Nelsons dirigeert Prometheus met licht

De concerten op vrijdag 17 en zondag 19 januari zijn getiteld Cultuur als misdaad: Prometheus. Prometheus gaf de mensen het vuur en werd hiervoor hard gestraft, zoals Aeschylus beschrijft in Prometheus geboeid. Andris Nelsons dirigeert Skrjabins zelden uitgevoerde Prometheus voor groot orkest, koor, piano solo en lichtklavier. Voor het eerst in Europa zal het werk uitgevoerd worden met de kleurrijke lichtpartij, op basis van Skrjabins aantekeningen gereconstrueerd en gerealiseerd door de musicologe Anna Gawboy (Yale University) en lichtontwerper Justin Townsend. Pianist Pierre-Laurent Aimard en het Groot Omroepkoor verlenen hun medewerking. Ook klinken delen uit Beethovens Die Geschöpfe des Prometheus en de Nederlandse première van Brett Deans trompetconcert Dramatis personae met als solist Håkan Hardenberger.

François-Xavier Roth dirigeert barokmuziek rond Alceste

De mythe van Alcestis en andere verhalen waarin Euripides de vrouwelijke psyche zo treffend beschreef inspireerden componisten tot de mooiste opera’s. Aria’s en instrumentale delen daaruit klinken op 22, 23 en 24 januari in Het liefdesoffer: Alceste, gedirigeerd door François-Xavier Roth. De sopraan Anna Lucia Richter zingt ontroerende aria’s uit Händels toneelmuziek Alceste, Hippolyte et Aricie van Rameau, Glucks Alceste en Idomeneo van Mozart. Een door de dirigent samengestelde orkestsuite uit Alceste van Lully opent het concert.

Stravinsky’s Oedipus Rex met Pierre Bokma

In Sophocles’ Koning Oedipus ontdekt Oedipus, de gruwelijke waarheid over zichzelf. Het inspireerde Stravinsky tot zijn bloedstollende Oedipus Rex. Tijdens Het onverbiddelijke noodlot: Oedipus op 30 en 31 januari dirigeert debuterend dirigent Santtu-Matias Rouvali Stravinsky’s opera-oratorium met Pierre Bokma als spreker, Lance Ryan als Oedipus, andere zangsolisten en het Lets Staatskoor ‘Latvija’. Gijs de Lange verzorgde de mis-en-espace. Vóór de pauze klinken Verdi’s Ouverture ‘La forza del destino’ en de wereldpremière van het opdrachtwerk Ariadne, het laatste werk dat Theo Vebey schreef voordat hij stierf op 13 oktober 2019.

Radio en tv

Het concert van 17 januari wordt live uitgezonden door Mezzo tv, het concert van 19 januari wordt door AVROTROS uitgezonden op 26 januari via NPO Radio 4.

AVROTROS zendt het concert van 23 januari uit op 9 februari en het concert van 31 januari op 9 februari, beide via NPO Radio 4.

Symposium en video’s

Op vrijdag 17 januari biedt een symposium, met kamermuziek door leden van het Concertgebouworkest, extra verdieping. Het vindt plaats om 13.00 uur in Academisch-Cultureel Podium SPUI25 in Amsterdam. 

Video-inleidingen bij de drie Mens & Mythe-programma’s zijn te vinden via www.concertgebouworkest.nl/mens-mythe. Hierin gaan wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam in gesprek met orkestmusici – Philip Westbroek spreekt met pianist Jeroen Bal, Emilie van Opstall met cellist Johan van Iersel en Piet Gerbrandy met klarinettist Olivier Patey.

Classici van de UvA schreven bovendien essays voor het januarinummer van muziekmagazine Preludium en de kosteloos verkrijgbare Horizon-gids.

Entrée Late Night

Het concert op 30 januari binnen de innovatieve serie Horizon gaat over in de Entrée Late Night, met diverse muzikale acts in de Koorzaal en de Entreehal van het Concertgebouw. Musici van het Concertgebouworkest spelen kamermuziek van Debussy, Saariaho en Johnson en beroemde operascènes in samenwerking met studenten van de Dutch National Opera Academy en de conservatoria van Amsterdam en Den Haag.

 

 

Deel: