Blog

Terug naar overzicht

Een unieke en waardevolle kans

26 mei 2021

Concertgebouworkest Young maakt zich op voor de zomer! Op 5 augustus komen de 72 geselecteerde jongeren uit heel Europa eindelijk bij elkaar in Akoesticum in Ede.

Na een jaar van online lessen en gezamenlijke zoommeetings gaan ze elkaar live ontmoeten om met hulp van musici van het Concertgebouworkest een schitterend programma voor te bereiden: Con Brio van Jörg Widmann, het Vierde pianoconcert van Beethoven met Paul Lewis als solist en de Tweede symfonie van Brahms. De Britse topdirigent Daniel Harding leidt de concerten op 19 augustus in Het Concertgebouw en op 21 augustus in de Philharmonie van Keulen.

Harding kijkt ernaar uit. Zelf speelde hij in zijn jeugd in meerdere jeugdorkesten in Engeland. Dat waren vormende ervaringen, vertelt hij, omdat je dan pas echt gaat samenspelen. ‘We studeren allemaal in ons eentje, maar het is door met anderen samen te spelen dat je muziek echt gaat begrijpen en dat je perspectief ontwikkelt, niet alleen op muziek, maar ook op jezelf.’

Je instrument steeds beter leren beheersen terwijl je je tegelijkertijd bewust bent van wat de anderen om je heen doen, dat noemt Harding ‘essentieel en spannend’: dan ga je doorkrijgen dat muziek pas gaat leven als het een gedeelde ervaring is.

De dirigent prijst zichzelf gelukkig dat hij die ervaringen heeft gehad toen hij jong was, want tegenwoordig zijn jeugdorkesten niet meer zo gebruikelijk.

Daniel Harding (foto: Renske Vrolijk
DANIEL hARDING (foto: Renske Vrolijk)

Concertgebouworkest Young heeft als extra bonus dat de leden uit heel Europa komen ‘en dat leden van een van de beste orkesten ter wereld hen onder hun hoede nemen, dat is buitengewoon, echt heel zeldzaam’, vindt Harding.

Dat geldt ook voor het feit dat de deelnemers nog zo jong zijn. Als je een nieuwe generatie musici echt wilt laten begrijpen en voelen hoe het is om in een orkest te spelen, moet je immers vroeg beginnen. ‘Musici worden opgeleid om solist te worden, maar laten we eerlijk zijn, de meesten zullen - als ze geluk hebben - orkestmusicus worden. En dat is fantastisch, maar je moet dat wel leren.'

'Nu zijn er aardig wat internationale jeugdorkesten voor musici die al heel ver zijn in hun ontwikkeling, en soms zie je dat het dan al te laat is. Ze kunnen dan al slechte gewoontes hebben ontwikkeld, verkeerde invloeden hebben opgepikt… of hun capaciteit om dingen te leren is veranderd. In de leeftijd tussen 14 en 18 jaar kunnen ze nog enorm veel informatie absorberen en kun je ze nog echt inspireren. Hoe vroeger je tijd aan ze kunt besteden en ze de juiste kant op kunt sturen, hoe meer effect het heeft.’

Kortom, Daniel Harding is heel enthousiast over de combinatie van de leeftijdscategorie van Young ‘en het feit dat de deelnemers van zulke verschillende achtergronden komen en zo veel verschillende invloeden en ideeën meebrengen. Ze zullen zo gretig zijn om van elkaar te leren! En doordat ze daarnaast worden begeleid door musici van zo’n hoog niveau, met zoveel ervaring in het orkestspel, biedt Young hen een unieke en ongelofelijk waardevolle kans.’

Deel: