musician.image.alt

terug

Florian
Boesch

Bas

Florian Boesch kreeg zijn eerste zanglessen van zijn grootmoeder, de Oostenrijkse sopraan Ruthilde Boesch, en specialiseerde zich later in het lied- en oratoriumrepertoire bij Robert Holl in Wenen.

Boesch geldt tegenwoordig als een van de meest vooraanstaande liedzangers. Hij is regelmatig te gast in concertzalen als de Wigmore Hall in Londen, Het Concertgebouw in Amsterdam, Carnegie Hall in New York en de Musikverein in Wenen.

Een hoogtepunt in zijn carrière was bijvoorbeeld de uitvoering van de complete liederen van Schubert met pianist Malcolm Martineau in Glasgow en op tournee in Australië. Tijdens de Salzburger Festspiele in 2018 oogstte hij veel succes met Kreneks Reisebuch aus den österreichischen Alpen.

Voor concertrepertoire werkte Boesch samen met ’s werelds beste orkesten en dirigenten; zijn nauwe band met wijlen Nikolaus Harnoncourt resulteerde in bijzondere uitvoeringen van onder meer Händels Messiah en Saul en Purcells The Fairy Queen.

In recente jaren verscheen de Oostenrijkse bariton tevens regelmatiger op het operatoneel; in het Theater an der Wien zong hij onder andere de titelrol van Bergs Wozzeck en bij De Nationale Opera kroop hij in de huid van Zebul in Händels Jephtha.

Bij het Concertgebouworkest debuteerde Florian Boesch in 2007 met de Christus-rol in Bachs Matthäus-Passion, waarna hij nog diverse keren werd teruggevraagd.

Florian Boesch kreeg zijn eerste zanglessen van zijn grootmoeder, de Oostenrijkse sopraan Ruthilde Boesch, en specialiseerde zich later in het lied- en oratoriumrepertoire bij Robert Holl in Wenen.

Boesch geldt tegenwoordig als een van de meest vooraanstaande liedzangers. Hij is regelmatig te gast in concertzalen als de Wigmore Hall in Londen, Het Concertgebouw in Amsterdam, Carnegie Hall in New York en de Musikverein in Wenen.

Een hoogtepunt in zijn carrière was bijvoorbeeld de uitvoering van de complete liederen van Schubert met pianist Malcolm Martineau in Glasgow en op tournee in Australië. Tijdens de Salzburger Festspiele in 2018 oogstte hij veel succes met Kreneks Reisebuch aus den österreichischen Alpen.

Voor concertrepertoire werkte Boesch samen met ’s werelds beste orkesten en dirigenten; zijn nauwe band met wijlen Nikolaus Harnoncourt resulteerde in bijzondere uitvoeringen van onder meer Händels Messiah en Saul en Purcells The Fairy Queen.

In recente jaren verscheen de Oostenrijkse bariton tevens regelmatiger op het operatoneel; in het Theater an der Wien zong hij onder andere de titelrol van Bergs Wozzeck en bij De Nationale Opera kroop hij in de huid van Zebul in Händels Jephtha.

Bij het Concertgebouworkest debuteerde Florian Boesch in 2007 met de Christus-rol in Bachs Matthäus-Passion, waarna hij nog diverse keren werd teruggevraagd.