musician.image.alt

terug

Franz-Josef
Selig

Bas

Franz-Josef Selig studeerde kerkmuziek aan de Staatliche Hochschule für Musik in Keulen en zang bij Claudio Nicolai. De Duitse bas vestigde internationaal zijn reputatie met operarollen als Gurnemanz in Parsifal en König Marke in Tristan and Isolde, beide van Wagner, Sarastro in Die Zauberflöte van Mozart, Rocco in Beethovens Fidelio en Fiesco in Simon Boccanegra van Verdi.

Franz-Josef Selig was regelmatig te gast in operahuizen als de Wiener Staatsoper, het Teatro alla Scala nin Milaan, Teatro Real in Madrid en de Metropolitan Opera in New York, en bij bijvoorbeeld de Bayreuther en Salzburger Festspiele. Hij werkte samen met Christian Thielemann, Sir Simon Rattle, Antonio Pappano, Philippe Jordan, Zubin Mehta en vele andere dirigenten.

Naast zijn talrijke opera- en concertoptredens houdt Franz-Josef Selig graag tijd vrij om liedrecitals te geven, bijvoorbeeld met pianist Gerold Huber.

De bas debuteerde in maart 1996 bij het Concertgebouworkest in Bachs Matthäus-Passion onder leiding van Philippe Herreweghe en was sindsdien diverse keren te gast, voor het laatst in april 2008 in Schumanns Szenen aus Goethes ‘Faust’ onder leiding van Nikolaus Harnoncourt.

Franz-Josef Selig studeerde kerkmuziek aan de Staatliche Hochschule für Musik in Keulen en zang bij Claudio Nicolai. De Duitse bas vestigde internationaal zijn reputatie met operarollen als Gurnemanz in Parsifal en König Marke in Tristan and Isolde, beide van Wagner, Sarastro in Die Zauberflöte van Mozart, Rocco in Beethovens Fidelio en Fiesco in Simon Boccanegra van Verdi.

Franz-Josef Selig was regelmatig te gast in operahuizen als de Wiener Staatsoper, het Teatro alla Scala nin Milaan, Teatro Real in Madrid en de Metropolitan Opera in New York, en bij bijvoorbeeld de Bayreuther en Salzburger Festspiele. Hij werkte samen met Christian Thielemann, Sir Simon Rattle, Antonio Pappano, Philippe Jordan, Zubin Mehta en vele andere dirigenten.

Naast zijn talrijke opera- en concertoptredens houdt Franz-Josef Selig graag tijd vrij om liedrecitals te geven, bijvoorbeeld met pianist Gerold Huber.

De bas debuteerde in maart 1996 bij het Concertgebouworkest in Bachs Matthäus-Passion onder leiding van Philippe Herreweghe en was sindsdien diverse keren te gast, voor het laatst in april 2008 in Schumanns Szenen aus Goethes ‘Faust’ onder leiding van Nikolaus Harnoncourt.