musician.image.alt

terug

Gábor
Bretz

Bas

Hongaarse bas Gábor Bretz

Gábor Bretz, geboren in Boedapest in 1974, startte zijn muziekopleiding in Los Angeles, maar voltooide zijn zangstudie in Hongarije aan het Béla Bartók Conservatorium en de Franz Liszt Muziekacademie. In 2005 won hij de Maria Callas Grand Prix.

Gábor Bretz staat regelmatig op het toneel van de Hongaarse Staatsopera in Boedapest; hij zong onder meer de rollen van Figaro in Mozarts Le nozze di Figaro, Don Basilio in Rossini’s Il barbiere di Siviglia, Orestes in Elektra van Richard Strauss en Gurnemanz in Wagners Parsifal. Vermeldenswaardige optredens in het buitenland waren de vertolkingen van Escamillo in Bizets Carmen in de Bayerische Staatsoper, het Royal Opera House Covent Garden en de Metropolitan Opera in New York, van Colline in Puccini’s La bohème bij The Royal Opera, en van Sjaklovity in Moesorgski’s Chovansjtsjina bij De Nationale Opera.

Debuut bij het Concertgebouworkest

De Hongaarse bas is tevens geregeld in de concertzaal te beluisteren, in repertoire zoals Bartóks Hertog Blauwbaards burcht, de Johannes-Passion en Matthäus-Passion van J.S. Bach, Verdi’s Requiem en Tippetts A Child of Our Time.

In seizoen 2018/2019 maakt Gábor Bretz zijn debuut bij het Concertgebouworkest.

Hongaarse bas Gábor Bretz

Gábor Bretz, geboren in Boedapest in 1974, startte zijn muziekopleiding in Los Angeles, maar voltooide zijn zangstudie in Hongarije aan het Béla Bartók Conservatorium en de Franz Liszt Muziekacademie. In 2005 won hij de Maria Callas Grand Prix.

Gábor Bretz staat regelmatig op het toneel van de Hongaarse Staatsopera in Boedapest; hij zong onder meer de rollen van Figaro in Mozarts Le nozze di Figaro, Don Basilio in Rossini’s Il barbiere di Siviglia, Orestes in Elektra van Richard Strauss en Gurnemanz in Wagners Parsifal. Vermeldenswaardige optredens in het buitenland waren de vertolkingen van Escamillo in Bizets Carmen in de Bayerische Staatsoper, het Royal Opera House Covent Garden en de Metropolitan Opera in New York, van Colline in Puccini’s La bohème bij The Royal Opera, en van Sjaklovity in Moesorgski’s Chovansjtsjina bij De Nationale Opera.

Debuut bij het Concertgebouworkest

De Hongaarse bas is tevens geregeld in de concertzaal te beluisteren, in repertoire zoals Bartóks Hertog Blauwbaards burcht, de Johannes-Passion en Matthäus-Passion van J.S. Bach, Verdi’s Requiem en Tippetts A Child of Our Time.

In seizoen 2018/2019 maakt Gábor Bretz zijn debuut bij het Concertgebouworkest.