Vanwege onderhoud is het niet mogelijk om kaarten te bestellen of om in te loggen op je account. Probeer het later opnieuw. Onze excuses voor het ongemak.

Concertgebouworkest
Concertgebouworkest

Pers

Persoverzicht

Gloednieuwe passies bij het Koninklijk Concertgebouworkest

23 maart 2017

Opdrachtwerken van componisten Franghiz Ali-Zadeh en Djuro Zivkovic

De traditionele passie-uitvoeringen van het Koninklijk Concertgebouworkest staan op 7 en 9 april a.s. in het teken van twee wereldpremières. Sinds 2009 wisselt het orkest de Passionen van Bach eens in de vier jaar af met nieuwe(re) werken. Deze keer zijn compositieopdrachten verstrekt aan Franghiz Ali-Zadeh uit Azerbeidzjan en Djuro Zivkovic, geboren en opgegroeid in Servië. Hun nieuwe passies worden gedirigeerd door Martyn Brabbins. Medewerking verlenen het Groot Omroepkoor, de tenor Jeffrey Lloyd-Roberts en bariton Evez Abdulla.

Franghiz Ali-Zadeh heeft haar Nasimi-Passion gebaseerd op teksten van de humanistische dichter/martelaar Nasimi Imadaddin, die in 1417 in Aleppo om zijn geloof terechtgesteld werd. De recente gruwelijkheden in deze stad, waarbij Nasimi's graf geplunderd is, geven deze passiemuziek een schrijnende actuele betekenis. Ali-Zadeh haakt aan bij een eeuwenoude Azerbeidzjaanse traditie van klaagzangen, maar heeft zich ook laten inspireren door de Johannes-Passion van Bach.

‘Ik vind dat wij componisten moeten reflecteren op datgene waarin we geloven’, zegt Djuro Zivkovic in het aprilnummer van Preludium. ‘Dus als ik orthodox ben en een passie in die traditie wil componeren, kan ik mijn oren niet laten hangen naar Bach of welke andere componist dan ook.’ Zivkovic baseert zich op de orthodoxe paasliturgie, waarin vergiffenis en verlossing centraal staan. Uitgangspunt vormt de mensheid die getuige is van het lijdensverhaal.

Behalve de twee wereldpremières bevat het programma muziek die Claude Debussy in 1910 componeerde bij Le martyre de Saint Sébastien van Gabriele D’Annunzio. Het libretto van dit mysteriespel was een eclectische mix van christelijke en heidense elementen, van mystiek en erotiek. Later zou André Caplet uit de partituur vier symfonische fragmenten destilleren.

De passie-uitvoeringen vormen de oudste traditie van het Concertgebouworkest. In 1899 begon toenmalig chef-dirigent Willem Mengelberg met het jaarlijks uitvoeren van Bachs Matthäus-Passion. Later verscheen ook diens Johannes-Passion op de lessenaars. Het idee om het verhaal van Christus’ lijden en sterven vanuit hedendaagse perspectieven te benaderen, geeft de traditie nieuwe impulsen. In 2009 klonk de nieuwe St. John Passion van James MacMillan, vier jaar later het oratorium Golgotha (1948) van Frank Martin.

Traditiegetrouw wordt de Psalmzondaguitvoering (9 april om 14.15 uur) rechtstreeks uitgezonden door NPO Radio 4.

Deel: