Koninklijk Concertgebouworkest
Koninklijk Concertgebouworkest

Hoogtepunten Seizoen 2017/2018

Concertgebouworkest op BBC Proms

Koninklijk Concertebouworkest bij de BBC Proms (foto: Peter Tollenaar)
Koninklijk Concertebouworkest bij de BBC Proms (foto: Peter Tollenaar)

 

Het Koninklijk Concertgebouworkest gaf op vrijdag 1 en zaterdag 2 september onder leiding van chef-dirigent Daniele Gatti concerten tijdens de beroemde BBC Proms concerten in de Royal Albert Hall in Londen. Op vrijdag voerde het orkest Wolfgangs Rihms IN-SCHRIFT en Bruckners Negende symfonie uit. Op zaterdag stonden Haydns Symfonie nr. 82 'de Beer' en Mahlers Vierde symfonie met als soliste Chen Reiss op het programma.

Het Koninklijk Concertgebouworkest was voor het eerst sinds 2009 te gast op de BBC Proms.

In de Engelse krant the Guardian schrijft resencent Andrew Clements dat  'Gatti's benadering de monumentale vorm van Bruckners Negende symfonie benadrukt'.

Op de BBC website:

 

RCO Club Night met Eva-Maria Westbroek

Eva-Maria Westbroek tijdens de RCO Club Night (foto: Renske Vrolijk)
Eva-Maria Westbroek tijdens de RCO Club Night (foto: Renske Vrolijk)

 

Op 7 oktober vond de RCO Club Night plaats in de Sugarfactory! Twee sets klassieke kamermuziek door leden van het Koninklijk Concertgebouworkest in een informele setting. Speciale gast was de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek, dit seizoen artist in residence bij het Koninklijk Concertgebouworkest.

Eva-Maria Westbroek en onze musici namen de bezoekers mee naar Zuid-Amerika met een tango van Astor Piazzolla en andere zwoele Argentijnse en Braziliaanse klanken. Vervolgens staken de musici over naar de Verenigde Staten, waar de jaren twintig herleven in Gershwins Rhapsody in Blue en swingende songs van Cole Porter en Jerome Kern.

Aziëtournee

Daniele Gattie signeert na concert in Seoul (foto: Peter Tollenaar)
Daniele Gattie signeert na concert in Seoul (foto: Peter Tollenaar)

 

Het Koninklijk Concertgebouworkest reisde in november 2017 voor concerten naar de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul en naar de Japanse steden Kyoto, Nagasaki en Tokio. Onder leiding van chef-dirigent Daniele Gatti voerde het orkest tijdens de tournee twee verschillende programma’s uit.

Het eerste programma bevatte Haydns Celloconcert in C en Mahlers Vierde symfonie met als soliste Tatjana Vassiljeva, solocelliste van het orkest. In Mahlers Vierde symfonie zong Julia Kleiter tijdens het slotdeel, Wir geniessen die himmlische Freude.

Het tweede programma bestond uit Beethovens Vioolconcert, waarin Frank Peter Zimmermann optrad als solist, en de Eerste symfonie van Brahms.

RCO House: het dak eraf

In de donkere dagen voor Kerst bevond RCO House zich in de meest onttakelde toestand tijdens de in augustus 2017 ingezette verbouwing. Het dak was aan de achterkant van het pand over de hele breedte verwijderd. Dat niet alleen, ook de bovenste verdieping werd helemaal verwijderd, om daarna weer opnieuw en volgens het oorspronkelijke ontwerp van architect Berlage opgebouwd te worden. De tweede verdieping was gedurende deze periode voorzien van stutten, om het gebouw stabiel te houden.

Op de begane grond en eerste verdieping werden met behulp van sloophamers vier voormalige schoollokalen samengesmeed tot de ensemblezaal; de belangrijke nieuwe zaal voor kamermuziekconcerten, educatieve projecten en ontvangsten.

Bekijk de filmpjes die tijdens de verbouwing worden gemaakt.

Vier chef-dirigenten

Vier chef-dirigenten in seizoen 2017/2018
Vier chef-dirigenten in seizoen 2017/2018

 

Seizoen 2017/2018 was een bijzonder seizoen, omdat álle levende titeldirigenten acte de présence gaven. Mariss Jansons dirigeerde Sjostakovitsj Zesde symfonie, liederen van Rachmaninoff en delen uit Tsjaikovski's Suite 'De schone slaapster' en de Briefscène uit 'Jevgeni Onjegin' met artist in residence Eva-Maria Westbroek. Riccardo Chailly ging het orkest voor in Stravinsky's Vuurvogel en Sjostakovitsj Tweede vioolconcert met als solist Vadim Gluzman. Bernard Haitink dirigeerde Mahlers Negende symfonie. Chef-dirigent Daniele Gattie leidde meerdere programma's met onder andere de wereldpremière van Guillaume Connessons Eiréne, gecomponeerd in opdracht van het Concertgebouworkest.

Japanse impressies

Horizon Japanse impressies met actrice Ryoko Aoki en Junko Naito, Sylvia Huang, Fred Edelen en Saeko Oguma (foto: Renske Vrolijk)
ent’acte  met actrice Ryoko Aoki en Junko Naito, Sylvia Huang, Fred Edelen en Saeko Oguma

 

In de innovatieve serie Horizon speelden we een zinnenstrelend programma met als thema Japanse impressies. De pure vormen en verfijnde kleuren van de Japanse prentkunst 'ukiyo-e' ('vlietende wereld') beïnvloedde kunstenaars als Van Gogh, Whistler en Debussy. In ruim een uur orkestmuziek reisde het Concertgebouworkest de nacht in via de Japanse schemerklanken van Takemitsu.

Bij wijze van ent’acte voerde Ryoko Aoki met vier orkestleden de Hagoromo suite uit, een indrukwekkend nieuw werk voor strijkkwartet en nō-acteur door de jonge componiste Noriko Baba. Ryoko Aoki is uniek in de wereld van het nō-theater omdat zij de traditionele Japanse theatervorm graag verbindt met hedendaagse muziek.

Werkbezoek koningin Máxima

Bibliothecaris Douwe Zuidema en Koningin Máxima (foto: Milagro Elstak)
Bibliothecaris Douwe Zuidema en Koningin Máxima (foto: Milagro Elstak)

 

Op 10 april jongstleden bracht Hare Majesteit Koningin Máxima, in haar rol van beschermvrouwe, een werkbezoek aan het Koninklijk Concertgebouworkest. Nadat zij, zittend tussen de musici, een gedeelte van de repetitie van het orkest had bijgewoond, sprak zij met chef-dirigent Daniele Gatti. Hierna nam zij deel aan een kringgesprek met directieleden, orkestmusici, stafleden en vertegenwoordigers van samenwerkingspartners van het orkest. Tot slot kreeg Hare Majesteit een kijkje achter de schermen. Zo bezocht ze de orkestbibliotheek in de kelder van Het Concertgebouw.

Koningin Máxima is beschermvrouwe van het Concertgebouworkest sinds 2005. Zij is dit in navolging van haar schoonvader Prins Claus, die de functie overnam van zijn schoonmoeder Koningin Juliana. Hare Majesteit bracht twee keer eerder een werkbezoek. Ook is zij geregeld aanwezig bij concerten in Nederland en in het buitenland.

Familieconcert Romeo en Julia

Al heel lang geleden
Heel heel heel lang geleden
Misschien wel langer dan lang geleden
Was er een straat waarin twee families woonden
En deze twee families hadden al zo lang ruzie
Dat niemand meer wist waar die ruzie eigenlijk over ging

Het Koninklijk Concertgebouworkest vertelde met de muziek van Tsjaikovski en twee acteurs, een eigen versie van het eeuwenoude verhaal voor een jong publiek. Daarin kiezen Romeo en Julia zelf voor een nieuwe afloop. Een concert onder leiding van Gustavo Gimeno, met prachtige muziek, een eigentijdse poëtische tekst, humor en natuurlijk… liefde!

RCO meets Europe essays

Auteurs van de essays van Side by Side
Auteurs van de essays van Side by Side

 

Essays van vijf Europese schrijvers

Tussen 2016 en 2018 bezoekt het Koninklijk Concertgebouworkest (RCO) alle lidstaten van de Europese Unie. In dit kader heeft het RCO vijf Europese schrijvers gevraagd naar de betekenis van muziek in hun leven. Zij hebben elk hun gedachten in een essay uiteengezet aan de hand van het thema RCO meets Europe. De schrijvers zijn: An De Bisschop, Amparo Serrano de Haro, Dave Sinardet, Erna Hennicot-Schoepges en Lasha Bugadze.

Uitnodiging jonge Europese schrijvers

Deze essays dienen ter inspiratie voor jong Europees schrijftalent. RCO nodigt jongeren in Europa (minimaal 18, maximaal 30 jaar oud) uit om gedurende de looptijd van RCO meets Europe een eigen essay van minimaal 300, maximaal 500 woorden in te sturen. Het onderwerp dient te gaan over de rol die (klassieke) muziek speelt in het leven van de essayist. De schrijvers van de beste essays zullen worden uitgenodigd voor een geheel verzorgd cultureel weekend in Amsterdam met o.a. een bezoek aan het Concertgebouworkest. Ook worden de beste essays na afloop van RCO meets Europe in een publicatie opgenomen.

Lees de genomineerde essays.

Daniele Gatti en Eva-Maria Westbroek

Daniele Gatti en Eva-Maria Westbroek en het Concertgebouworkest (foto: Milagro Elstak)
Daniele Gatti en Eva-Maria Westbroek en het Concertgebouworkest (foto: Milagro Elstak)

 

Chef-dirigent Daniele Gatti en sopraan Eva-Maria Westbroek delen een liefde voor Wagner. Tijdens het de concerten op 20, 21 en 22 juni klonken delen uit de vier opera's die samen Wagners monumentale cyclus Der Ring des Nibelungen vormen. Eva-Maria Westbroek, tijdens seizoen 2017/2018 artist in residence bij het Concertgebouworkest, zong Brünnhildes Schlussgesang, het spectaculaire slot van Götterdämmerung en daarmee van de hele cyclus. Alles gaat in vlammen op, Brünnhilde rijdt met haar paard het vuur in. 'Brünnhilde heb ik nooit gezongen en ik denk niet dat het er ooit van zal komen', aldus Westbroek, 'maar die slotscène is zó geweldig'.