Pers

Persoverzicht

Jaap van Zweden leidt Concertgebouworkest in unieke Mengelberg-versie Mahlers Tiende symfonie

02 januari 2020

Op 8, 9 en 10 januari 2020 dirigeert Jaap van Zweden het Koninklijk Concertgebouworkest. Op woensdag 8 en donderdag 9 januari staat onder meer een door Willem Mengelberg voltooide tweedelige versie van Mahlers Tiende symfonie op het programma.

Jaap van Zweden (foto: Bert Hulselmans)
Jaap van Zweden (foto: Bert Hulselmans)

Deze nauwelijks bekende versie bevat naast het bekende Adagio ook het Purgatorio en is na de wereldpremière door Mengelberg en het Concertgebouworkest in 1924 niet meer uitgevoerd. Van Zweden, chef-dirigent van de New York Philharmonic - waar ooit Gustav Mahler aan het roer stond -, combineert het werk met een wereldpremière van de Nederlandse componist Martijn Padding, Softly Bouncing, en Stravinsky’s Le sacre du printemps.

Mengelbergs versie van Mahlers Tiende symfonie

Gustav Mahler liet na zijn dood in 1911 alleen het Adagio van zijn Tiende symfonie volledig georkestreerd na. Doorgaans wordt alleen dat deel uitgevoerd, of een niet door zijn weduwe Alma Mahler geautoriseerde voltooiing van de symfonie. Aan Willem Mengelberg – destijds eerste dirigent van het Concertgebouworkest –  gaf zij echter een vrijbrief om ook het Purgatorio te voltooien. Dat deed Mengelberg, geassisteerd door componist/dirigent Cornelis Dopper. Nu, na bijna 100 jaar, wordt de tweedelige versie van Mahlers Tiende eindelijk opnieuw door het Concertgebouworkest uitgevoerd.

Simone Lamsma

Op vrijdag 10 januari flankeren de werken van Padding en Stravinsky het Vioolconcert van Britten met Simone Lamsma als soliste. Lamsma was eerder dit seizoen al te gast bij het Concertgebouworkest, toen ze tijdens de Opening Night op 13 september 2019 inviel voor Janine Jansen als soliste in het Vioolconcert van Tsjaikovski. Het concert van 10 januari wordt opgenomen door AVROTROS voor uitzending op zondag 12 januari om 14.00 uur via NPO Radio 4.

Deel: