Concertgebouworkest start nieuwe campagne rondom Essentials, de meesterwerken die je gehoord moet hebben

Orkest laat jongere muziekliefhebbers kennismaken met klassieke meesterwerken 
Jelena Ristic, eerste violiste Concertgebouworkest (foto: Robin de Puy)
Jelena Ristic, eerste violiste Concertgebouworkest (foto: Robin de Puy)
Het Koninklijk Concertgebouworkest start een nieuwe campagne ‘Essentials. De meesterwerken die je gehoord moet hebben.’ om de klassieke symfonische meesterwerken onder de aandacht te brengen bij muziekliefhebbers die daar nog weinig bekend mee zijn, en nog niet vaak hun weg vonden naar de concertzaal.  
 
De campagne 
De campagne rondom de concertserie Essentials richt zich op de doelgroep van 35 tot 55 jaar. In de video's, gefilmd door Robin de Puy, vertellen musici uit het orkest en bezoekers van een concert wat een specifiek muziekstuk voor hen zo uniek maakt. De campagne is vanaf 15 september te zien en horen op NPO Radio 4, Classic FM, social media, als buitenreclame (DOOH en A0), online, als branded content bij Het Parool, in print en op Spotify. In november volgt een volgende flight.  
 
Essentials: de meesterwerken die je gehoord moet hebben 
Sinds 2014 laat het Concertgebouworkest bij Essentials muziekliefhebbers kennis maken met de grote symfonische meesterwerken. De concerten zijn door de unieke propositie erg succesvol en resulteren in volle zalen met veel nieuw publiek, waaronder relatief veel jongeren. Essentials bewijst dat een klassiek concert op topniveau niet altijd duur hoeft te zijn, en niet exclusief interessant is voor een ouder publiek. Dit concertseizoen (2022/2023) heeft het orkest de serie uitgebreid tot een keuzeserie van zes concerten.  
De concerten duren een uur, hebben geen pauze beginnen om 21.00 uur. Een uitkomst voor wie vooraf tijd wil hebben om bijvoorbeeld nog wat te eten. Presentator Thomas Vanderveken geeft op het podium een inleiding op het programma. En na het concert is iedereen welkom in de Spiegelzaal om na te praten met een drankje en live-muziek bij Entrée Café.  

Middelen
60 s versie
20 s versie
Fiimpje orkestlid Jelena Ristic
Filmpje voorzitter Jongerenvereniging Entrée Carel Coenraad
  
Credits 
Verantwoordelijk bij klant: Wietske Kuiper, Fiona Citroen, Yannicke Gerretsen 
Concept en creatie: Roderik Schaepman, Marcel C. de Vries en Tina Farifteh  
Video en fotografie: Robin de Puy 
Camera: Maarten van Rossem 
Geluidsstudio: Warning Studios & Studio Darius Timmer 
Interviews en voice-over: Tjitske Mussche