Het Koninklijk Concertgebouworkest in seizoen 2022/2023

Verbinding met divers publiek door verschillende concertvormen
Koninklijk Concertgebouworkest foto: Simon van Boxtel
Koninklijk Concertgebouworkest foto: Simon van Boxtel
Het seizoen 2022/2023 staat voor het Koninklijk Concertgebouworkest in het teken van verbinding. Meer dan ooit toont het orkest zijn ambitie om liefhebbers en geïnteresseerden van alle achtergronden en generaties te inspireren met de schoonheid, rijkdom en diversiteit van symfonische muziek.
 
Nieuwe concertvormen en diverse locaties
In navolging van de succesvolle seizoensopening op de Dam in 2021 wil het orkest in het kader van de Opening Night voortaan ieder nieuw seizoen beginnen met een uniek live-evenement voor een zo breed mogelijk publiek op een bijzondere locatie. Op een ander moment in het seizoen creëert het orkest een feestelijk Annual Gala voor zijn trouwe relaties, die het sociale evenement van de voormalige Opening Night vervangt.
 
Daarnaast biedt het Concertgebouworkest een aantal nieuwe luisterervaringen, waaronder een concert waarbij musici en publiek in de zaal samen honorair gastdirigent Iván Fischer omringen. Voor wie nog niet veel ervaring heeft met orkestmuziek is er Essentials, dat wegens groot succes uitgebreid is tot een keuzeserie van zes compacte, eigenwijs ingeleide concerten. Voor de jongste generaties ontplooit het orkest steeds meer educatieve activiteiten, waaronder Schoolconcerten – vanaf 2023 ook in de Grote Zaal van Het Concertgebouw – en Kinderconcerten. Ook neemt het orkest de organisatie over van Bijlmer Klassiek, een reeks kleinschalige crossover-concerten in het Bijlmer Parktheater.
 
Het Concertgebouworkest verheugt zich op zijn residency in de Philharmonie in Essen. Verder zijn er optredens in prestigieuze Europese zalen als de Elbphilharmonie in Hamburg, de Philharmonie in Berlijn, de Philharmonie in Parijs en het Londense Barbican Centre.

Samenwerkingen op hoog niveau
De samenwerking met een aantal belangrijke dirigenten wordt verder geïntensiveerd. Riccardo Chailly komt terug met werken van Rachmaninoff, Daniel Harding leidt het orkest in Amsterdam en tijdens een uitgebreide Europa-tournee. Klaus Mäkelä, die sinds zijn overrompelende debuut in 2020 al meermaals voor het orkest stond, leidt vier verschillende programma’s. Kirill Petrenko komt tien jaar na zijn debuut terug bij het Concertgebouworkest. De in 2021 gestarte Brahms-cyclus met John Eliot Gardiner wordt afgesloten met concerten in Amsterdam, Hamburg en Luxemburg en cd-opnamen voor Deutsche Grammophone.
 
Pierre Audi is als creatief partner betrokken bij de concertante Händel-opera Acis and Galatea, de wereldpremière van Tan Duns Requiem for Nature in de Gashouder en drie concerten – waaronder een sfeervol Late Night-programma – onder leiding van Barbara Hannigan. Laatstgenoemde dirigeert het Concertgebouworkest voor het eerst, evenals Leonardo García Alarcón, John Butt, Nuno Coelho, Teodor Currentzis, Mirga Grazinyte-Tyla en Joana Mallwitz.

De innovatieve klarinettist Martin Fröst treedt als artist in residence meerdere keren met het Concertgebouworkest op in zowel symfonische concerten als kamermuziek. Onder de solisten vinden we voorts bekenden als sopraan Anna Prohaska, celliste Sol Gabetta, de pianisten Kirill Gerstein, Stephen Hough, Alexander Melnikov en Víkingur Ólafsson en de violisten Lisa Batiashvili, Vilde Frang, Janine Jansen, Leonidas Kavakos en Patricia Kopatchinskaja. Het orkest verheugt zich op de debuten van onder meer de sopranen Lilian Farahani en Aphrodite Patoulidou, bariton Thomas Oliemans en pianiste Gabriela Montero.
 
Repertoire
Natuurlijk staan er iconische meesterwerken op het programma, zoals Die Schöpfung van Haydn, Mozarts Requiem, Beethovens Vijfde en Schuberts Negende symfonie (‘Grote’). Van Mahler klinken de Vierde, Vijfde en Negende symfonie, Herbert Blomstedt dirigeert Bruckners Vierde. Jaap van Zweden leidt een concertant eerste bedrijf van Wagners Die Walküre, bij Paavo Järvi klinkt Prokofjevs Vijfde symfonie en Santtu-Matias Rouvali zet de Vijftiende van Sjostakovitsj op de lessenaar. De wonderbaarlijke mandarijn van Bartók wordt tot leven gebracht met de levensechte danspoppen van Duda Paiva. Hoogtepunten van de recentere muziekgeschiedenis zijn György Ligeti’s Vioolconcert, Orion van Kaija Saariaho en Lonely Child van Claude Vivier.

Nieuw repertoire is een essentieel onderdeel van de programmering. Het Concertgebouworkest speelt zes nieuwe opdrachtwerken. Zo soleert Martin Fröst in een nieuw klarinetconcert van Anna Clyne, maar ook samen met violiste Janine Jansen in de Nederlandse première van Sally BeamishDistans. Tan Dun leidt de uitgestelde wereldpremière van zijn Requiem for Nature voor orkest, koor en solisten uit China, Tibet en Mongolië. Ook Thomas Adès en Matthias Pintscher dirigeren onder meer eigen werk. Het orkest speelt daarnaast nieuwe en recente werken van Bernd Richard Deutsch, Detlev Glanert, Veronika Krausas, Jimmy López, Alexander Raskatov, Nina Šenk, Raminta Šerkšnyte, Anna Thorvaldsdottir en Rick van Veldhuizen.

Jong talent
Talentontwikkeling is essentieel voor de toekomst van de klassieke muziek in het algemeen, en het Concertgebouworkest in het bijzonder. De Academie van het Concertgebouworkest, al twintig jaar een bron van inspiratie, biedt inmiddels plaats aan twaalf talentvolle jonge musici, die een heel concertseizoen meedraaien met het orkest. Het unieke internationale zomerproject Concertgebouworkest Young, voor verborgen talenten van 14 tot 18 jaar, beleeft zijn derde editie, bekroond met concerten in Het Concertgebouw en de Hamburgse Elbphilharmonie onder leiding van Gustavo Gimeno en met violiste Isabelle Faust.
 
Ondersteuning
De samenwerking met Pierre Audi als creatief partner wordt mede mogelijk gemaakt door Ammodo. Andere artistieke producties worden ondersteund door particuliere schenkers en fondsen op naam.
 
De Academie wordt volledig mogelijk gemaakt door Foundation Concertgebouworkest die daarvoor donaties ontvangt van onder meer Ammodo, de Dutch Masters Foundation, de Swiss Friends of the Concertgebouworkest, Don Quixote Foundation, De Salon, particuliere schenkers en een aantal fondsen op naam.
 
Concertgebouworkest Young is alleen mogelijk dankzij de genereuze steun van particuliere schenkers, vermogensfondsen en corporate partners.