Vanwege onderhoud is het niet mogelijk om kaarten te bestellen of om in te loggen op je account. Probeer het later opnieuw. Onze excuses voor het ongemak.

Koninklijk Concertgebouworkest
Koninklijk Concertgebouworkest

Ontmoet het orkest

Het Koninklijk Concertgebouworkest

Beschermvrouwe Hare Majesteit Koningin Máxima

Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort al 125 jaar tot de absolute wereldtop. Wat maakt het orkest uniek? Critici roemen telkens weer de orkestklank, die uit duizenden herkenbaar is. De strijkers klinken ‘fluwelig’, het koper heeft een ‘gouden’ klank, het timbre van de houtblazers is heel persoonlijk en de slagwerkers uit Amsterdam hebben wereldfaam opgebouwd.

Hierbij speelt de bijzondere akoestiek van Het Concertgebouw, gebouwd naar een ontwerp van de architect A.L. van Gendt, een belangrijke rol. Maar niet elk orkest klinkt in de Grote Zaal als het Concertgebouworkest.

Belangrijk is ook de invloed van de chef-dirigenten, waarvan er sinds de oprichting van het orkest in 1888 slechts zeven zijn geweest. En natuurlijk die van de musici. Het Koninklijk Concertgebouworkest heeft er 120, afkomstig uit zo'n 25 landen. Ondanks de omvang musiceert het als een kamerorkest. Er wordt naar elkaar geluisterd en op elkaar ingespeeld. Dat vraagt een grote individuele kwaliteit en groot vertrouwen in elkaar.

De sfeer op het podium, de Amsterdamse wortels en de organisatiestructuur – orkestleden maken deel uit van het bestuur – scheppen daarvoor de juiste omstandigheden. Musici kunnen schitteren en houden tegelijkertijd zorg voor het collectief. Zij delen de ambitie om telkens de hoogste kwaliteit te leveren en willen meer bereiken dan perfect gespeelde noten.

Zo ontstaat er magie en wordt een concert een ervaring om nooit te vergeten.

Chef-dirigent designate Daniele Gatti dirigeert het Koninklijk Concertgebouworkest (foto: Anne Dokter)
Daniele Gatti conducts the Royal Concertgebouw Orchestra (© Anne Dokter)
Willem Mengelberg
Willem Mengelberg

De zeven chef-dirigenten

Daniele Gatti is benoemd tot chef-dirigent met ingang van het seizoen 2016/2017. Zijn voorgangers waren Willem Kes (chef-dirigent van 1888-1895), Willem Mengelberg (1895-1945), Eduard van Beinum (1945-1959), Bernard Haitink (1963-1988), Riccardo Chailly (1988-2004) en Mariss Jansons (2004-2015).

Willem Mengelberg legde de grondslag voor de grote Mahler-traditie. Eduard van Beinum bracht de symfonieën van Bruckner en Franse muziek opnieuw onder de aandacht. Bernard Haitink verfijnde de orkestklank, verbreedde het repertoire en maakte grote indruk met de in tal van Europese landen op tv uitgezonden Kerstmatinees. In 1999 werd hij benoemd tot eredirigent. Riccardo Chailly, sinds 2004 conductor emeritus, gaf een grote impuls aan de interpretatie van hedendaagse muziek en opera. Onder Mariss Jansons was er blijvende aandacht voor componisten als Bruckner, Mahler, Strauss en Brahms, en belangrijke twintigste-eeuwse componisten als Sjostakovitsj en Messiaen, aan wie grote thematische projecten werden gewijd. Daniele Gatti verrijkt de symfonische traditie van het orkest met Frans repertoire en muziek van de Tweede Weense School en schept ruimte voor hedendaagse muziek.

Samenwerking met componisten

In de vijftig jaar dat Willem Mengelberg het orkest leidde, dirigeerden belangrijke componisten meer dan eens het orkest. De samenwerking met componisten is altijd gebleven. Zo traden in de afgelopen jaren John Adams, George Benjamin, Oliver Knussen, Tan Dun en Thomas Adès in de voetsporen van dirigerende componisten als Richard Strauss, Gustav Mahler, Claude Debussy, Igor Stravinky, Bruno Maderna, Witold Lutosławski, Otto Ketting, Luciano Berio, Pierre Boulez en Hans Werner Henze. Het Concertgebouworkest draagt jaarlijks met compositieopdrachten bij aan de creatie van nieuw repertoire.

Componist Thomas Adès dirigeert eigen werk bij het Koninklijk Concertgebouworkest
Componist Thomas Adès repeteert eigen werk met het Koninklijk Concertgebouworkest (© Renske Vrolijk)

Repertoire

Het orkest wordt geroemd om uitvoeringen van het werk van Mahler en Bruckner en er zijn bijzondere langlopende concerttradities als de Passie-uitvoering en de Kerstmatinee. In de bijzondere projectserie Horizon wordt nieuwe en twintigste-eeuwse muziek geprogrammeerd rond een telkens wisselend thema in samenwerking met diverse culturele partners. Er wordt gewerkt met wereldberoemde gastdirigenten en specialisten.


 

Missie

“Het Koninklijk Concertgebouworkest is het symfonieorkest dat wereldwijd op de belangrijkste podia, onder leiding van de beste dirigenten en op het allerhoogste niveau uitvoeringen geeft van orkestmuziek. Zijn activiteiten in Amsterdam vormen de basis voor zijn rol als Nederlands ambassadeur van internationale excellentie. Het Concertgebouworkest biedt zijn publiek emotionele en intellectuele verrijking en verleidt tot betrokkenheid en actieve loyaliteit.”

Feiten en cijfers

Het Concertgebouworkest werd opgericht in 1888. Sinds het 100-jarig jubileum in 1988 mag het zich Koninklijk noemen. Jaarlijks geeft het orkest zo’n tachtig concerten in Het Concertgebouw en veertig op de belangrijkste podia over de hele wereld. Er zijn residenties in Brussel (BOZAR) en Frankfurt (Alte Oper). 

Het orkest bereikt jaarlijks ongeveer 250.000 concertbezoekers. Door de regelmatige radio- en tv-uitzendingen in samenwerking met AVROTROS, en in toenemende mate Mezzo tv en Unitel Classica, wordt dat bereik verveelvoudigd. Van de ruim elfhonderd plaat-, cd- en dvd-opnamen zijn er vele internationaal onderscheiden. Sinds 2004 heeft het orkest zijn eigen label: RCO Live.

Alte Oper Frankfurt (foto: Moritz Reich)
Alte Oper Frankfurt (© Moritz Reich)

 

Het orkest draagt op diverse manieren bij aan talentontwikkeling. Zo geven orkestleden regelmatig masterclasses in binnen- en buitenland en leidt de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest met veel succes toptalent op.

Camera in de Grote Zaal tijdens een camerarepetitie. (© Renske Vrolijk)
Camera in de Grote Zaal tijdens een camerarepetitie. (© Renske Vrolijk)