musician.image.alt

terug

Peter
Eötvös

dirigent

De Hongaarse componist en dirigent Péter Eötvös wordt al geruime tijd beschouwd als één van de meest vooraanstaande en invloedrijke musici van onze tijd. Hij is een veelgevraagd gastdirigent bij belangrijke orkesten en operagezelschappen, maar vervulde door de jaren heen ook diverse vaste dirigentschappen, zoals bij het Radio Kamerorkest. Op uitnodiging van Pierre Boulez dirigeerde hij het eerste concert van het elektronische muziekinstituut IRCAM in Parijs, waarna hij tot 1991 artistiek leider van Ensemble intercontemporain was.

Péter Eötvös geldt als een succesvolle componist van opera’s, kamermuziek, soloconcerten en vele andere werken, geschreven voor bekende musici van over de hele wereld, en won talloze compositieprijzen. Onder zijn recente composities bevinden de opera Senza sangue, die vanaf 2014 twee seizoenen lang op vele podia werd uitgevoerd, het slagwerkconcert Speaking Drums, de ensemblewerken Dodici en Da capo en het oratorium Halleluja, dat voor het eerst werd uitgevoerd tijdens de Salzburger Festspiele 2016. Ook is hij een gedreven en gerespecteerd docent: hij richtte in 1991 het International Eötvös Institute en in 2004 de Eötvös Contemporary Music Foundation op voor de begeleiding van jonge componisten en dirigenten, en geeft daarnaast geregeld masterclasses en colleges.

Péter Eötvös dirigeerde het Concertgebouworkest voor het eerst in 1997 en keerde er sindsdien diverse keren terug, waarbij hij onder meer opdrachtwerken van het orkest uitvoerde, zoals zijn eigen CAP-KO en composities van Peter-Jan Wagemans en Tristan Murail. De laatste keer was in oktober 2017 in Amsterdam, Hamburg, Keulen, Brussel en Boedapest met onder meer de wereldpremière van zijn Multiversum voor orkest, orgel en hammondorgel.

De Hongaarse componist en dirigent Péter Eötvös wordt al geruime tijd beschouwd als één van de meest vooraanstaande en invloedrijke musici van onze tijd. Hij is een veelgevraagd gastdirigent bij belangrijke orkesten en operagezelschappen, maar vervulde door de jaren heen ook diverse vaste dirigentschappen, zoals bij het Radio Kamerorkest. Op uitnodiging van Pierre Boulez dirigeerde hij het eerste concert van het elektronische muziekinstituut IRCAM in Parijs, waarna hij tot 1991 artistiek leider van Ensemble intercontemporain was.

Péter Eötvös geldt als een succesvolle componist van opera’s, kamermuziek, soloconcerten en vele andere werken, geschreven voor bekende musici van over de hele wereld, en won talloze compositieprijzen. Onder zijn recente composities bevinden de opera Senza sangue, die vanaf 2014 twee seizoenen lang op vele podia werd uitgevoerd, het slagwerkconcert Speaking Drums, de ensemblewerken Dodici en Da capo en het oratorium Halleluja, dat voor het eerst werd uitgevoerd tijdens de Salzburger Festspiele 2016. Ook is hij een gedreven en gerespecteerd docent: hij richtte in 1991 het International Eötvös Institute en in 2004 de Eötvös Contemporary Music Foundation op voor de begeleiding van jonge componisten en dirigenten, en geeft daarnaast geregeld masterclasses en colleges.

Péter Eötvös dirigeerde het Concertgebouworkest voor het eerst in 1997 en keerde er sindsdien diverse keren terug, waarbij hij onder meer opdrachtwerken van het orkest uitvoerde, zoals zijn eigen CAP-KO en composities van Peter-Jan Wagemans en Tristan Murail. De laatste keer was in oktober 2017 in Amsterdam, Hamburg, Keulen, Brussel en Boedapest met onder meer de wereldpremière van zijn Multiversum voor orkest, orgel en hammondorgel.