musician.image.alt

terug

Riccardo
Minasi

dirigent

Naast zijn functie als chef-dirigent van het Mozarteumorchester Salzburg, onderhoudt de Italiaanse dirigent en violist Riccardo Minasi vaste relaties met Ensemble Resonanz en La Scintilla, en is hij te gast bij vele andere orkesten. Recent leidde hij onder meer het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, de NDR Radiophilharmonie, het Orchestre de Chambre de Lausanne en het Los Angeles Chamber Orchestra.

Onder Riccardo Minasi’s hoogtepunten op operagebied bevonden zich de afgelopen jaren Les pêcheurs de perles van Bizet bij de Salzburger Festspiele, Haydns Orlando paladino in Opernhaus Zürich, en Händels Rinaldo in het Theater an der Wien met Il Pomo d’Oro, waarvan hij artistiek leider was van 2012 tot 2015.

Riccardo Minasi gebruikt zijn musicologische achtergrond niet alleen als uitvoerend musicus, maar trad ook op als historisch adviseur voor het Orchestre Symphonique de Montréal en als redacteur (naast Maurizio Biondi) van Bärenreiters kritische uitgave van Bellini’s Norma in 2016. Als solist en concertmeester werkte Minasi samen met gezelschappen als het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Il Giardino Armonico en Le Concert des Nations.

In seizoen 2020/21 is Riccardo Minasi voor het eerst te gast bij het Concertgebouworkest.

Naast zijn functie als chef-dirigent van het Mozarteumorchester Salzburg, onderhoudt de Italiaanse dirigent en violist Riccardo Minasi vaste relaties met Ensemble Resonanz en La Scintilla, en is hij te gast bij vele andere orkesten. Recent leidde hij onder meer het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, de NDR Radiophilharmonie, het Orchestre de Chambre de Lausanne en het Los Angeles Chamber Orchestra.

Onder Riccardo Minasi’s hoogtepunten op operagebied bevonden zich de afgelopen jaren Les pêcheurs de perles van Bizet bij de Salzburger Festspiele, Haydns Orlando paladino in Opernhaus Zürich, en Händels Rinaldo in het Theater an der Wien met Il Pomo d’Oro, waarvan hij artistiek leider was van 2012 tot 2015.

Riccardo Minasi gebruikt zijn musicologische achtergrond niet alleen als uitvoerend musicus, maar trad ook op als historisch adviseur voor het Orchestre Symphonique de Montréal en als redacteur (naast Maurizio Biondi) van Bärenreiters kritische uitgave van Bellini’s Norma in 2016. Als solist en concertmeester werkte Minasi samen met gezelschappen als het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Il Giardino Armonico en Le Concert des Nations.

In seizoen 2020/21 is Riccardo Minasi voor het eerst te gast bij het Concertgebouworkest.