musician.image.alt

terug

Thomas
Hengelbrock

dirigent

Thomas Hengelbrock is chef associé van het Orchestre de Paris en de oprichter en artistiek leider van het Balthasar Neumann Koor en Ensemble. Van 2011 tot 2018 was hij chef-dirigent van het NDR Elbphilharmonie Orchester.

Thomas Hengelbrocks repertoire reikt van de zeventiende eeuw tot heden. Als assistent van Antal Doráti, Witold Lutosławski en Mauricio Kagel zou hij al vroeg een grote affiniteit met hedendaagse muziek ontwikkelen. Een belangrijke stimulans voor zijn rol binnen de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk was Nikolaus Harnoncourts Concentus Musicus Wien, waarin hij violist was. Later speelde Thomas Hengelbrock zelf een grote rol in de verspreiding van het gebruik van historische instrumenten in het Duitse concertleven, met name sinds de oprichting van het Balthasar-Neumann-Chor in 1991 en het Balthasar-Neumann-Ensemble in 1995.

De dirigent stond tevens aan het roer van de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen (1995-1998), het Feldkirch Festival (2000-2006) en de Volksoper Wien (2000-2003). Hij is een graag geziene gastdirigent bij orkesten en operahuizen over de hele wereld. In 2011 maakte hij zijn debuut op de Bayreuther Festspiele met Wagners Tannhäuser.

In 2016 ontving Thomas Hengelbrock de Herbert von Karajan Musikpreis.

Sinds zijn debuut bij het Concertgebouworkest in 2014 met werken van Haydn en Schumann is Thomas Hengelbrock regelmatig teruggevraagd. Zowel in 2017 als in 2018 dirigeerde hij de Opening Night van het orkest. In maart en oktober 2019 kwam hij terug en eind februari 2020 dirigeerde hij het orkest in de Vijfde symfonie van Beethoven en Lutosławski’s Celloconcert met Gregor Horsch als solist.

Thomas Hengelbrock is chef associé van het Orchestre de Paris en de oprichter en artistiek leider van het Balthasar Neumann Koor en Ensemble. Van 2011 tot 2018 was hij chef-dirigent van het NDR Elbphilharmonie Orchester.

Thomas Hengelbrocks repertoire reikt van de zeventiende eeuw tot heden. Als assistent van Antal Doráti, Witold Lutosławski en Mauricio Kagel zou hij al vroeg een grote affiniteit met hedendaagse muziek ontwikkelen. Een belangrijke stimulans voor zijn rol binnen de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk was Nikolaus Harnoncourts Concentus Musicus Wien, waarin hij violist was. Later speelde Thomas Hengelbrock zelf een grote rol in de verspreiding van het gebruik van historische instrumenten in het Duitse concertleven, met name sinds de oprichting van het Balthasar-Neumann-Chor in 1991 en het Balthasar-Neumann-Ensemble in 1995.

De dirigent stond tevens aan het roer van de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen (1995-1998), het Feldkirch Festival (2000-2006) en de Volksoper Wien (2000-2003). Hij is een graag geziene gastdirigent bij orkesten en operahuizen over de hele wereld. In 2011 maakte hij zijn debuut op de Bayreuther Festspiele met Wagners Tannhäuser.

In 2016 ontving Thomas Hengelbrock de Herbert von Karajan Musikpreis.

Sinds zijn debuut bij het Concertgebouworkest in 2014 met werken van Haydn en Schumann is Thomas Hengelbrock regelmatig teruggevraagd. Zowel in 2017 als in 2018 dirigeerde hij de Opening Night van het orkest. In maart en oktober 2019 kwam hij terug en eind februari 2020 dirigeerde hij het orkest in de Vijfde symfonie van Beethoven en Lutosławski’s Celloconcert met Gregor Horsch als solist.