Veelgestelde vragen

COVID-19 titel

Pilot Testen voor Toegang

Hoe kan ik het concert op 16 april bezoeken?

Om het concert op 16 april te kunnen bezoeken dient u de volgende stappen te doorlopen:

 

  1. Bestel een toegangskaart via concertgebouworkest.nl.
  2. Maak een testafspraak bij een van de bij de aangesloten testlocaties via testenvoortoegang.nl.
  3. Laat u testen bij de testaanbieder waar u een afspraak heeft gemaakt. Een uur na de test ontvangt u de testuitslag.
  4. Neem uw testbewijs (negatieve testuitslag), uw identiteitsbewijs en uw toegangskaartje mee naar het evenement.

 

Voor meer informatie over de pilotconcerten en test(bewijzen) kunt u terecht op testenvoortoegang.nl.

Hoe laat is het concert op 16 april afgelopen?

Het concert op 16 april duurt ongeveer tot 21.15 uur. Daarna zal het publiek door de medewerkers van Het Concertgebouw naar buiten worden geleid.

Geldt de avondklok voor bezoekers van het concert van 16 april?

Ja, u dient zich als bezoeker aan de avondklok te houden. Er geldt geen uitzondering voor bezoekers van dit concert.

Worden musici en medewerkers van Het Concertgebouw ook getest?

Ja, de musici zitten op 16 april met een negatief coronatestresultaat op het podium. Ook de medewerkers van Het Concertgebouw zijn getest en met een negatief coronatestresultaat aan het werk.

Ik ben positief getest en mag niet gaan. Krijg ik mijn geld terug?

Ontzettend jammer dat u het concert niet kunt bezoeken. U kunt contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of klantenservice@concertgebouworkest.nl om het bedrag van uw kaart om te zetten in een tegoed of te laten restitueren.

 

Ik ben al gevaccineerd, moet ik mij dan alsnog laten testen?

Ja, ook als u al gevaccineerd bent geldt dat een negatief coronatestresultaat verplicht is voor deelname. Dit is mede omdat het nog onbekend is of het na vaccinatie mogelijk is om het virus door te geven.

Aanpassingen seizoen 2020/2021 en 2021/2022

Waar kan ik het aangepaste programma voor seizoen 2020/2021 vinden?

Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer wij weer voor u kunnen spelen. Kaarten voor concerten in het voorjaar van 2021 zijn op dit moment dan ook niet in de verkoop. In de tussentijd werken wij er hard aan om, zodra wij u weer bij onze concerten mogen ontvangen, de nieuwe programmering aan te kunnen kondigen.

Wat betekenen de huidige coronamaatregelen voor het Concertgebouworkest?

De aangekondigde coronamaatregelen hebben tot gevolg dat het Concertgebouworkest ten minste tot en met 2 maart geen publiek mag ontvangen. Dankzij de algemene vrijstelling voor bedrijven, die ook voor de werkzaamheden van orkesten geldt, mogen de musici wel nog samenkomen. Dat is voor het orkest van groot belang, om zo de kwaliteit van ons samenspel op topniveau te houden − en om de muziek met u te kunnen blijven delen.

De komende tijd zullen wij ons dan ook vooral richten op concertregistraties, zodat u − via uw televisie, computer, tablet of smartphone − van onze muziek kunt blijven genieten. Voor meer informatie over geplande streams raden wij u aan u te abonneren op onze videonieuwsbrief of onze website en socialmediakanalen in de gaten te houden.

Wat is er gebeurd met mijn abonnement voor seizoen 2020/2021?

In het voorjaar van 2020 hebben wij u de keuze voorgelegd om uw abonnement voor seizoen 2020/2021 te behouden – waarmee u uw stoelen behoudt voor seizoen 2021/2022 – of om het abonnement te annuleren. Indien u heeft gekozen voor behoud van uw abonnement, dan hebben wij de waarde van uw abonnement omgezet in een tegoed. Dit tegoed is twee jaar geldig en is in te zetten bij de aanschaf van kaarten voor de aan de corona-omstandigheden aangepaste concerten, maar ook bij uw abonnement voor seizoen 2021/2022 of seizoen 2022/2023.

In augustus 2020 had u de mogelijkheid om kaarten te bestellen voor de aangepaste concerten tot en met december. Omdat het op dit moment niet duidelijk is wanneer wij weer voor u kunnen spelen, zijn kaarten voor de concerten in het voorjaar van 2021 nog niet in de verkoop. Wij werken er hard aan om, zodra wij u weer bij onze concerten mogen ontvangen, de nieuwe programmering aan te kunnen kondigen.

Ik heb mijn abonnement voor seizoen 2021/2022 omgezet in een tegoed. Wat betekent dat voor de concerten in mijn abonnement vanaf januari?

Indien u heeft gekozen voor behoud van uw abonnement, is de waarde van uw gehele abonnement omgezet in een tegoed – ook uw kaarten voor de concerten van januari tot en met juni. De totale waarde van uw tegoed(en) vindt u terug onder ‘Tegoeden’ in uw account.

Wanneer wordt het programma van seizoen 2021/2022 bekendgemaakt?

De voorbereidingen voor seizoen 2021/2022 zijn op dit moment in volle gang. Vanwege de onzekerheid rondom de coronamaatregelen verwachten wij de programmering en de verkoopdata van het nieuwe seizoen dit jaar in het tweede kwartaal bekend te maken.

Compensatie geannuleerde concerten

Ik had kaarten voor een (of meer) van de geannuleerde concerten. Op welke manier worden mijn kaarten gecompenseerd?

Wij hebben u de mogelijkheid geboden om uw concertkaarten voor de geannuleerde concerten om te zetten in een tegoed, dat u kunt inwisselen bij de aanschaf van kaarten in de komende seizoenen. Het tegoed is twee jaar geldig, zodat u ruimschoots de mogelijkheid heeft het te besteden.

Daarnaast was er de mogelijkheid om uw kaarten om te zetten in een donatie. Veel van onze abonnees en kaartkopers hebben hun concertkaarten omgezet in een donatie – wij waarderen het enorm dat u ons steunt in deze onzekere tijd.

Tot slot was het mogelijk om het bedrag van uw kaarten te laten restitueren. Indien u hiervoor heeft gekozen, is het bedrag inmiddels naar u overgemaakt.

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn account. Wat nu?

U kunt een nieuw wachtwoord aanvragen via de link ‘Wachtwoord vergeten?’ op de inlogpagina van onze website, of contact opnemen met de klantenservice via klantenservice@concertgebouworkest.nl of via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur).

Hoelang is een tegoed van het Concertgebouworkest geldig?

Een tegoed is twee jaar geldig vanaf het moment dat u uw kaarten omzet, zodat u ruimschoots de mogelijkheid heeft het te besteden, en is zowel in te zetten bij de aanschaf van losse kaarten als bij de aanschaf van een abonnement. De totale waarde van uw tegoed(en) en de geldigheid per tegoed vindt u terug onder ‘Tegoeden’ in uw account.

Hoe kan ik mijn tegoed inzetten?

U vindt uw tegoed via 'Mijn account' op de website. Bij het afrekenen van uw bestelling levert u het tegoed eenvoudig in via de knop 'Tegoedbon inwisselen'. Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan.

Waar vind ik een overzicht van mijn tegoeden?

U vindt uw tegoed onder ‘Tegoeden’ als u inlogt op onze website.

Ik heb gekozen voor restitutie van mijn kaart(en). Wanneer kan ik het bedrag op mijn rekening verwachten?

Indien u heeft gekozen voor restitutie, dan hebben wij het bedrag binnen twee weken teruggestort op uw rekening. Bij restitutie van creditcardbetalingen kan de verwerkingstijd iets langer duren.

Ik heb (een deel van) mijn kaarten gedoneerd. Waar vind ik een overzicht van mijn donaties?

Indien u (een deel van) uw kaarten heeft gedoneerd, hebben wij u per donatie een bevestiging gestuurd. In deze mail vindt u het gedoneerde bedrag – en de gegevens die u nodig heeft om uw gift op te geven bij de Belastingdienst.

Kunt u deze mail niet terugvinden, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice via klantenservice@concertgebouworkest.nl of via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur).

Wat zijn de fiscale voordelen van donatie aan het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest heeft een culturele ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling), dit betekent dat elke vorm van doneren voor de schenker fiscaal aftrekbaar is.

Om fiscaal aftrekbaar te zijn moeten uw eenmalige giften (aan ons en andere ANBI’s) meer bedragen dan € 60,- én hoger zijn dan 1 procent van het gezamenlijke drempelinkomen. U mag uw donatie onder de huidige Geefwet met 25 procent verhogen voor aftrek van de inkomstenbelasting.

Hoe kan ik het orkest nog meer steunen in deze tijd?

We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijd wilt steunen. Wilt u het orkest naast de donatie van uw kaarten ook op andere manieren steunen – bijvoorbeeld in de vorm van een eenmalige donatie of door toetreding tot ons schenkingsprogramma –, dan zijn wij u daar vanzelfsprekend zeer dankbaar voor. Meer informatie daarover vindt u op www.concertgebouworkest.nl/schenken.

Concerten online titel

 

Streams en video's

Hoe kan ik de streams en video's van het Concertgebouworkest bekijken?

Op de dag van een concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream. Daarnaast is deze terug te vinden op ons videoplatform via: https://www.concertgebouworkest.nl/nl/video. U dient ingelogd te zijn om de concertstreams te bekijken.

Op het videoplatform op onze website vindt u honderden video’s en concertregistraties, die u met een account gratis kunt bekijken. Heeft u een account maar lukt het u niet om in te loggen, neemt u dan contact op met de klantenservice via klantenservice@concertgebouworkest.nl of via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur). Indien u nog geen account heeft, kunt u hier een account aanmaken.

Waar vind ik de geplande streams van het Concertgebouworkest?

In de concertagenda op onze website vindt u de streams die op dit moment gepland staan. De komende tijd verwachten wij op regelmatige basis nieuwe streams aan te kunnen kondigen.

Op de dag van de concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream. Daarnaast is deze terug te vinden op ons videoplatform via: https://www.concertgebouworkest.nl/nl/video. U dient ingelogd te zijn om de concertstreams te bekijken.

Kan ik de concertstream ook bekijken op mijn digitale tv?

Ja, het is mogelijk om de livestream door te schakelen naar digitale tv door middel van Chromecast of AirPlay. Hier vindt u meer uitleg over het casten van streams naar uw digitale tv.

Daarnaast is het mogelijk om uw computer/laptop met een HDMI-kabel te verbinden met uw tv. 

Het tijdstip van de uitzending komt mij niet uit. Kan ik de stream(s) op een later moment terugkijken?

De streams worden vooralsnog op twee data en op verschillende tijdstippen uitgezonden. Het is niet mogelijk de streams op een ander moment terug te kijken.

De concertstream hapert, wat kan ik hieraan doen?

Dit kan te maken hebben met uw internetverbinding of met de verbinding tussen de verschillende apparaten die u gebruikt. Het zou kunnen helpen om uw modem en/of router te resetten.

Als u de stream via Chromecast of AirPlay bekijkt, helpt het mogelijk om uw laptop/computer te gebruiken voor de stream en deze via een HDMI-kabel te verbinden met de tv.

Hoe kan ik de Instagram-concerten van het Concertgebouworkest bekijken?

Als u het Concertgebouworkest volgt op Instagram, verschijnt de profielfoto van het orkest op het moment dat het orkest een livevideo uitzendt boven in het overzicht met een kleurrijke ring en het woord ‘Live’. Tik of klik op de profielfoto om de livevideo te zien.

U kunt livevideo's bekijken in de Instagram-app of op instagram.com.

Tijdens het bekijken van de livevideo’s kunt u opmerkingen en ‘vind-ik-leuks’ plaatsen en de livevideo delen. Iedereen die de video bekijkt ziet uw reacties of vind-ik-leuks.

  • Tik in de Instagram-app onderaan het scherm op ‘Opmerking plaatsen’ om een opmerking achter te laten, en op het hartje om de video van diegene leuk te vinden.
  • Klik op Instagram.com rechtsonder in het scherm op ‘Een opmerking toevoegen’ om een opmerking achter te laten.

Ik wil de Instagram-concerten bekijken, maar heb nog geen account. Hoe maak ik een account aan?

Via de Instagram-app voor Android of iPhone:

  1. Download de Instagram-app via de App Store (iPhone) of Google Play Store (Android).
  2. Als de app is geïnstalleerd, tikt u op het icoontje om de app te openen: 
  3. Tik op ‘Registreren met e-mailadres of telefoonnummer’ (Android) of ‘Nieuw account maken’ (iPhone), voer vervolgens uw e-mailadres of telefoonnummer (waarvoor een bevestigingscode vereist is) in en tik op ‘Volgende’. U kunt ook op ‘Aanmelden met Facebook’ tikken om u aan te melden via uw Facebook-account.
  4. Als u zich met uw e-mailadres of telefoonnummer registreert, dient u een gebruikersnaam en wachtwoord aan te maken, uw profielgegevens in te vullen en vervolgens op ‘Volgende’ te tikken. Als u zich met Facebook registreert, wordt u gevraagd om u aan te melden bij uw Facebook-account als u momenteel niet bent aangemeld bij het account. Vervolgens klikt u op het vergrootglas en typt u concertgebouworkest in. Klik op de naam en vervolgens op 'Volgen'.

 

Op instagram.com via een computer:

  1. Ga naar instagram.com.
  2. Klik op ‘Registreren’ , voer uw e-mailadres in, maak een gebruikersnaam en wachtwoord of klik op ‘Aanmelden met Facebook’ om u te registreren met uw Facebook-account.
  3. Als u zich met een e-mailadres registreert, klikt u op ‘Registreren’. Als u zich met Facebook registreert, wordt u gevraagd om u aan te melden bij uw Facebook-account als u momenteel niet bent aangemeld bij het account.

Het lukt mij niet om de Instagram-concerten te bekijken. Wat nu?

Het Instagram-concert van het Concertgebouworkest start elke avond om 21.00 uur. De livevideo is alleen op dit tijdstip te zien.

Lukt het u niet om de video via de knop boven in uw scherm te openen, dan kunt u de volgende link gebruiken om de livevideo te openen: https://instagram.com/concertgebouworkest/live

Kan ik de Instagram-concerten later terugkijken?

De Instagram-concerten zijn alleen om 21.00 uur te zien. Wel staat een groot aantal van de gebruikte opnames (binnenkort) op het videoplatform op onze website: https://www.concertgebouworkest.nl/nl/video.

Algemeen titel

Voor en tijdens een concert

Wat moet ik aan naar een concert van het Concertgebouworkest?

Voor de meeste van onze concerten hanteren wij geen specifieke dresscode. U kunt dus dragen waar u zich prettig in voelt. Alleen voor de Opening Night, de feestelijke opening van het seizoen, is de dresscode ‘black tie’.

Kan ik voorafgaand aan het concert dineren in Het Concertgebouw?

Voorafgaand aan uw concerten in de Grote Zaal kunt u dineren in restaurant LIER. Dit is alleen mogelijk indien u op diezelfde avond een concert in Het Concertgebouw bezoekt. In LIER geniet u van klassieke gerechten met ingrediënten uit eigen regio én van het seizoen, gepresenteerd met de smaak van nu. LIER bevindt zich op de eerste verdieping in de Pleinfoyer, boven de hoofdingang van Het Concertgebouw. Op de website van Het Concertgebouw leest u meer over het restaurant, het menu en hoe u kunt reserveren.

Hoe en waar kan ik een concertprogramma kopen?

U krijgt gratis een digitaal concertprogramma. Bij een digitaal abonnement op Preludium heeft u onbeperkt toegang tot alle concertprogramma's.

Preludium is het programmablad van het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw. Hierin vindt u toelichtingen op vrijwel alle concerten van het Concertgebouworkest en op de concerten in de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Bekende muziekjournalisten voorzien deze toelichtingen van allerlei extra’s, zoals interviews, achtergrondartikelen en columns.

Preludium is los verkrijgbaar voorafgaand aan concerten. Als abonnee ontvangt u Preludium gedurende het concertseizoen maandelijks thuis. Op www.preludium.nl/ zijn alle concertprogramma’s digitaal beschikbaar en geoptimaliseerd voor pc, tablet en smartphone. U kunt de programma’s downloaden als PDF-bestand en gemakkelijk printen.

Wanneer mag ik applaudisseren?

Bij klassieke concerten is het gebruikelijk dat alleen wordt geapplaudisseerd nadat het gehele werk is gespeeld, ook als het werk uit meerdere delen bestaat. U kunt in het concertprogramma vinden uit hoeveel delen een werk bestaat en hoelang het ongeveer zal duren. Daarnaast kunt u afgaan op de dirigent. Deze laat aan het einde van een concert zijn armen zakken.

Hoe laat is het concert afgelopen?

Dat verschilt per concert. In seizoen 2020/2021 duurt een concert ongeveer een uur, zonder pauze.

Waar moet ik verder rekening mee houden bij een concert van het Concertgebouworkest?

Veel van onze bezoekers willen optimaal van muziek genieten door geconcentreerd en in stilte te luisteren. Wij vragen u daarom om op tijd aanwezig te zijn en hinderlijke geluiden zo veel mogelijk te vermijden. Zet uw telefoon op ‘stil’ en houd er rekening mee dat ook oplichtende schermen de concentratie kunnen verstoren.

Algemene vragen

Waar speelt het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest geeft zo'n 120 concerten per jaar, waarvan ongeveer 80 concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Op de programmapagina van een concert ziet u bij de bestelknop of het concert plaatsvindt in Het Concertgebouw of op een andere locatie in binnen- of buitenland.

Waar bevindt Het Concertgebouw zich en hoe is het te bereiken?

Het Concertgebouw is gevestigd aan het Concertgebouwplein 10, 1071 LN Amsterdam. Informatie hoe u Het Concertgebouw kunt bereiken met het openbaar vervoer of de auto vindt u op de website van Het Concertgebouw.

Zijn het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw één organisatie?

Het Concertgebouw is de thuisbasis van het Concertgebouworkest. Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zijn twee aparte organisaties in verschillende gebouwen, die wel nauw met elkaar samenwerken.

Uit hoeveel musici bestaat het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest bestaat uit zo’n 120 musici uit circa 25 verschillende landen. Het volledige overzicht van alle musici is hier te vinden.

Hoe ontvang ik de seizoensbrochure van het Concertgebouworkest?

Het programma van seizoen 2020/2021 is aangepast aan de coronarichtlijnen. U vindt het aan de coronarichtlijnen aangepaste programmma hier. Wilt u de aangepaste concertkalender thuis ontvangen, dan kunt u deze aanvragen via dit formulier.

Hoe kan ik mijn kinderen introduceren tot klassieke muziek?

Familieconcerten

Speciaal voor kinderen vanaf 6 jaar zijn er de Familieconcerten waarin symfonische muziek op een speelse en interactieve manier wordt geïntroduceerd. De concerten, twee per seizoen, nodigen de kinderen uit tot actieve deelname, zowel van tevoren als tijdens en na het concert. Kijk op https://www.concertgebouworkest.nl/educatie voor meer informatie.

Entrée

Iedereen tussen de 0 en 17 jaar kan lid worden van Entrée Junior. Als Junior-lid kun je voor €12,50 kaartjes kopen voor de speciale kinderconcerten. Speciaal voor jongeren (<18 jaar) selecteert Entrée een aantal concerten die ook onder Entrée Junior zijn te vinden. Op die concerten ontvangen leden 75 procent korting. Als Entrée-lid mag je altijd een introducé jonger dan 35 jaar (de maximale Entrée-leeftijd) meenemen voor dezelfde prijs. Kijk voor meer informatie op http://www.jouwentree.nl.

Informatie voor bezoekers met een beperking

Mag ik met mijn elektrische rolstoel of scootmobiel naar binnen?

Informatie over de toegankelijkheid vindt u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief).

Mag mijn hulphond mee naar binnen?

Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het Concertgebouw stelt het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren, waaronder honden, is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

Welke voorzieningen heeft Het Concertgebouw voor slechthorenden?

In de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van systemen voor gehoorondersteuning. U kunt gebruikmaken van een radio-ontvanger met een hoofdtelefoon of lus. De lus koppelt het geluid rechtstreeks met uw eigen hoorapparaat. U kunt op deze ontvanger, door middel van een mini-koptelefoonplugje, eventueel ook uw eigen apparatuur voor gehoorondersteuning aansluiten. Deze voorzieningen zijn te verkrijgen bij de garderobes van de Grote en de Kleine Zaal. Hier zijn ook testzenders geplaatst. Zo kunt u vóór u in de zaal plaatsneemt uw apparatuur optimaal instellen.