Over dit concert
Schuberts
Negende
wordt niet voor niets de ‘Grote’ symfonie genoemd. Schuberts grenzeloze creatieve ambitie leidde in de laatste maanden van zijn korte leven tot een symfonie in de overtreffende trap. Toen Robert Schumann het werk na Schuberts dood in een la van diens broer had ontdekt, jubelde hij over haar ‘hemelse lengte’. Het is een groots architectonisch wonder, dat voortbouwt voort op Beethoven wiens Negende wordt geciteerd maar ook Bruckner al lijkt aan te kondigen.
Dirigent Maxim Emelyanychev combineert Schuberts ‘Grote symfonie’ met twee meesterwerken uit de twintigste eeuw. In Ligeti’s gelaagde Vioolconcert komt van alles voorbij, van Hongaarse volksmelodieën en dansrimes tot innovatieve speeltechnieken en verwijzingen naar muziek uit de Renaissance. Patricia Kopatchinskaja kan er talloze aspecten van haar muzikale persoonlijkheid in kwijt. Het concert opent met Ives’ kosmische muzikale dialoog,
The Unanswered Question
.
In Ligeti’s gelaagde Vioolconcert komt van alles voorbij, van Hongaarse volksmelodieën en dansrimes tot innovatieve speeltechnieken en renaissanceklanken.