Verleidelijke klanken en halsbrekende virtuositeit: Thomas Adès leidt recent werk van Veronika Krausas en hemzelf, gevolgd door Stravinsky’s Symfonie in drie delen .
Over dit concert
In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. Delen uit zijn laatste opera The Exterminating Angel verwerkte Adès tot een symfonie - met een belangrijke rol voor de verleidelijke walsen van Johann Strauss.
Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de turbulente Symfonie in drie delen , waarin Stravinsky in 1945 ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. Het turbulente werk is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’
Een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten.