Nieuws

Nieuwsoverzicht

Benoeming nieuwe directieleden

26 augustus 2020

Het bestuur van de Stichting Koninklijk Concertgebouworkest is verheugd bekend te kunnen maken dat Dominik Winterling en Ulrike Niehoff met ingang van het eerste kwartaal 2021 zullen toetreden tot de directie van het Concertgebouworkest. Samen met David Bazen, de huidige algemeen directeur ad interim, zullen zij een driehoofdig directieteam vormen.

Benoeming nieuwe directieleden
links: Dominik Winterling (foto: Nadine Grenningloh) rechts: Ulrike NIehoff (foto: eSel)
 
Directievoorzitter Dominik Winterling

Dominik Winterling (Zwiesel, Duitsland, 1979) zal binnen het directieteam fungeren als directievoorzitter. Uiterlijk 1 maart 2021 zal hij zijn werkzaamheden bij het Concertgebouworkest starten.

Dominik Winterling is sinds 2015 werkzaam bij de Elbphilharmonie Hamburg als algemeen directeur van de steunstichting van de concertzaal, de Stiftung Elbphilharmonie. In die functie is hij verantwoordelijk voor alle fondsenwervingsactiviteiten, inclusief sponsoring, donaties en nalatenschappen. Hij ontwikkelde sponsorrelaties met vooraanstaande bedrijven als Montblanc, Bank Julius Baer, SAP en Deutsche Telekom.

Voorheen werkte Dominik Winterling voor het Heidelberger Frühling Music Festival, eerst als hoofd financiën en marketing (2007-2009) en later als artistiek en zakelijk leider (2009-2014). Dominik Winterling behaalde in 2006 zijn masterdiploma piano aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim en een masterdiploma Management met interculturele kwalificatie aan de Universität Mannheim en de ESSEC Business School in Cergy-Pontoise.

Artistiek directeur Ulrike Niehoff

Ulrike Niehoff (Ingolstadt, Duitsland, 1977) zal met ingang van 1 januari 2021 binnen het directieteam fungeren als artistiek directeur.

Tot voor kort was zij directeur planning en programmering van de Wiener Symphoniker. In die hoedanigheid was ze verantwoordelijk voor de symfonische concerten en opera-uitvoeringen van het orkest. Ulrike Niehoff initieerde sociale en educatieve projecten met diverse partners in Wenen, creëerde nieuwe series en specifieke concertformats voor nieuw en jonger publiek, ontwikkelde mede het artist-in-residence-programma en stond aan de wieg van de eerste China-tournees van de Wiener Symphoniker.

Eerder was Ulrike Niehoff werkzaam als algemeen directeur van Bruno Weils Klang und Raum Musik Festival in Irsee (2003-2008) en directeur planning en programmering van het Grafenegg Festival (2008-2013). Zij is in het bezit van een masterdiploma International Cultural and Business Studies van de Universität Passau (2003) en schreef haar masterscriptie over de langetermijnplanning van het Chicago Symphony Orchestra.

Directeur bedrijfsvoering David Bazen

David Bazen (Amsterdam, 1964) werkt sinds 1999 voor het Concertgebouworkest, aanvankelijk als zakelijk manager/hoofd marketing en sinds 2011 als zakelijk directeur. Sinds 1 januari 2020 fungeert hij als algemeen directeur ad interim; David Bazen zal deze functie voortzetten tot het moment dat het directieteam compleet is. Binnen de nieuwe directie zal hij fungeren als directeur bedrijfsvoering.

Quotes

Wiet Pot, bestuursvoorzitter Stichting Koninklijk Concertgebouworkest:

“Het bestuur is verheugd bekend te kunnen maken dat de selectieprocedure voor de twee vacatures in de directie succesvol is afgerond. Overal ter wereld worden symfonieorkesten geconfronteerd met uitdagingen die worden versterkt en zich versneld voltrekken door Covid-19 en tegelijkertijd kansen bieden. Het maken van de goede keuzes in antwoord op die uitdagingen, en een effectieve uitvoering ervan, zal bepalend zijn voor de positie van het Concertgebouworkest in het huidige decennium. We hebben er het volste vertrouwen in dat Dominik Winterling en Ulrike Niehoff over de kwaliteiten beschikken om, tezamen met David Bazen, leiding te geven aan het orkest en de organisatie in de komende periode, en wij wensen hun daarbij heel veel geluk en succes toe.”

Dominik Winterling:

“Met blijdschap en trots kijk ik uit naar mijn nieuwe functie als directievoorzitter van het Concertgebouworkest. Voor dit wereldberoemde orkest te mogen werken is een eer en een voorrecht dat mij vervult van vreugde en diep respect vanwege de uitzonderlijke artistieke kwaliteit van de musici. Ik verheug me erop om samen met mijn toekomstige collega’s de toekomst van het orkest verder uit te stippelen.”

Ulrike Niehoff:

“Beter dan het Concertgebouworkest worden orkesten niet. Ik ben dan ook verheugd, vereerd en bevoorrecht om straks te beginnen als de nieuwe artistiek directeur. Ik kijk er enorm naar uit om inspirerende nieuwe wegen in te slaan, meer diversiteit te creëren en nieuw publiek te vinden, en om binnen het directieteam en samen met de staf en de geweldige musici te bouwen op de uitmuntendheid en rijke historie van het orkest.”

Deel: