Concertgebouworkest speelt Elgar en Vaughan Williams

Andrew Manze dirigeert muziek van Britse meesters

foto: Milagro Elstak

Alban Gerhardt soleert bij het Concertgebouworkest in Elgars Celloconcert, dirigent Andrew Manze breekt een lans voor de muziek van Vaughan Williams.

Vaughan Williams bood zijn landgenoten tijdens de Tweede Wereldoorlog een visioen van een vredige wereld.

Concertprogramma

  • Ralph Vaughan Williams

    Fantasia on a Theme by Thomas Tallis

  • Edward Elgar

    Celloconcert

  • -- pauze --

  • Ralph Vaughan Williams

    Symfonie nr. 5

Uitvoerenden

Over dit concert

De Britse dirigent Andrew Manze is de uitgelezen expert om de noten van zijn landgenoten Edward Elgar en Ralph Vaughan Williams tot leven te wekken. In Edward Elgars meeslepende Celloconcert soleert Alban Gerhardt, die in 2009 voor het eerst bij het Concertgebouworkest te zien was.

Vaughan Williams’ Vijfde symfonie is bij ons vrij onbekend, maar bij de Britten altijd populair geweest; met dit werk bood de componist zijn landgenoten tijdens de Tweede Wereldoorlog een visioen van een vredige wereld. De symfonie was een terugkeer naar de vriendelijke, pastorale stijl, zoals die ook te horen is in zijn vroege Fantasia op een thema van de zestiende-eeuwse Engelse meester Thomas Tallis. Dit werk voor dubbel strijkorkest werd geïnspireerd door de kathedraal van Gloucester, waar het in première ging. In de Grote Zaal van Het Concertgebouworkest komt het ruimtelijke effect ook heel mooi tot zijn recht!

Data en kaarten

Over dit concert

De Britse dirigent Andrew Manze is de uitgelezen expert om de noten van zijn landgenoten Edward Elgar en Ralph Vaughan Williams tot leven te wekken. In Edward Elgars meeslepende Celloconcert soleert Alban Gerhardt, die in 2009 voor het eerst bij het Concertgebouworkest te zien was.

Vaughan Williams’ Vijfde symfonie is bij ons vrij onbekend, maar bij de Britten altijd populair geweest; met dit werk bood de componist zijn landgenoten tijdens de Tweede Wereldoorlog een visioen van een vredige wereld. De symfonie was een terugkeer naar de vriendelijke, pastorale stijl, zoals die ook te horen is in zijn vroege Fantasia op een thema van de zestiende-eeuwse Engelse meester Thomas Tallis. Dit werk voor dubbel strijkorkest werd geïnspireerd door de kathedraal van Gloucester, waar het in première ging. In de Grote Zaal van Het Concertgebouworkest komt het ruimtelijke effect ook heel mooi tot zijn recht!

Een voorproefje