Concertgebouworkest speelt Ravel, Loevendie en Smit

Amsterdam, jazz, sprookjes en de lokroep uit het Oosten

Theo Loevendie - foto: Jorne Tielemans

De kleurrijke muzikale sprookjes van Ravel resoneren in het werk van de Amsterdamse componisten Leo Smit en Theo Loevendie.

Dit concert vol kleur en ritme verbindt Ravel aan twee belangrijke Nederlandse componisten

Concertprogramma

  • Leo Smit

    Silhouetten

  • Maurice Ravel

    Shéhérazade

  • -- pauze --

  • Theo Loevendie

    Six Turkish Folk Poems (wereldpremière nieuwe orkestratie)

  • Maurice Ravel

    Ma mère l'Oye

Uitvoerenden

Over dit concert

Maurice Ravels liedcyclus Shéhérazade, naar de Verhalen van 1001 nacht, ademt de sfeer van het Midden-Oosten, dat begin twintigste eeuw een grote aantrekkingskracht uitoefende op West-Europeanen. Deze maand precies 100 jaar geleden dirigeerde Ravel zelf bij het Concertgebouworkest zijn Ma mère l’Oye, naar een ander verhalenboek, Sprookjes van Moeder de Gans.  

Dit concert vol kleur en ritme verbindt Ravel aan twee belangrijke Nederlandse componisten die in Amsterdam hebben gestudeerd: Leo Smit (1900-1944) en Theo Loevendie (1930).  

Loevendie is jazzmusicus en ontwikkelde zich daarnaast sinds de jaren zestig tot een van Nederland’s meest gewaardeerde componisten. Zijn interesse in de Turkse cultuur weerklinkt in Six Turkish Folk Poems. Het wordt gespeeld in een nieuwe orkestbewerking, die hij in opdracht van het orkest maakte met hulp van zijn voormalige leerling Wilbert Bulsink. Net als voor Loevendie waren Ravel en jazz voor Leo Smit vaste waarden, zoals te horen is in Silhouetten. Het tijdens zijn compositiestudie Amsterdam geschreven werk werd in 1925 door het Concertgebouworkest in première gebracht. 

Data en kaarten

Over dit concert

Maurice Ravels liedcyclus Shéhérazade, naar de Verhalen van 1001 nacht, ademt de sfeer van het Midden-Oosten, dat begin twintigste eeuw een grote aantrekkingskracht uitoefende op West-Europeanen. Deze maand precies 100 jaar geleden dirigeerde Ravel zelf bij het Concertgebouworkest zijn Ma mère l’Oye, naar een ander verhalenboek, Sprookjes van Moeder de Gans.  

Dit concert vol kleur en ritme verbindt Ravel aan twee belangrijke Nederlandse componisten die in Amsterdam hebben gestudeerd: Leo Smit (1900-1944) en Theo Loevendie (1930).  

Loevendie is jazzmusicus en ontwikkelde zich daarnaast sinds de jaren zestig tot een van Nederland’s meest gewaardeerde componisten. Zijn interesse in de Turkse cultuur weerklinkt in Six Turkish Folk Poems. Het wordt gespeeld in een nieuwe orkestbewerking, die hij in opdracht van het orkest maakte met hulp van zijn voormalige leerling Wilbert Bulsink. Net als voor Loevendie waren Ravel en jazz voor Leo Smit vaste waarden, zoals te horen is in Silhouetten. Het tijdens zijn compositiestudie Amsterdam geschreven werk werd in 1925 door het Concertgebouworkest in première gebracht. 

Een voorproefje