30 april 2021

Stravinsky - Apollon musagète

Messiaen - Et exspecto resurrectionem mortuorum

Daniel Harding dirigeert

Kaarten & programma
Dit concert wordt op vrijdag 30 april a.s. gratis gestreamd op concertgebouworkest.nl, Facebook en YouTube.
april 2021 vrijdag 20:00
Het Concertgebouw, Amsterdam
Nederland
bekijk uitvoering
Igor Stravinsky Apollon musagète
Olivier Messiaen Et exspecto resurrectionem mortuorum

Daniel Harding zet de blazers en de strijkers van het Concertgebouworkest tegenover elkaar aan de hand van twee twintigste-eeuwse mijlpalen. In Stravinsky’s Apollon musagète zindert de emotie onder subtiele, onderkoelde strijkersklanken, Messiaens Et exspecto resurrectionem mortuorum barst juist uit zijn voegen van vreugde en extase.

Verfijnd tableau

Na de grote balletten waarmee Stravinsky beroemd werd in de jaren 1910, baarde hij opzien met zijn neoklassieke werken, gekenmerkt door een zekere afstandelijkheid en transparantie. Apollon musagète (Apollo, aanvoerder van de muzen) was zijn eerste ballet gebaseerd op een onderwerp uit de Griekse mythologie. Stravinsky zag een ‘wit’ ballet voor zich, zonder kleurcontrasten of grote gebaren. Daarom maakte hij ook alleen gebruik van de strijkers - meer kleuren had hij niet nodig. Met het strijkorkest als zijn palet schildert Stravinsky een verfijnd tableau, de emotionele lading zindert onder de oppervlakte.

Bonte kleurcontrasten

Olivier Messiaen was juist een componist van de extase, die niet schuwde van grote gebaren en bonte kleurcontrasten om te getuigen van zijn liefde voor God, de natuur en de mensheid. Et exspecto resurrectionem mortuorum ontstond als opdrachtwerk om de doden van de beide wereldoorlogen te herdenken. Maar Messiaen had naar eigen zeggen geen talent voor droevige muziek. In plaats van een requiem schreef hij een glorieuze lofzang op het eeuwige leven, waarin de blazers en slagwerkers van het Concertgebouworkest zich kunnen uitleven.