Fabio Luisi dirigeert Mahler

Kindertotenlieder – Symfonie nr. 5

Kerstematinee - foto: Milagro Elstak
Fabio Luisi dirigeert een Mahler-programma bij het Concertgebouworkest. Voor diens Kindertotenlieder laten zij zich vergezellen door de bejubelde bariton Peter Mattei en na de pauze klinkt de geliefde Symfonie nr. 5.
Fabio Luisi dirigeert een Mahler-programma bij het Concertgebouworkest

Concertprogramma

  • Gustav Mahler

    Kindertotenlieder

  • Gustav Mahler

    Symfonie nr. 5

  • -- pauze --

Uitvoerenden

Over dit concert

Fabio Luisi dirigeert een Mahler-programma bij het Concertgebouworkest. Voor diens Kindertotenlieder laten zij zich vergezellen door de bejubelde bariton Peter Mattei en na de pauze klinkt de geliefde Symfonie nr. 5.


Meesterwerken van Gustav Mahler

Fabio Luisi dirigeert twee meesterwerken van Gustav Mahler. De Zweedse bariton Peter Mattei, die al meermalen werd bejubeld vanwege zijn Mahler-uitvoeringen, vergezelt hen in de indringende liederencyclus Kindertotenlieder. Na de pauze klinkt Symfonie nr. 5, waar Mahler heel zijn ziel en zaligheid in kwijt kon. De vorige keer dat Luisi een Mahler-programma dirigeerde bij het Concertgebouworkest was in 2011; dagblad Trouw was toen onder de indruk van Totenfeier en Das Lied von der Erde: ‘Luisi liet het orkest hecht en transparant klinken, in een zeer integere uitvoering van Mahlers notentekst.’


Het Concertgebouworkest en Mahlers Vijfde symfonie

Het Concertgebouworkest bracht Mahlers Symfonie nr. 5 al vele malen tot klinken, te beginnen met de uitvoering onder leiding van de componist zelf. Mahler had nauw contact met de toenmalige chef-dirigent Willem Mengelberg. In de partituur die voor de uitvoering in 1906 werd gebruikt staan allerlei aantekeningen. Het Adagietto kreeg van Mahler de aanwijzing ‘sehr langsam’, dat later door sommige dirigenten extreem werd opgevolgd. Net als in Visconti’s beroemde film Dood in Venetië krijgt het daardoor een tragisch, slepend karakter, terwijl dat niet de bedoeling was: Mengelberg noteerde dat het Adagietto een pure liefdesverklaring was aan Alma, Mahlers echtgenote.

Data en kaarten

Over dit concert

Fabio Luisi dirigeert een Mahler-programma bij het Concertgebouworkest. Voor diens Kindertotenlieder laten zij zich vergezellen door de bejubelde bariton Peter Mattei en na de pauze klinkt de geliefde Symfonie nr. 5.


Meesterwerken van Gustav Mahler

Fabio Luisi dirigeert twee meesterwerken van Gustav Mahler. De Zweedse bariton Peter Mattei, die al meermalen werd bejubeld vanwege zijn Mahler-uitvoeringen, vergezelt hen in de indringende liederencyclus Kindertotenlieder. Na de pauze klinkt Symfonie nr. 5, waar Mahler heel zijn ziel en zaligheid in kwijt kon. De vorige keer dat Luisi een Mahler-programma dirigeerde bij het Concertgebouworkest was in 2011; dagblad Trouw was toen onder de indruk van Totenfeier en Das Lied von der Erde: ‘Luisi liet het orkest hecht en transparant klinken, in een zeer integere uitvoering van Mahlers notentekst.’


Het Concertgebouworkest en Mahlers Vijfde symfonie

Het Concertgebouworkest bracht Mahlers Symfonie nr. 5 al vele malen tot klinken, te beginnen met de uitvoering onder leiding van de componist zelf. Mahler had nauw contact met de toenmalige chef-dirigent Willem Mengelberg. In de partituur die voor de uitvoering in 1906 werd gebruikt staan allerlei aantekeningen. Het Adagietto kreeg van Mahler de aanwijzing ‘sehr langsam’, dat later door sommige dirigenten extreem werd opgevolgd. Net als in Visconti’s beroemde film Dood in Venetië krijgt het daardoor een tragisch, slepend karakter, terwijl dat niet de bedoeling was: Mengelberg noteerde dat het Adagietto een pure liefdesverklaring was aan Alma, Mahlers echtgenote.

Een voorproefje