Fabio Luisi dirigeert Verdi

Meesterlijke balletmuziek

De cello's van het Concertgebouworkest foto: Milagro Elstak
Fabio Luisi keert terug bij het Concertgebouworkest met meesterlijke balletmuziek en liederen van Giuseppe Verdi een sfeervol laat werk van de Nederlandse componist Alphons Diepenbrock.
Onweerstaanbaar

Concertprogramma

  • Ludwig van Beethoven

    Symfonie nr. 6 'Pastorale'

  • Claude Debussy

    La mer

  • Giuseppe Verdi

    Don Carlo: Ballo delle regina

  • Giuseppe Verdi

    Quattro pezzi sacri

Uitvoerenden

Over dit concert

Fabio Luisi keert terug bij het Concertgebouworkest met meesterlijke balletmuziek en liederen van Giuseppe Verdi een sfeervol laat werk van de Nederlandse componist Alphons Diepenbrock.


Fabio Luisi dirigeert Verdi

Het Concertgebouworkest is verheugd om Fabio Luisi na ruim zes jaar terug te zien op de bok. Het opmerkelijke programma verbindt Amsterdam, Milaan en Parijs. Van Giuseppe Verdi klinkt minder bekend werk: de meesterlijke balletmuziek uit het derde bedrijf van Don Carlos en 8 Romances in de orkestratie van Luciano Berio. Eduard Reeser bewerkte Diepenbrocks vocaal-symfonische Lydische nacht voor orkest.


Onweerstaanbaar

Een ballet in het derde bedrijf van iedere opera, zoals de gewoonte was in Parijs, was vloeken in de kerk voor een Italiaan. Het was aanvankelijk dan ook met tegenzin dat Verdi toegaf aan de verplichting balletmuziek aan zijn opera’s toe te voegen. De resultaten waren verbluffend. Het ballet van Don Carlos (‘Ballo delle regina’, het ballet van de koningin) bevat onweerstaanbare solo’s voor viool en cello. In 8 Romances zag Verdi’s landgenoot Luciano Berio 100 jaar later voorstudies van zijn opera’s, waaronder Don Carlos. Hij orkestreerde de liedcyclus met respect voor Verdi’s noten, maar wel met een hedendaags oor.


Diepenbrock

Dit seizoen herdenken we de 100e sterfdag van de Nederlandse componist Alfons Diepenbrock (1862-1921). Zijn oorspronkelijk vocaal-symfonische Lydische nacht klinkt in de instrumentale bewerking door Eduard Reeser. Behalve een van ’s Nederlands meest succesvolle laatromantische componisten was Diepenbrock een vriend van zowel Gustav Mahler als de voormalige chef-dirigent van het Concertgebouworkest, Willem Mengelberg. Echo’s van Mahler en Debussy zijn terug te horen in Diepenbrocks late werk, waarvan Lydiche nacht het hoogtepunt vormt.

Data en kaarten

Over dit concert

Fabio Luisi keert terug bij het Concertgebouworkest met meesterlijke balletmuziek en liederen van Giuseppe Verdi een sfeervol laat werk van de Nederlandse componist Alphons Diepenbrock.


Fabio Luisi dirigeert Verdi

Het Concertgebouworkest is verheugd om Fabio Luisi na ruim zes jaar terug te zien op de bok. Het opmerkelijke programma verbindt Amsterdam, Milaan en Parijs. Van Giuseppe Verdi klinkt minder bekend werk: de meesterlijke balletmuziek uit het derde bedrijf van Don Carlos en 8 Romances in de orkestratie van Luciano Berio. Eduard Reeser bewerkte Diepenbrocks vocaal-symfonische Lydische nacht voor orkest.


Onweerstaanbaar

Een ballet in het derde bedrijf van iedere opera, zoals de gewoonte was in Parijs, was vloeken in de kerk voor een Italiaan. Het was aanvankelijk dan ook met tegenzin dat Verdi toegaf aan de verplichting balletmuziek aan zijn opera’s toe te voegen. De resultaten waren verbluffend. Het ballet van Don Carlos (‘Ballo delle regina’, het ballet van de koningin) bevat onweerstaanbare solo’s voor viool en cello. In 8 Romances zag Verdi’s landgenoot Luciano Berio 100 jaar later voorstudies van zijn opera’s, waaronder Don Carlos. Hij orkestreerde de liedcyclus met respect voor Verdi’s noten, maar wel met een hedendaags oor.


Diepenbrock

Dit seizoen herdenken we de 100e sterfdag van de Nederlandse componist Alfons Diepenbrock (1862-1921). Zijn oorspronkelijk vocaal-symfonische Lydische nacht klinkt in de instrumentale bewerking door Eduard Reeser. Behalve een van ’s Nederlands meest succesvolle laatromantische componisten was Diepenbrock een vriend van zowel Gustav Mahler als de voormalige chef-dirigent van het Concertgebouworkest, Willem Mengelberg. Echo’s van Mahler en Debussy zijn terug te horen in Diepenbrocks late werk, waarvan Lydiche nacht het hoogtepunt vormt.

Een voorproefje