Gardiner leidt Brahms

Derde symfonie en koorwerken onder leiding van John Eliot Gardiner

foto: Eduardus Lee

Sir John Eliot Gardiner verbindt Brahms’ koorwerken aan de troostrijke Derde symfonie. Want alles zingt bij Brahms!

Dat die vrijheid toch ook een melancholisch randje heeft horen we vooral in het aangrijpende tweede deel.

Concertprogramma

  • Johannes Brahms

    Nänie

  • Johannes Brahms

    Vier Gesänge, op 17

  • Johannes Brahms

    Ich schwing mein Horn ins Jammertal

  • Johannes Brahms

    Fünf Gesänge, op. 104

  • -- pauze --

  • Johannes Brahms

    Symfonie nr. 3

Uitvoerenden

Over dit concert

Brahms’ ervaring met koormuziek is hoorbaar in zijn symfonieën. Al op zijn veertiende dirigeerde hij een plaatselijk mannenkoor. De heren voerden zelfs werk uit van hun jonge aanvoerder. Later richtte Brahms zelf een vrouwenkoor op – hij deed er onmisbare ervaring mee op als dirigent en als componist. Brahms koos strenge renaissance- en barokcomponisten als leermeesters, maar stak die traditie in een onmiskenbaar romantische jas.  

In september 2021 liet het Concertgebouworkest onder leiding van John Eliot Gardiner, bijgestaan door zijn eigen Monteverdi Choir, horen hoe Brahms’ leerweg zijn weerklank vond in de Eerste symfonie. Nu legt Gardiner de vocale link met de melodierijke Derde symfonie, die opent met de pakkende noten f, as, f. Vermoedelijk is dat een verwijzing naar Brahms persoonlijke, vrijgezelle motto: Frei aber Froh. Dat die vrijheid toch ook een melancholisch randje heeft horen we vooral in het aangrijpende tweede deel. Cantabile! 

Data en kaarten

Over dit concert

Brahms’ ervaring met koormuziek is hoorbaar in zijn symfonieën. Al op zijn veertiende dirigeerde hij een plaatselijk mannenkoor. De heren voerden zelfs werk uit van hun jonge aanvoerder. Later richtte Brahms zelf een vrouwenkoor op – hij deed er onmisbare ervaring mee op als dirigent en als componist. Brahms koos strenge renaissance- en barokcomponisten als leermeesters, maar stak die traditie in een onmiskenbaar romantische jas.  

In september 2021 liet het Concertgebouworkest onder leiding van John Eliot Gardiner, bijgestaan door zijn eigen Monteverdi Choir, horen hoe Brahms’ leerweg zijn weerklank vond in de Eerste symfonie. Nu legt Gardiner de vocale link met de melodierijke Derde symfonie, die opent met de pakkende noten f, as, f. Vermoedelijk is dat een verwijzing naar Brahms persoonlijke, vrijgezelle motto: Frei aber Froh. Dat die vrijheid toch ook een melancholisch randje heeft horen we vooral in het aangrijpende tweede deel. Cantabile! 

Een voorproefje