Händel-opera à la Mozart

Händels Acis and Galatea in Mozarts klassieke bewerking

In een oogstrelende mise-en-espace van Pierre Audi ontvouwt zich een ontroerend liefdesverhaal, getoongezet door Händel, in een Weens-klassieke orkestversie van Mozart.

Leonardo García Alarcón - foto: Jean-LouisFernandez
naar data en kaarten

In een oogstrelende mise-en-espace van Pierre Audi ontvouwt zich een ontroerend liefdesverhaal, getoongezet door Händel, in een Weens-klassieke orkestversie van Mozart.

De ontroerende aria’s troffen onmiddellijk doel; Acis and Galatea groeide uit tot Händels populairste muziektheaterwerk.

Data en kaarten

Over dit concert

De in Engeland wonende en werkende barokgrootmeester Georg Friedrich Händel noemde Acis and Galatea zijn ‘kleine opera’. Als geen ander wist Händel het verhaal van de nimf Galatea, de herder Acis en de jaloerse reus Polyphemus tot klinken te brengen. De ontroerende aria’s troffen onmiddellijk doel. Acis and Galatea groeide uit tot Händels populairste muziektheaterwerk, een hoogtepunt van de Engelse pastorale opera.

Ruim een halve eeuw later stond de charmante liefdestragedie nog altijd als een huis, en maakte niemand minder dan Wolfgang Amadeus Mozart een bewerking voor het Weense publiek. Met deze zelden uitgevoerde orkestratie van Acis and Galatea debuteert de eigenzinnige dirigent Leonardo García Alarcón bij het Concertgebouworkest. De visionaire regisseur Pierre Audi, creatief partner van het orkest, zorgt voor een verrassende ruimtelijke vormgeving.

Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van Ammodo.