Met Klaus Mäkelä in de VS

Lisa Batiashvili speelt Prokofjev, Concertgebouworkest speelt Rachmaninoff

op tournee

Tijdens de eerste intercontinentale tournee met Klaus Mäkelä speelt het Concertgebouworkest Rachmaninoffs Tweede symfonie, muziek van Glinka en Prokofjevs Tweede vioolconcert met Lisa Batiashvili.

Het melancholieke thema van deel twee heeft sinds de première heel wat tranen getrokken - en zal dat altijd blijven doen

Concertprogramma

  • Michail Glinka

    Ouverture 'Roeslan en Loedmilla'

  • Sergej Prokofjev

    Vioolconcert nr. 2 in g kl.t., op. 63

  • -- pauze --

  • Serge Rachmaninoff

    Symfonie nr. 2 in e kl. t., op. 27

Uitvoerenden

Over dit concert

De tournee van het Concertgebouworkest en zijn toekomstige chef-dirigent Klaus Mäkelä naar de Verenigde Staten leidt onder meer naar West Palm Beach en Naples in Florida. Violiste Lisa Batiashvili reist mee voor Prokofjevs heerlijk stekelige Eerste vioolconcert. Klaus Mäkelä combineert het met de onweerstaanbare Tweede symfonie van Rachmaninoff. Met deze symfonie revancheerde de componist zich op zijn geflopte eersteling. En hoe. Het melancholieke thema van deel twee heeft sinds de première in 1908 heel wat tranen getrokken - en zal dat altijd blijven doen.

Russischer dan Russisch is Roeslana en Ljoedmila, een van de twee opera's van Michail Glinka, 'de vader van de Russische muziek'. Van het historische drama is de ouverture verreweg het vaakst gespeeld – geen wonder, het is echt een symfonisch feestje – maar wel op z'n Russisch natuurlijk.

Data en kaarten

Over dit concert

De tournee van het Concertgebouworkest en zijn toekomstige chef-dirigent Klaus Mäkelä naar de Verenigde Staten leidt onder meer naar West Palm Beach en Naples in Florida. Violiste Lisa Batiashvili reist mee voor Prokofjevs heerlijk stekelige Eerste vioolconcert. Klaus Mäkelä combineert het met de onweerstaanbare Tweede symfonie van Rachmaninoff. Met deze symfonie revancheerde de componist zich op zijn geflopte eersteling. En hoe. Het melancholieke thema van deel twee heeft sinds de première in 1908 heel wat tranen getrokken - en zal dat altijd blijven doen.

Russischer dan Russisch is Roeslana en Ljoedmila, een van de twee opera's van Michail Glinka, 'de vader van de Russische muziek'. Van het historische drama is de ouverture verreweg het vaakst gespeeld – geen wonder, het is echt een symfonisch feestje – maar wel op z'n Russisch natuurlijk.

Een voorproefje