Rouvali leidt Sjostakovitsj

Muziek van Anna Thorvaldsdottir, Omar Tomasoni speelt Ennio Morricone

Santtu Mathias-Rouvali (foto: Marco Borggreve)

Een filosofisch programma met Sjostakovitsj’ Vijftiende symfonie en muziek van Anna Thorvaldsdottir en Ennio Morricone.

Het kale, verstervende einde is een van de meest aangrijpende passages in het symfonisch repertoire.

Concertprogramma

  • Anna Thorvaldsdottir

    Metacosmos (Nederlandse première)

  • Ennio Morricone

    UT (trompetconcert, Nederlandse première)

  • -- pauze --

  • Dmitri Sjostakovitsj

    Symfonie nr. 15

Uitvoerenden

Over dit concert

De Vijftiende symfonie van Dmitri Sjostakovitsj is misschien wel de meest raadselachtige symfonie van de twintigste eeuw. De componist zoekt naar zijn (en onze) verhouding tot het muzikale verleden: hij citeert voorgangers als Rossini en Wagner, maar ook zichzelf. Die citaten roepen diepe muzikaal-filosofische vragen op: waar komt het allemaal vandaan, hoe ver zijn we gekomen, en waar moet het allemaal naartoe? Het kale, verstervende einde is een van de meest aangrijpende passages in het symfonisch repertoire, geschreven toen de 65-jarige hartpatiënt Sjostakovitsj wist dat zijn einde nabij was.

Een bijzondere rol in de symfonie is weggelegd voor de uitgebreide sectie slagwerk. Dat belooft wat voor de uitvoering onder leiding van Santtu-Matias Rouvali, zelf oorspronkelijk slagwerker. Over slagwerk gesproken: in het trompetconcert Ut van Ennio Morricone wordt Omar Tomasoni’s virtuoze trompetpartij ondersteund door pauken. De altijd innovatieve IJslandse Anna Thorvaldsdottir onderzoekt met buitenaardse klanken hoe het zou zijn om in een zwart gat te vallen - het onbekende in.

Data en kaarten

Over dit concert

De Vijftiende symfonie van Dmitri Sjostakovitsj is misschien wel de meest raadselachtige symfonie van de twintigste eeuw. De componist zoekt naar zijn (en onze) verhouding tot het muzikale verleden: hij citeert voorgangers als Rossini en Wagner, maar ook zichzelf. Die citaten roepen diepe muzikaal-filosofische vragen op: waar komt het allemaal vandaan, hoe ver zijn we gekomen, en waar moet het allemaal naartoe? Het kale, verstervende einde is een van de meest aangrijpende passages in het symfonisch repertoire, geschreven toen de 65-jarige hartpatiënt Sjostakovitsj wist dat zijn einde nabij was.

Een bijzondere rol in de symfonie is weggelegd voor de uitgebreide sectie slagwerk. Dat belooft wat voor de uitvoering onder leiding van Santtu-Matias Rouvali, zelf oorspronkelijk slagwerker. Over slagwerk gesproken: in het trompetconcert Ut van Ennio Morricone wordt Omar Tomasoni’s virtuoze trompetpartij ondersteund door pauken. De altijd innovatieve IJslandse Anna Thorvaldsdottir onderzoekt met buitenaardse klanken hoe het zou zijn om in een zwart gat te vallen - het onbekende in.

Bijzonderheden:

Inleiding

Vrijdag 24 maart 2023, 19:15 tot 19:45 uur

Inleiding

Voorafgaand aan het concert geeft Olga de Kort om 19.15 een inleiding in de Koorzaal. Een gratis toegangskaart kunt u bestellen via de website of via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45.

Meet the Artists

Vrijdag 24 maart na afloop van het concert

Meet the Artists

Na afloop van de concerten bent u welkom in de Spiegelzaal voor een ontmoeting met de uitvoerenden.

Een voorproefje