Schönberg 150 jaar

Uniek drieluik met Barbara Hannigan, Pierre Audi en François-Xavier Roth

Barbara Hannigan dirigent-zangeres - foto: Marco Borggreve

Onder leiding van François-Xavier Roth speelt het Concertgebouworkest drie sleutelwerken van de 150 jaar geleden geboren Arnold Schönberg, in een oogstrelende mise-en-espace van Pierre Audi. Met een hoofdrol voor sopraan Barbara Hannigan.

Sopraan Barbara Hannigan schittert in de onheilspellende eenakter Erwartung.

Concertprogramma

  • Arnold Schönberg

    Fünf Orchesterstücke, op. 16

  • Arnold Schönberg

    Erwartung, op. 17

  • -- korte pauze --

  • Arnold Schönberg

    Pelleas und Melisande op. 5

Uitvoerenden

Over dit concert

Innovatief en meeslepend: het Concertgebouworkest presenteert een uniek drieluik rondom de 150 jaar geleden geboren Arnold Schönberg. De onheilspellende eenakter Erwartung, met de briljante sopraan Barbara Hannigan, wordt omkaderd door de baanbrekende - indertijd zelfs choquerende - Fünf Orchesterstücke en het zinderende, laat-romantische orkestwerk Pelleas und Melisande. François-Xavier Roth dirigeert en Pierre Audi, creatief partner van het Concertgebouworkest, zorgt voor een oogstrelende visuele setting.

Het drieluik belicht de boeiende ontwikkeling die Schönbergs muziek binnen slechts enkele jaren doormaakte. In het grote orkestwerk Pelleas und Melisande (1902), geïnspireerd door een tragische liefdesgeschiedenis, horen we echo’s van Richard Wagner en Richard Strauss. Met het nachtmerrie-achtige Erwartung (1909) dringen we door in de duistere krochten van de ziel; het dwong Schönberg de tonaliteit los te laten. In hetzelfde jaar ontstonden de Fünf Orchesterstücke, met het subtiel van kleur verschietende middendeel als rustpunt.

Dit programma komt mede tot stand dankzij Ammodo.

Data en kaarten

Over dit concert

Innovatief en meeslepend: het Concertgebouworkest presenteert een uniek drieluik rondom de 150 jaar geleden geboren Arnold Schönberg. De onheilspellende eenakter Erwartung, met de briljante sopraan Barbara Hannigan, wordt omkaderd door de baanbrekende - indertijd zelfs choquerende - Fünf Orchesterstücke en het zinderende, laat-romantische orkestwerk Pelleas und Melisande. François-Xavier Roth dirigeert en Pierre Audi, creatief partner van het Concertgebouworkest, zorgt voor een oogstrelende visuele setting.

Het drieluik belicht de boeiende ontwikkeling die Schönbergs muziek binnen slechts enkele jaren doormaakte. In het grote orkestwerk Pelleas und Melisande (1902), geïnspireerd door een tragische liefdesgeschiedenis, horen we echo’s van Richard Wagner en Richard Strauss. Met het nachtmerrie-achtige Erwartung (1909) dringen we door in de duistere krochten van de ziel; het dwong Schönberg de tonaliteit los te laten. In hetzelfde jaar ontstonden de Fünf Orchesterstücke, met het subtiel van kleur verschietende middendeel als rustpunt.

Dit programma komt mede tot stand dankzij Ammodo.

Een voorproefje