Thomas Adès leidt Stravinsky

Kirill Gerstein speelt Adès’ Pianoconcert en Liszt

Thomas Adès leidt een programma vol verleidelijke klanken en halsbrekende virtuositeit met een hoofdrol voor Kirill Gerstein en muziek van Krausas, Liszt, Stravinsky en Adès.

Thomas Adès dirigeert zijn eigen werk 'These Premises are not alarmed' en Les fresques de 'Piera della Francesca' van Bohuslav Martinu. foto: Renske Vrolijk/Concertgebouworkest
naar data en kaarten

Thomas Adès leidt een programma vol verleidelijke klanken en halsbrekende virtuositeit met een hoofdrol voor Kirill Gerstein en muziek van Krausas, Liszt, Stravinsky en Adès.

Een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten.

Concertprogramma

  • Veronika Krausas

    Caryatids (Nederlandse première)

  • Thomas Adès

    Pianoconcert (Nederlandse première)

  • -- pauze --

  • Franz Liszt

    Totentanz voor piano en orkest

  • Igor Stravinsky

    Symfonie in drie delen

Uitvoerenden

Data en kaarten

Over dit concert

In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. De pianist soleert ook in een bijzondere versie van Liszts Totentanz, uitgebreid met materiaal van Liszt zelf.  

Thomas Adès Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de Symfonie in drie delen uit 1945, waarin de naar Amerika uitgeweken Stravinsky diverse ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. De turbulente symfonie is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’