dirigent

Jaap van Zweden

Sinds het seizoen 2018/19 is Jaap van Zweden music director van de New York Philharmonic. Daarmee keert hij terug naar de stad waar hij als zestienjarige viool ging studeren aan de Juilliard School of Music. Drie jaar daarna werd hij concertmeester van het Concertgebouworkest, de jongste uit de geschiedenis. 

In 1997 verruilde Jaap van Zweden zijn strijkstok definitief voor de baton. Hij vervulde chef-dirigentschappen bij het Orkest van het Oosten, het Residentie Orkest en de Filharmonie in Antwerpen, en was chef-dirigent en artistiek leider van het Radio Filharmonisch Orkest. 

Na zijn benoeming tot chef-dirigent van het Dallas Symphony Orchestra in 2008 – een functie die hij tot 2018 vervulde – nam zijn carrière een internationale vlucht. Hij leidde vooraanstaande orkesten als het Chicago Symphony Orchestra, de New York Philharmonic, het London Philharmonic Orchestra en de Berliner Philharmoniker. 

In 2012 werd hij benoemd tot chef-dirigent van het Hong Kong Philharmonic Orchestra, waarmee hij Wagners Der Ring des Nibelungen integraal op cd uitbracht. Onder zijn talloze bejubelde opnamen bevinden zich ook de complete symfonieën van Beethoven en Brahms en Wagners Parsifal, waarvoor hij in 2012 een Edison in ontvangst mocht nemen. Door Musical America werd hij in dat jaar gehuldigd als Conductor of the Year. 

Jaap van Zweden stond voor het eerst in 1998 als dirigent voor het Concertgebouworkest. Sinds 2005 was hij met grote regelmaat te gast. In januari 2020 leidde hij Stravinsky’s Le sacre du printemps en Brittens Vioolconcert met Simone Lamsma als soliste. In april 2021 volgde een concertstream met Beethovens Vijfde symfonie, liederen van Schubert en Strauss en de wereldpremière van Detlev Glaners Der Einsiedler met bariton Matthias Goerne.

Jaap van Zweden, foto: Bert Hulselmans

Sinds het seizoen 2018/19 is Jaap van Zweden music director van de New York Philharmonic. Daarmee keert hij terug naar de stad waar hij als zestienjarige viool ging studeren aan de Juilliard School of Music. Drie jaar daarna werd hij concertmeester van het Concertgebouworkest, de jongste uit de geschiedenis. 

In 1997 verruilde Jaap van Zweden zijn strijkstok definitief voor de baton. Hij vervulde chef-dirigentschappen bij het Orkest van het Oosten, het Residentie Orkest en de Filharmonie in Antwerpen, en was chef-dirigent en artistiek leider van het Radio Filharmonisch Orkest. 

Na zijn benoeming tot chef-dirigent van het Dallas Symphony Orchestra in 2008 – een functie die hij tot 2018 vervulde – nam zijn carrière een internationale vlucht. Hij leidde vooraanstaande orkesten als het Chicago Symphony Orchestra, de New York Philharmonic, het London Philharmonic Orchestra en de Berliner Philharmoniker. 

In 2012 werd hij benoemd tot chef-dirigent van het Hong Kong Philharmonic Orchestra, waarmee hij Wagners Der Ring des Nibelungen integraal op cd uitbracht. Onder zijn talloze bejubelde opnamen bevinden zich ook de complete symfonieën van Beethoven en Brahms en Wagners Parsifal, waarvoor hij in 2012 een Edison in ontvangst mocht nemen. Door Musical America werd hij in dat jaar gehuldigd als Conductor of the Year. 

Jaap van Zweden stond voor het eerst in 1998 als dirigent voor het Concertgebouworkest. Sinds 2005 was hij met grote regelmaat te gast. In januari 2020 leidde hij Stravinsky’s Le sacre du printemps en Brittens Vioolconcert met Simone Lamsma als soliste. In april 2021 volgde een concertstream met Beethovens Vijfde symfonie, liederen van Schubert en Strauss en de wereldpremière van Detlev Glaners Der Einsiedler met bariton Matthias Goerne.

Sinds het seizoen 2018/19 is Jaap van Zweden music director van de New York Philharmonic. Daarmee keert hij terug naar de stad waar hij als zestienjarige viool ging studeren aan de Juilliard School of Music. Drie jaar daarna werd hij concertmeester van het Concertgebouworkest, de jongste uit de geschiedenis. 

In 1997 verruilde Jaap van Zweden zijn strijkstok definitief voor de baton. Hij vervulde chef-dirigentschappen bij het Orkest van het Oosten, het Residentie Orkest en de Filharmonie in Antwerpen, en was chef-dirigent en artistiek leider van het Radio Filharmonisch Orkest. 

Na zijn benoeming tot chef-dirigent van het Dallas Symphony Orchestra in 2008 – een functie die hij tot 2018 vervulde – nam zijn carrière een internationale vlucht. Hij leidde vooraanstaande orkesten als het Chicago Symphony Orchestra, de New York Philharmonic, het London Philharmonic Orchestra en de Berliner Philharmoniker. 

In 2012 werd hij benoemd tot chef-dirigent van het Hong Kong Philharmonic Orchestra, waarmee hij Wagners Der Ring des Nibelungen integraal op cd uitbracht. Onder zijn talloze bejubelde opnamen bevinden zich ook de complete symfonieën van Beethoven en Brahms en Wagners Parsifal, waarvoor hij in 2012 een Edison in ontvangst mocht nemen. Door Musical America werd hij in dat jaar gehuldigd als Conductor of the Year. 

Jaap van Zweden stond voor het eerst in 1998 als dirigent voor het Concertgebouworkest. Sinds 2005 was hij met grote regelmaat te gast. In januari 2020 leidde hij Stravinsky’s Le sacre du printemps en Brittens Vioolconcert met Simone Lamsma als soliste. In april 2021 volgde een concertstream met Beethovens Vijfde symfonie, liederen van Schubert en Strauss en de wereldpremière van Detlev Glaners Der Einsiedler met bariton Matthias Goerne.

  • Jaap van Zweden, foto: Bert Hulselmans
    Jaap van Zweden, foto: Bert Hulselmans
  • Jaap van Zweden foto: Mladen Pikulic
    Jaap van Zweden foto: Mladen Pikulic

Social

Concerten