Pers

Persoverzicht

Koninklijk Concertgebouworkest speelt en streamt muziek van Nederlandse componisten

24 november 2020

‘Speel Nederlands met me’: muziek van eigen bodem in samenwerking met conservatoria van Amsterdam en Den Haag

Onder het motto Speel Nederlands met me streamt het Concertgebouworkest op zondag 6 december louter naoorlogse Nederlandse muziek via concertgebouworkest.nl en de Facebook- en YouTube-pagina’s van het orkest.

Om 17.00 uur klinkt Kees van Baarens Septet in een uitvoering door musici van het Concertgebouworkest.

Om 20.30 uur wordt een symfonisch concert onder leiding van Antony Hermus gestreamd met werk van Louis Andriessen en Tristan Keuris en wereldpremières van de jonge componisten Celia Swart en Bram Kortekaas. Sopraan Katrien Baerts, harpist Remy van Kesteren en slagwerker Dominique Vleeshouwers treden aan als solisten.

Op de website en het YouTube-kanaal van het Conservatorium van Amsterdam wordt die zondag om 15.00 uur een samenwerkingsconcert gestreamd: naast Kees van Baarens Septet door musici van het Concertgebouworkest klinkt dan ook muziek van andere Nederlandse componisten in uitvoeringen door studenten van de conservatoria van Amsterdam en Den Haag.

Nederlandse orkestmuziek

Bram Kortekaas’ opdrachtwerk Notenkrakers’ notulen maakt gebruik van tekstfragmenten - gezongen door sopraan Katrien Baerts – afkomstig uit de openbare discussie tussen de rebelse Notenkrakers en het bestuur van het Concertgebouworkest in april 1970. Het debat volgde op de roemruchte Actie Notenkraker van november 1969, waarmee een groep jonge musici een concert van het Concertgebouworkest verstoorde om meer inspraak en vernieuwing af te dwingen. Louis Andriessen, een van deze ‘Notenkrakers’, groeide uit tot een invloedrijke componist en een geliefde docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Van hem staat Tapdance op het programma met als solist Dominique Vleeshouwers, de slagwerker die recent de Nederlandse Muziekprijs won. Tristan Keuris, wiens Symfonie in D wordt uitgevoerd, stond vanaf de jaren zeventig als ‘traditionalist’ tegenover avant-gardisten als Andriessen en was eveneens een belangrijke componist en docent. Celia Swart  - die compositie studeerde in Den Haag - componeerde Reflections voor het Concertgebouworkest in nauwe samenwerking met harpist Remy van Kesteren. Het werk van Swart en Kortekaas toont aan hoe weinig er nog over is van de tegenstelling tussen traditionalisten en modernen die de Nederlandse muziek tot in de vroege jaren ’90 kenmerkte. De veelzijdige Celia Swart is ook grafisch ontwerper en leverde illustraties bij de concertstream.

Kees van Baaren

Kees van Baaren (1906-1970) was een van de eerste Nederlandse componisten die de modernistische twaalftoonstechniek van Arnold Schönberg omarmde en beheerste. Omdat hij na de Tweede Wereldoorlog een hele generatie jonge componisten opleidde, onder wie Louis Andriessen en de andere ‘Notenkrakers’, geldt Van Baaren als de grondlegger van de ‘Haagse School’. Zijn Septet voor blazers, viool en contrabas laat zien dat de twaalftoonstechniek kan resulteren in heel speelse en luchtige muziek.

programma

17.00 uur
Musici van het Koninklijk Concertgebouworkest:
Kees van Baaren – Septet (1952)

20.30 uur
Koninklijk Concertgebouworkest:
Tristan Keuris - Symfonie in D (1994-95). 
Celia Swart - Reflections (2020). Remy van Kesteren: elektrische harp.Louis Andriessen: Tapdance (2013). Dominique Vleeshouwers: slagwerk.
Bram Kortekaas: Notenkrakers’ notulen (2020). Katrien Baerts: sopraan. Lex Bohlmeijer: tekst.

Deel: