We spelen weer voor volle zalen!
Tijdens de persconferentie van 15 februari werd duidelijk dat wij vanaf vrijdag 25 februari weer mogen spelen voor volle zalen. Voor de concerten op 16 en 17 februari gelden nog coronamaatregelen, maar we zijn ontzettend blij dat we u daarna weer zonder beperkingen kunnen ontvangen.
Het Concertgebouworkest is verheugd dat het vanaf 25 februari weer mag optreden voor volle zalen, nu de anderhalvemetermaatregel wordt opgeheven. Alleen voor de concerten op 16 en 17 februari gelden nog coronamaatregelen.
Op 3, 4 en 6 maart verwelkomt het orkest Santtu-Matias Rouvali. Hij valt op korte termijn in voor conductor emeritus Riccardo Chailly, die de concerten tot zijn grote spijt heeft moeten annuleren. Chailly laat weten dat hij zich in deze tijden van pandemie geheel wil richten op zijn werk in het Teatro alla Scala vanwege zijn verantwoordelijkheden als artistiek directeur. Hij zal bij het Concertgebouworkest terugkeren in het seizoen 2022/2023.
We zijn verheugd dat de Finse dirigent Santtu-Matias Rouvali bereid is gevonden om op korte termijn in te vallen. Het bijzondere programma van de drie concerten blijft grotendeels ongewijzigd: Santtu-Matias Rouvali dirigeert Henriëtte Bosmans’ Concertstuk voor viool en orkest met als solist concertmeester Vesko Eschkenazy, en de Twaalfde symfonie van Dmitri Sjostakovitsj. Als openingswerk klinkt Finlandia van Rouvali’s landgenoot Sibelius (in plaats van Zemlinsky’s Sinfonietta).
Het is de derde keer dat de Finse dirigent voor het orkest staat, na het zeer overtuigende debuut in januari 2020 en het door pers en publiek bejubelde concert met de Zesde en Zevende symfonie van Sibelius in december 2021.
Eerherstel voor Bosmans en Sjostakovitsj
Met componiste en pianiste Henriëtte Bosmans (1895-1952) had het Concertgebouworkest jarenlang een hechte band. Haar Concertstuk voor viool en orkest stond sinds de wereldpremière in 1935 – onder leiding van Willem Mengelberg en met de toenmalige concertmeester Louis Zimmerman als solist – nog zeven keer op de lessenaar, maar heeft na 1951 niet meer geklonken. Hoogste tijd dus dat het werk weer op het repertoire wordt genomen.
Ook Sjostakovitsj’ weinig gespeeldeTwaalfde symfonie, ‘Het jaar 1917’, verdient het opnieuw te worden gewogen en beoordeeld. Het controversiële werk is een lofzang op de Russische Revolutie, en wordt vaak beschouwd als louter een knieval voor het Sovjet-regime. Zoals altijd met Sjostakovitsj is het verhaal achter de muziek echter veel genuanceerder. Het Concertgebouworkest heeft de Twaalfde symfonie nooit eerder in concert gespeeld, alleen eenmalig voor een plaatopname (voor Decca), onder leiding van toenmalig chef-dirigent Bernard Haitink.