dirigent

Thomas Adès

Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. Zijn muziek heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. In 1995 brak Thomas Adès internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn opera’s The Tempest en The Exterminating Angel, zijn Vioolconcert en zijn strijkkwartetten betoverden pers en publiek.  

Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Thomas Adès dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen opera The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 dirigeerde hij voor het eerst het orkest, in 2016 kwam hij terug met muziek van Liszt en Martinů en zijn opdrachtwerk Totentanz. Een intensieve samenwerking met het Concertgebouworkest onder de noemer Meet Thomas Adès in 2019/2020 - als componist, dirigent en pianist - werd door covid-19 wreed onderbroken. De Nederlandse première van Adès’ Pianoconcert met Kirill Gerstein als solist staat in december 2022 opnieuw gepland.

Thomas Adès dirigeert zijn eigen werk 'These Premises are not alarmed' en Les fresques de 'Piera della Francesca' van Bohuslav Martinu. foto: Renske Vrolijk/Concertgebouworkest

Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. Zijn muziek heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. In 1995 brak Thomas Adès internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn opera’s The Tempest en The Exterminating Angel, zijn Vioolconcert en zijn strijkkwartetten betoverden pers en publiek.  

Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Thomas Adès dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen opera The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 dirigeerde hij voor het eerst het orkest, in 2016 kwam hij terug met muziek van Liszt en Martinů en zijn opdrachtwerk Totentanz. Een intensieve samenwerking met het Concertgebouworkest onder de noemer Meet Thomas Adès in 2019/2020 - als componist, dirigent en pianist - werd door covid-19 wreed onderbroken. De Nederlandse première van Adès’ Pianoconcert met Kirill Gerstein als solist staat in december 2022 opnieuw gepland.

Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. Zijn muziek heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. In 1995 brak Thomas Adès internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn opera’s The Tempest en The Exterminating Angel, zijn Vioolconcert en zijn strijkkwartetten betoverden pers en publiek.  

Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Thomas Adès dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen opera The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 dirigeerde hij voor het eerst het orkest, in 2016 kwam hij terug met muziek van Liszt en Martinů en zijn opdrachtwerk Totentanz. Een intensieve samenwerking met het Concertgebouworkest onder de noemer Meet Thomas Adès in 2019/2020 - als componist, dirigent en pianist - werd door covid-19 wreed onderbroken. De Nederlandse première van Adès’ Pianoconcert met Kirill Gerstein als solist staat in december 2022 opnieuw gepland.

Thomas Adès dirigeert zijn eigen werk 'These Premises are not alarmed' en Les fresques de 'Piera della Francesca' van Bohuslav Martinu. foto: Renske Vrolijk/Concertgebouworkest
Thomas Adès dirigeert zijn eigen werk 'These Premises are not alarmed' en Les fresques de 'Piera della Francesca' van Bohuslav Martinu. foto: Renske Vrolijk/Concertgebouworkest