musician.image.alt

terug

Thomas
Adès

dirigent

Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. In 1995 brak hij internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn tweede opera The Tempest, het Vioolconcert en zijn strijkkwartetten Arcadiana en The Four Quarters betoverden pers en publiek.

De muziek van Thomas Adès heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Ochestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Ochestra en de City of Birmingham Symphony Orchestra.

Hij dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 dirigeerde hij het orkest zelf in het AAA-programma En route. In 2016 kwam hij terug met muziek van Liszt en Martinů en twee eigen werken, These Premises are Alarmed en de Nederlandse première van Totentanz.

Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. In 1995 brak hij internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn tweede opera The Tempest, het Vioolconcert en zijn strijkkwartetten Arcadiana en The Four Quarters betoverden pers en publiek.

De muziek van Thomas Adès heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende verbeeldingskracht. Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Ochestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Ochestra en de City of Birmingham Symphony Orchestra.

Hij dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 dirigeerde hij het orkest zelf in het AAA-programma En route. In 2016 kwam hij terug met muziek van Liszt en Martinů en twee eigen werken, These Premises are Alarmed en de Nederlandse première van Totentanz.