Close-Up: Roaring Twenties

De opwindende jaren 1920 met muziek van Weill, Schulhoff, Eisler en Hindemith

foto: Mladen Pikulic
Musici van het Concertgebouworkest en sopraan Laetitia Gerards doen de opwindende tijd van een eeuw geleden herleven, toen avant-garde, jazz en cabaret samen kwamen.
In de opwindende jaren na de Eerste Wereldoorlog leek het even alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken.

Concertprogramma

  • Kurt Weill

    Vijf delen uit de 'Dreigroschenoper'

  • Kurt Weill

    Frauentanz

  • Erwin Schulhoff

    Bassnachtigal

  • Erwin Schulhoff

    Drie werken voor mezzosopraan, fluit, altviool en cello

  • -- pauze --

  • Hanns Eisler

    Scherzo

  • Hanns Eisler

    Palmström

  • Hanns Eisler

    Duo voor viool en cello

  • Hanns Eisler

    Divertimento voor blaaskwintet

  • Paul Hindemith

    Kleine Kammermusik

Uitvoerenden

Over dit concert

In de opwindende jaren na de Eerste Wereldoorlog leek het even alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken. De componisten op dit programma waren idealisten die zich inzetten voor de culturele verheffing van ‘de gewone mens’. Bij Kurt Weill en Hanns Eisler kwamen avant-garde, jazz en cabaret samen. Erwin Schulhoff vertaalde zijn politieke ideeën in een monumentale, vernieuwende stijl. Paul Hindemith schreef veel muziek voor amateurs. Vanaf 1933 werden zij allen beschouwd als staatsvijanden van nazi-Duitsland; wie niet vluchtte (Weill, Eisler, Hindemith) vond de dood in een concentratiekamp (Schulhoff).

In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Data en kaarten

Over dit concert

In de opwindende jaren na de Eerste Wereldoorlog leek het even alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken. De componisten op dit programma waren idealisten die zich inzetten voor de culturele verheffing van ‘de gewone mens’. Bij Kurt Weill en Hanns Eisler kwamen avant-garde, jazz en cabaret samen. Erwin Schulhoff vertaalde zijn politieke ideeën in een monumentale, vernieuwende stijl. Paul Hindemith schreef veel muziek voor amateurs. Vanaf 1933 werden zij allen beschouwd als staatsvijanden van nazi-Duitsland; wie niet vluchtte (Weill, Eisler, Hindemith) vond de dood in een concentratiekamp (Schulhoff).

In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Een voorproefje