Close-Up: Roaring Twenties
De opwindende jaren 1920 met muziek van Weill, Schulhoff, Eisler en Hindemith
In de opwindende jaren na de Eerste Wereldoorlog leek het even alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken.
Concertprogramma
-
Kurt Weill
Vijf delen uit de 'Dreigroschenoper'
-
Kurt Weill
Frauentanz
-
Erwin Schulhoff
Bassnachtigal
-
Erwin Schulhoff
Drie werken voor mezzosopraan, fluit, altviool en cello
-
Erwin Schulhoff
Zebrák
-
Erwin Schulhoff
Ukolébavka
-
-- pauze --
-
Hanns Eisler
Scherzo
-
Hanns Eisler
Palmström
-
Hanns Eisler
Duo voor viool en cello
-
Hanns Eisler
Divertimento voor blaaskwintet
-
Paul Hindemith
Kleine Kammermusik
Uitvoerenden
-
Laetitia Gerards
sopraan
-
Mariya Semotyuk-Schlaffke
fluit
-
Alexander Krimer
hobo
-
Hein Wiedijk
klarinet
-
Simon Van Holen
contrafagot
-
Jos de Lange
fagot
-
Laurens Woudenberg
hoorn, aanvoerder
-
Ursula Schoch
2e concertmeester
-
Vilém Kijonka
altviool
-
Benedikt Enzler
2e plaatsvervangend solocello
-
Katy Woolley
hoorn, aanvoerder
Over dit concert
In de opwindende jaren na de Eerste Wereldoorlog leek het even alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken. De componisten op dit programma waren idealisten die zich inzetten voor de culturele verheffing van ‘de gewone mens’. Bij Kurt Weill en Hanns Eisler kwamen avant-garde, jazz en cabaret samen. Erwin Schulhoff vertaalde zijn politieke ideeën in een monumentale, vernieuwende stijl. Paul Hindemith schreef veel muziek voor amateurs. Vanaf 1933 werden zij allen beschouwd als staatsvijanden van nazi-Duitsland; wie niet vluchtte (Weill, Eisler, Hindemith) vond de dood in een concentratiekamp (Schulhoff).
In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.
Data en kaarten
Over dit concert
In de opwindende jaren na de Eerste Wereldoorlog leek het even alsof er een nieuwe tijd van voorspoed en vrede was aangebroken. De componisten op dit programma waren idealisten die zich inzetten voor de culturele verheffing van ‘de gewone mens’. Bij Kurt Weill en Hanns Eisler kwamen avant-garde, jazz en cabaret samen. Erwin Schulhoff vertaalde zijn politieke ideeën in een monumentale, vernieuwende stijl. Paul Hindemith schreef veel muziek voor amateurs. Vanaf 1933 werden zij allen beschouwd als staatsvijanden van nazi-Duitsland; wie niet vluchtte (Weill, Eisler, Hindemith) vond de dood in een concentratiekamp (Schulhoff).
In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.