Close-up: Schubert en Widmann

Schuberts Octet voor blazers en strijkers, en Widmanns antwoord

Arno Piters foto: Eduardus Lee

Musici van het Concertgebouworkest spelen octetten van Franz Schubert en Jörg Widmann in de Kleine Zaal.

Het hart van het energieke werk is het derde deel, een 'Lied ohne Worte'.

Over dit concert

Schuberts Octet voor drie blazers en vijf strijkers ontstond 200 jaar geleden, in 1824. De bezetting was destijds volslagen nieuw. In zijn grootschalige opzet met zes delen wijst het bovendien vooruit naar latere ontwikkelingen, maar de muziek voelt geen moment zwaar – licht en zangerigheid voeren de boventoon. 

Klarinettist en componist Jörg Widmann kan als geen ander een brug slaan tussen onze verwarrende moderne tijd naar het verleden. Zijn Octet is regelrecht geïnspireerd door dat van Schubert. Het hart van het energieke werk is het derde deel, een 'Lied ohne Worte' – een directe verwijzing naar Schubert, die zijn hele korte leven lang liederen creëerde, zelfs als hij instrumentale muziek schreef.  

In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest. 

Data en kaarten

Over dit concert

Schuberts Octet voor drie blazers en vijf strijkers ontstond 200 jaar geleden, in 1824. De bezetting was destijds volslagen nieuw. In zijn grootschalige opzet met zes delen wijst het bovendien vooruit naar latere ontwikkelingen, maar de muziek voelt geen moment zwaar – licht en zangerigheid voeren de boventoon. 

Klarinettist en componist Jörg Widmann kan als geen ander een brug slaan tussen onze verwarrende moderne tijd naar het verleden. Zijn Octet is regelrecht geïnspireerd door dat van Schubert. Het hart van het energieke werk is het derde deel, een 'Lied ohne Worte' – een directe verwijzing naar Schubert, die zijn hele korte leven lang liederen creëerde, zelfs als hij instrumentale muziek schreef.  

In de kamermuziekserie Close-up spelen musici van het Concertgebouworkest zelf samengestelde programma’s in de Kleine Zaal. Het zijn stuk voor stuk bijzondere eenmalige concerten, die nergens anders te horen zijn. Dé manier om de individuele kwaliteiten van de orkestmusici te ervaren! De intieme concerten worden georganiseerd door de Vrienden van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.