Veelgestelde vragen

    Veelgestelde vragen

    Hieronder vindt u de antwoorden op de meestgestelde vragen. Kunt u het antwoord niet vinden, neem dan contact met ons op via onze klantenservice.

    Coronamaatregelen in seizoen 2021/2022

    Wat betekenen de huidige coronamaatregelen voor de concerten in seizoen 2021/2022?

    Op 26 november jl. kondigde de Rijksoverheid nieuwe maatregelen aan om het aantal coronabesmettingen terug te dringen en verdere overbelasting van de zorg te voorkomen. Voor het Concertgebouworkest betekent dit dat wij tot en met 18 december na 17.00 uur geen concerten mogen geven. 
     
    Voor de concerten die overdag plaatsvinden, geldt een beperking van maximaal 425 bezoekers volgens de nieuwe maatregelen. Het is voor ons niet mogelijk om het aantal bezoekers op zo'n korte termijn (verder) terug te brengen. 

    Tot onze grote spijt hebben wij hierdoor moeten besluiten alle concerten tot en met 18 december te annuleren. Dit geldt ook voor de Kindermuziekdag op zondag 28 november. Kaartkopers zijn inmiddels per e-mail geïnformeerd.

    Hoe bestel ik kaarten voor de aangepaste concerten?

    De verkoop voor de aangepaste concerten op 12, 15 en 17 december start dinsdag 7 december om 10.00 uur. Kaartkopers van de concerten die oorspronkelijk op deze data zouden plaatsvinden krijgen voorrang. Zij kunnen vanaf 6 december kaarten bestellen. In verband met de drukte bij onze klantenservice zijn wij telefonisch minder goed bereikbaar. Het snelst bestelt u uw kaart(en) daarom online.

    Hoe zet ik mijn Geniet later-voucher in bij het bestellen van kaarten?

    U vindt uw Geniet later-voucher terug in uw account op onze website onder 'Cadeaukaarten'.

    Bij het afrekenen van uw bestelling heeft u de mogelijkheid het nummer en de pincode van uw Geniet later-voucher in te vullen. Is uw voucher uitgegeven vóór 9 november 2021, dan kunt u bij de pincode de laatste vier cijfers van het vouchernummer invullen.

    Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan.

    Wanneer worden de aangepaste concerten gestreamd?

    Het concert met Santtu-Matias Rouvali op 12 december om 14.15 uur wordt live gestreamd via concertgebouworkest.nl, Facebook en YouTube. Het concert onder leiding van Fabio Luisi wordt op 17 december om 20.15 uur gestreamd via dezelfde kanalen. Daarnaast worden beide concerten op Tweede Kerstdag uitgezonden tijdens het Zondagmiddagconcert op NPO Radio 4.

    Wat gebeurt er met mijn kaarten voor de geannuleerde concerten?

    Kaartkopers van de geannuleerde concerten worden zo snel mogelijk per e-mail geïnformeerd over de afwikkeling van hun concertkaarten. Via uw account op onze website bieden wij u per concert de mogelijkheid om uw kaart(en) om te zetten in een voucher met een geldigheid van twee jaar, restitutie van uw kaart(en) of een donatie. 
     
    In verband met ons nieuwe kaartverkoopsysteem zou het kunnen dat u een nieuw wachtwoord dient in te stellen voor u uw keuze doorgeeft. Lukt het u niet om in te loggen, dan kunt u via 'Wachtwoord vergeten?' uw nieuwe wachtwoord aanvragen.

    Hoe kom ik aan een coronatoegangsbewijs (bewijs van vaccinatie/testen/herstel)?

    Om toegang te krijgen tot de concerten in seizoen 2021/2022 heeft u – naast uw toegangskaart – een coronatoegangsbewijs nodig in de vorm van een QR-code, die u aanmaakt via de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl. Dit geldt voor alle bezoekers vanaf 13 jaar. U kunt op drie manieren een coronatoegangsbewijs krijgen:

    • Vaccinatiebewijs 

    Als u gevaccineerd bent met een Europees goedgekeurd vaccin kunt u 14 dagen nadat u volledig gevaccineerd bent een coronatoegangsbewijs aanmaken. Alleen als u na 14 augustus 2021 een prik met het Janssen-vaccin hebt gekregen geldt dat uw vaccinatiebewijs na 28 dagen geldig is. Een bewijs van uw vaccinatie in het gele boekje geldt niet als coronatoegangsbewijs.  

    • Testbewijs  

    Als u zich maximaal 24 uur voor uw concert laat testen via Testen voor Toegang en een negatieve testuitslag ontvangt, kunt u hiermee een coronatoegangsbewijs aanmaken. Let op: Testresultaten van andere testaanbieders gelden niet als testbewijs in de CoronaCheck-app.

    • Herstelbewijs 

    Heeft u een positieve PCR-coronatest gehad bij de GGD die niet ouder is dan 180 dagen? En niet korter dan 12 dagen? Dan geeft de GGD een digitaal herstelbewijs af.   
     
    Heeft u nog vragen over het coronatoegangsbewijs? Meer informatie over de coronatoegangsbewijzen vindt u op de website van de Rijksoverheid. Hier leest u ook hoe de CoronaCheck-app werkt en vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen

    Lukt het u niet om een coronatoegangsbewijs te maken, of heeft u moeite met de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl? Ook dan kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie. 

    Het lukt mij niet om een coronatoegangsbewijs aan te maken. Wat nu?

    Lukt het u niet om een vaccinatiebewijs te maken, omdat u niet de digitale middelen hebt om een QR-code aan te maken? Of bijvoorbeeld omdat u corona hebt gehad en één prik? Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie.

    Bent u in het buitenland gevaccineerd en wilt u een coronatoegangsbewijs aanmaken, dan kunt u hier terecht voor meer informatie.

    Hoe kan ik als bezoeker uit het buitenland de concerten bezoeken?

    Voor bezoekers uit Europese landen geldt dat zij gebruik kunnen maken van het EU Digitaal Corona Certificaat (EU DCC). In Nederland gaat dit via de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl

    Internationale QR-code in Nederland gebruiken 
    Bent u op bezoek in Nederland én wilt u naar een concert? En bent u met een Europees Digitaal Corona Certificaat (DCC) vanuit een ander land naar Nederland gekomen? Dan kunt u uw internationale QR-code gebruiken om naar een activiteit te gaan. Dit is meestal als uw DCC gebaseerd is op een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs. 

    Negatieve testuitslag maximaal 24 uur geldig 
    Heeft u een DCC met een testbewijs? Dan mag uw negatieve test bij de start van het concert niet ouder zijn dan 24 uur. Bent u langer dan 24 uur voor aanvang van het concert getest? Laat u dan opnieuw testen om toegang te krijgen tot het concert. Hiervoor kunt u een afspraak maken bij een van de bij Testen voor Toegang aangesloten testlocaties. U kunt deze Nederlandse testuitslag niet in een andere Europese app uploaden. Ga naar CoronaCheck.nl om uw negatieve testuitslag om te zetten in een QR-code waarmee u toegang krijgt tot het concert. 

    Bent u in een niet-Europees land gevaccineerd of lukt het u op basis van deze informatie nog niet om een coronatoegangsbewijs aan te maken, dan verwijzen wij u graag naar de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over vaccinatiebewijzen na vaccinatie in het buitenland. 

    Kan mij de toegang tot de concerten geweigerd worden?

    Bij de concerten in seizoen 2021/2022 hebben bezoekers vanaf 13 jaar naast hun toegangskaart een coronatoegangsbewijs (een bewijs van vaccinatie/testen/herstel in de CoronaCheck-app). Bezoekers vanaf 14 jaar dienen daarnaast hun ID-bewijs te tonen. Als u hieraan niet kunt voldoen zal de toegang tot de concerten geweigerd worden.

    Welke maatregelen gelden in Het Concertgebouw (de garderobe/foyers/toiletten)?

    Voor meer informatie over de maatregelen in Het Concertgebouw – van de looproutes tot luchtventilatie en toiletbezoek – kunt u terecht op de website van Het Concertgebouw. Als u kaarten heeft gekocht voor een van onze concerten ontvangt u een aantal dagen voor het concert plaatsvindt een e-mail met de meest actuele informatie. 

    Wat als ik gezondheidsklachten heb op de dag van het concert?

    Als u gezondheidsklachten hebt op de dag van het concert, vragen we u om zo snel mogelijk, maar uiterlijk één uur voor aanvang van het concert, contact met ons op te nemen via de Concertgebouwlijn (020 671 83 45, dagelijks bereikbaar van 10.00 - 17.00 uur) of via kassa@concertgebouw.nl. U kunt de waarde van uw concertkaart dan kosteloos omzetten in een tegoed voor later gebruik. 

    Abonnees van het Concertgebouworkest kunnen hiervoor ook contact opnemen met de klantenservice van het orkest via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of klantenservice@concertgebouworkest.nl

    Abonnementen seizoen 2021/2022

    Hoe kan ik een abonnement voor seizoen 2021/2022 bestellen?

    De abonnementenverkoop voor seizoen 2021/2022 is inmiddels gesloten. Wij informeren u graag via onze website en onze maandelijkse nieuwsbrief zodra bekend is wanneer de verkoop voor seizoen 2022/2023 van start gaat.

    Losse kaarten voor seizoen 2021/2022 van het Concertgebouworkest bestelt u eenvoudig online via de concertagenda of telefonisch via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur).

    Hoe kan ik mijn Geniet later-voucher inzetten bij mijn bestelling?

    U vindt uw Geniet later-voucher terug in uw account op onze website onder 'Cadeaukaarten'.

    Bij het afrekenen van uw bestelling heeft u de mogelijkheid het nummer en de pincode van uw Geniet later-voucher in te vullen. Is uw voucher uitgegeven vóór 9 november 2021, dan kunt u bij de pincode de laatste vier cijfers van het vouchernummer invullen.

    Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan. 

    Hoe kan ik mijn (resterende) tegoed schenken aan het Concertgebouworkest?

    We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijd wilt steunen. Indien u uw (resterende) tegoed aan het Concertgebouworkest wilt schenken, kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

    Waarom is de Horizon-serie in seizoen 2021/2022 komen te vervallen?

    De reden dat de Horizon-serie in seizoen 2021/2022 niet meer wordt aangeboden, is dat het orkest het ‘Horizon-concept’ nog beter tot zijn recht wil laten komen door echt grenzeloos te programmeren. Als alternatief wijzen wij u graag op de (halve) serie A, waar gloednieuwe opdrachtwerken klinken naast klassiekers en onbekende meesterwerken van de afgelopen eeuw.

    Waar vind ik de kaarten voor de concerten uit mijn serie?

    Indien u bij uw bestelling in het voorjaar voor abonnementspasjes heeft gekozen, zijn deze u eind juli toegestuurd, samen met kaarten voor eventueel bestelde extra concerten. Heeft u voor e-tickets gekozen bij de bestelling van uw serie, dan vindt u deze terug in de bevestigingsmail en in uw account.   

    Hoe kan ik gebruikmaken van de ruilservice?

    Bent u niet in de gelegenheid om een concert uit uw serie te bezoeken? Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09:30-12:30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl om het concert te ruilen tegen een van onze andere concerten. Indien u kiest voor een concert dat duurder is dan het concert dat u niet kunt bezoeken, vragen wij u om het resterende bedrag bij te betalen.

    Losse kaarten seizoen 2021/2022

    Hoe kan ik kaarten bestellen voor seizoen 2021/2022?

    Kaarten voor seizoen 2021/2022 van het Concertgebouworkest bestelt u eenvoudig online via de concertagenda of telefonisch via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur).

    Hoe kan ik mijn Geniet later-voucher inzetten bij mijn bestelling?

    U vindt uw Geniet later-voucher terug in uw account op onze website onder 'Cadeaukaarten'.

    Bij het afrekenen van uw bestelling heeft u de mogelijkheid het nummer en de pincode van uw Geniet later-voucher in te vullen. Is uw voucher uitgegeven vóór 9 november 2021, dan kunt u bij de pincode de laatste vier cijfers van het vouchernummer invullen.

    Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan. 

    Hoe kan ik mijn (resterende) tegoed schenken aan het Concertgebouworkest?

    We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijd wilt steunen. Indien u uw (resterende) tegoed aan het Concertgebouworkest wilt schenken, kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

    Waar vind ik mijn kaarten?

    Indien u bij uw bestelling voor papieren kaarten heeft gekozen, worden deze u binnen vijf werkdagen toegestuurd. Bestelt u papieren kaarten in de week voor het concert, dan kunt u de kaarten afhalen bij de kassa op de dag van het concert. Heeft u voor e-tickets gekozen, dan vindt u deze terug in uw account op onze website.

    Streams en video's

    Hoe kan ik de streams en video's van het Concertgebouworkest bekijken?

    Als het Concertgebouworkest een concertstream uitzendt, is deze op de dag van de stream te vinden op onze homepage. Op het videoplatform op onze website vindt u daarnaast honderden gratis video’s en concertregistraties.

    Waar vind ik de geplande streams van het Concertgebouworkest?

    In de concertagenda op onze website vindt u de streams die op dit moment gepland staan. Op de dag van de concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream.

    Kan ik de concertstreams ook bekijken op mijn digitale tv?

    Ja, het is mogelijk om de livestream door te schakelen naar uw digitale tv door middel van Chromecast of AirPlay. Hieronder vindt u meer uitleg over het casten van streams naar uw digitale tv:

    Casten vanuit het Concertgebouworkest-videoplatform via Chromecast naar uw tv
    • Verbind uw mobiele apparaat, de tablet of de computer die u gebruikt om te casten met hetzelfde wifi-netwerk als uw Chromecast of Chromecast compatible smart-tv.
    • Open in de Chrome-browser (in andere browsers werkt het niet) het videoplatform en kies de video die u wilt bekijken. Op de videopagina die zich dan opent, klikt u op de afspeelknop in het midden van het scherm. De video begint te spelen.
    • Tik op het cast-icoon rechtsonder in de balk van het videoscherm. 
      chromecast icon
    • Tik op het apparaat waarnaar u wilt casten.
    • U kunt nu video's rechtstreeks naar uw tv casten.
    • Als u wilt stoppen met streamen, tikt u op het cast-icoon.
    Streamen vanuit het Concertgebouworkest-videoplatform via AirPlay naar uw tv
    • Verbind uw iPad, iPhone of Mac met hetzelfde wifi-netwerk als uw Apple TV of met uw AirPlay 2 compatibele smart-tv.
    • Open in Safari (in andere browsers werkt het niet) het videoplatform en kies de video die u wilt bekijken. Op de videopagina die zich dan opent, klikt u op de afspeelknop in het midden van het scherm. De video begint te spelen.
    • Tik op het Airplay-icoon rechtsonder in de balk van het videoscherm. 
      Airplay icon
    • Tik op het apparaat waarnaar u wilt casten.
    • U kunt nu video's rechtstreeks naar uw tv casten.
    • Als u wilt stoppen met streamen, tikt u op het Airplay-icoon.

    Daarnaast is het mogelijk om uw computer/laptop met een HDMI-kabel te verbinden met uw tv. 

    De concertstream hapert, wat kan ik hieraan doen?

    Dit kan te maken hebben met uw internetverbinding of met de verbinding tussen de verschillende apparaten die u gebruikt. Het zou kunnen helpen om uw modem en/of router te resetten.

    Als u de stream via Chromecast of AirPlay bekijkt, helpt het mogelijk om uw laptop/computer te gebruiken voor de stream en deze via een HDMI-kabel te verbinden met de tv.

    Voor en tijdens een concert

    Is er een dresscode voor de concerten van het Concertgebouworkest?

    Voor de meeste van onze concerten hanteren wij geen specifieke dresscode. U kunt dus dragen waar u zich prettig in voelt. Alleen voor de Opening Night, de feestelijke opening van het seizoen, is de dresscode doorgaans ‘black tie’.

    Kan ik voorafgaand aan het concert dineren in Het Concertgebouw?

    Restaurant LIER is geopend op avonden dat er concerten in de Grote Zaal plaatsvinden. Ruim voor aanvang van het concert kunt u ontspannen genieten van een twee- of driegangendiner in LIER. Ook is LIER geopend voorafgaand aan de zondagmatinee voor een uitgebreide lunch.

    Meer informatie over het restaurant, het menu en de mogelijkheden om te reserveren vindt u op de website van Het Concertgebouw.

    Hoe en waar kan ik een concertprogramma kopen?

    Als u kaarten heeft voor een concert van het Concertgebouworkest, krijgt u gratis een digitaal concertprogramma. Bij een digitaal abonnement op Preludium heeft u onbeperkt toegang tot alle concertprogramma's.

    Preludium is het programmablad van het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw. Hierin vindt u toelichtingen op vrijwel alle concerten van het Concertgebouworkest en op de concerten in de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Bekende muziekjournalisten voorzien deze toelichtingen van allerlei extra’s, zoals interviews, achtergrondartikelen en columns.

    Preludium is los verkrijgbaar voorafgaand aan concerten. Als abonnee ontvangt u Preludium gedurende het concertseizoen maandelijks thuis. Op preludium.nl zijn alle concertprogramma’s digitaal beschikbaar en geoptimaliseerd voor pc, tablet en smartphone. U kunt de programma’s downloaden als PDF-bestand en gemakkelijk printen.

    Wanneer wordt bij klassieke concerten geapplaudisseerd?

    Bij klassieke concerten is het gebruikelijk dat alleen wordt geapplaudisseerd als het gehele werk is gespeeld, ook als het werk uit meerdere delen bestaat. In het concertprogramma kunt u vinden uit hoeveel delen een werk bestaat en hoelang het ongeveer zal duren. Daarnaast kunt u aan de dirigent zien wanneer een werk is afgelopen. Aan het einde van een werk laat hij of zij de armen zakken.

    Hoe laat is het concert afgelopen?

    De eindtijd van de concerten verschilt per concert. In het concertprogramma vindt u terug hoelang het concert ongeveer duurt.

    Waar moet ik verder rekening mee houden bij een concert van het Concertgebouworkest?

    Veel concertbezoekers willen optimaal genieten van de muziek door geconcentreerd en in stilte te luisteren. Wij vragen u daarom om op tijd aanwezig te zijn en hinderlijke geluiden zo veel mogelijk te vermijden. Zet uw telefoon op ‘stil’ en houd er rekening mee dat ook oplichtende schermen de concentratie kunnen verstoren.

    Algemene vragen

    Waar speelt het Concertgebouworkest?

    Het Concertgebouworkest geeft zo'n 120 concerten per jaar, waarvan ongeveer 80 concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. In de concertagenda vindt u onder de datum van het concert of het plaatsvindt in Het Concertgebouw of op een andere locatie in binnen- of buitenland.

    Waar bevindt Het Concertgebouw zich en hoe is het te bereiken?

    Het Concertgebouw is gevestigd aan het Concertgebouwplein 10, 1071 LN Amsterdam. Informatie hoe u Het Concertgebouw kunt bereiken met het openbaar vervoer of de auto vindt u op de website van Het Concertgebouw.

    Behoren Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest tot dezelfde organisatie?

    Het Concertgebouw is de thuisbasis van het Concertgebouworkest. Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zijn twee aparte organisaties die elk op een andere locatie gevestigd zijn, maar wel nauw met elkaar samenwerken.

    Uit hoeveel musici bestaat het Concertgebouworkest?

    Het Concertgebouworkest bestaat uit zo’n 120 musici uit circa 25 verschillende landen. Het volledige overzicht van de musici van het Concertgebouworkest is hier te vinden.

    Hoe kan ik mijn kinderen kennis laten maken met klassieke muziek?

    Wilt u uw liefde voor klassieke muziek delen met uw kinderen of kleinkinderen? Het Concertgebouworkest organiseert regelmatig kinderconcerten, waarbij kinderen op een speelse manier kennis kunnen maken met symfonische muziek. Hier vindt u de kinderconcerten die dit seizoen gegeven worden. 

    Daarnaast vindt u verderop op deze website de educatieve video's die wij speciaal voor kinderen gemaakt hebben, waaronder de Schooltv-reeks 'Tussen je oren' en de Zwitsal-slaapliedjes, en prachtig vormgegeven apps voor thuis op de bank. 

    Ook is er voor onze jongste bezoekers (0-17 jaar) het lidmaatschap van Entrée Junior. Met het Entrée Junior-lidmaatschap kun je voor €12,50 kaartjes kopen voor de speciale kinderconcerten. Daarnaast ontvang je met een Entrée Junior-lidmaatschap 75 procent korting op meer dan 400 concerten in Het Concertgebouw (12+). Kijk voor meer informatie op jouwentree.nl/junior.

    Informatie voor bezoekers met een beperking

    Mag ik met mijn (elektrische) rolstoel of scootmobiel naar binnen?

    Informatie over de toegankelijkheid van Het Concertgebouw vindt u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Het Concertgebouw via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (regulier tarief).

    Mag mijn hulphond mee naar binnen?

    Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het Concertgebouw stelt het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

    Welke voorzieningen zijn er in Het Concertgebouw voor slechthorenden?

    In de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van systemen voor gehoorondersteuning. Meer hierover leest u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw.