Praktische informatie

Veelgestelde vragen

Coronavirus (COVID-19)

Aanpassingen seizoen 2020/2021
Abonnementen seizoen 2020/2021
Losse kaarten seizoen 2020/2021
Compensatie van aangeschafte concertkaarten

Algemeen

Voor en tijdens een concert
Algemene vragen
Informatie voor bezoekers met een beperking

 

Coronavirus (Covid-19)

Aanpassingen seizoen 2020/2021

Waar kan ik het aangepaste programma voor seizoen 2020/2021 vinden?

U vindt het aan de coronarichtlijnen aangepaste programmma hier. Ook kunt u in de concertagenda per datum het programma bekijken.

Wat is er veranderd ten opzichte van de eerder aangekondigde programmering?

In de aangepaste programmering is rekening gehouden met de bezetting van het orkest, zodat musici altijd anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden. De concerten zijn korter dan gebruikelijk en vinden zonder pauze plaats, soms meerdere keren op een dag, met andere aanvangstijden of op extra data. De prijzen van de concerten zijn hierop aangepast. Daarnaast zijn de concerten ongeplaceerd. Uw zitplaatsen worden ter plekke aangewezen door een van de medewerkers van Het Concertgebouw.

Wie kan de concerten bijwonen nu er minder publiek bij de concerten aanwezig kan zijn?

Volgens de huidige richtlijnen kunnen zo’n 350 bezoekers bij de concerten aanwezig zijn. Abonnees en schenkers krijgen als eerste de mogelijkheid om kaarten voor de aangepaste concerten in seizoen 2020/2021 te bestellen. Vanaf 17 augustus 10.00 uur kunnen zij met voorrang bestellen. Een week later, op 24 augustus om 10.00 uur, start de reguliere verkoop.

Wat betekenen de op 28 september aangekondigde coronamaatregelen van de Rijksoverheid voor het Concertgebouworkest?

Op woensdag 30 september maakte de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland bekend Het Concertgebouw een ontheffing te geven om maximaal 250 bezoekers per concert te mogen ontvangen. Dit is een uitzondering op de maatregel van het kabinet dat in binnenruimten maar 30 personen mogen samenkomen. De ontheffing is in eerste instantie van kracht tot en met 19 oktober.

Tot 30 september was de maximale capaciteit in Het Concertgebouw 350 bezoekers. Dat betekent helaas dat wij voor de concerten tot en met 19 oktober waarvoor meer dan 250 kaarten zijn verkocht een aantal kaartkopers zullen moeten teleurstellen. Bij onze selectie gaan wij uit van de aankoopdatum en -tijd van de kaarten. Kaartkopers die het concert niet kunnen bezoeken, zijn hierover inmiddels per e-mail geïnformeerd.

Tevens dient elke bezoeker van 13 jaar en ouder bij het betreden van en het bewegen door Het Concertgebouw een zelf meegebracht mondkapje te dragen.

Wat betekenen de op 13 oktober aangekondigde coronamaatregelen van de Rijksoverheid voor het Concertgebouworkest?

Op dinsdag 13 oktober heeft de Rijksoverheid aangescherpte maatregelen aangekondigd in verband met het toenemende aantal coronabesmettingen. De toegestane groepsgrootte binnen is beperkt tot maximaal 30 personen.

De ontheffing die Het Concertgebouw onlangs nog kreeg om maximaal 250 bezoekers te ontvangen, komt met deze aangescherpte maatregelen te vervallen. Tot onze grote spijt hebben wij daarom moeten besluiten alle concerten tot en met 5 november te annuleren. Kaartkopers zijn inmiddels per e-mail geïnformeerd. Voor de periode daarna wachten wij de maatregelen vanuit de overheid af.

De maatregelen rondom het coronavirus hebben keer op keer een enorme impact op het Concertgebouworkest. Wij kunnen ons voorstellen dat de teleurstelling ook voor u als luisteraar groot is. Juist in deze tijd kan muziek steun bieden. Graag informeren wij u de komende periode daarom over de manieren waarop onze muziek kan blijven klinken. En wij hopen snel weer voor u te kunnen spelen.

 

Abonnementen seizoen 2020/2021

Wat gebeurt er met mijn abonnement voor seizoen 2020/2021?

De belangrijkste verandering voor abonnees is dat u in seizoen 2020/2021 geen gebruik kunt maken van uw abonnementskaarten en -plaatsen. Indien u de aangepaste concerten wilt bijwonen, dient u opnieuw kaarten te bestellen. Wij hebben de waarde van uw abonnement omgezet in een tegoed, waarmee u kaarten kunt bestellen voor de aangepaste concerten. 

Vanaf 17 augustus 10.00 uur tot en met 23 augustus bieden wij u de mogelijkheid om met voorrang kaarten te bestellen. Mocht u nog geen concerten willen bezoeken, dan kunt u uw tegoed uiteraard op een later moment inwisselen.

Het is helaas niet mogelijk om van uw abonnementsstoel gebruik te maken. De concerten vinden in seizoen 2020/2021 ongeplaceerd en zonder rangindeling plaats. Wel kunt u bij uw bestelling aangeven of u in de zaal, op het balkon of op het podium wilt zitten. Uw zitplaats wordt ter plekke aangewezen door een van de medewerkers van Het Concertgebouw. Wij houden uw abonnementsstoel voor u vast voor seizoen 2021/2022.

Door de beperkte capaciteit is het mogelijk dat op een datum uit uw oorspronkelijke serie geen kaarten meer beschikbaar zijn. U kunt natuurlijk ook kaarten bestellen voor concerten op andere data.

Hoe kan ik kaarten bestellen voor de aangepaste concerten?

Vanaf 17 augustus om 10.00 uur kunt u online bestellen via de agenda op onze website. Om met voorrang te kunnen bestellen, dient u ingelogd te zijn. Dit doet u via 'Mijn account'. Telefonisch kunt u bestellen via telefoonnummer 020 305 10 15 (17 augustus vanaf 10.00 uur, daarna maandag t/m vrijdag, van 09.30 tot 12.30 uur).

Hoe kan ik mijn tegoed gebruiken?

U vindt uw tegoed via 'Mijn account' op de website. Bij het afrekenen van uw bestelling levert u het tegoed eenvoudig in via de knop 'Tegoedbon inwisselen'. Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan.

Kan ik de concerten uit mijn serie bezoeken?

De aangepaste concerten worden niet in series verkocht, u kunt de concerten los bestellen. Door de beperkte capaciteit is het mogelijk dat op een datum uit uw oorspronkelijke serie geen kaarten meer beschikbaar zijn. U kunt natuurlijk ook kaarten bestellen voor concerten op andere data.

Kan ik op mijn abonnementsstoel zitten?

Dat is helaas niet mogelijk. De concerten vinden het komende seizoen ongeplaceerd plaats. Wel kunt u bij uw bestelling aangeven of u in de zaal, op het balkon of op het podium wilt zitten. Uw zitplaats wordt ter plekke aangewezen door een van de medewerkers van Het Concertgebouw. Wij houden uw abonnementsstoel voor u vast voor seizoen 2021/2022.

Vinden de concerten op de gebruikelijke tijden plaats?

De concerten vinden in seizoen 2020/2021 soms meerdere keren op een dag plaats, waardoor ze op andere tijden dan gebruikelijk beginnen – bijvoorbeeld om 19.00 uur of om 21.15 uur in plaats van om 20.15 uur, of om 13.30 uur en om 15.45 uur in plaats van 14.15 uur. Let u dus goed op de aanvangstijd van het concert waarvoor u kaarten bestelt.

Hoe zit het met mijn abonnementspasje?

Omdat er in seizoen 2020/2021 geen series zijn, ontvangt u geen abonnementspasje dit seizoen. Indien u kaarten bestelt voor de aangepaste concerten ontvangt u e-tickets in uw account. Heeft u liever papieren kaarten, dan kunt u dit aangeven bij het bestellen (zowel online als telefonisch).

Wat moet ik doen als ik verhinderd ben?

Wanneer u verhinderd bent kunt u tot uiterlijk 17.00 uur op de dag van het concert contact opnemen met de afdeling Klantcontact en Verkoop van Het Concertgebouw. Dit kan via de Concertgebouwlijn (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur) of via kassa@concertgebouw.nl.

Kan ik nog een abonnement op een serie van het Concertgebouworkest bestellen?

In verband met de huidige omstandigheden is het niet meer mogelijk om een abonnement voor seizoen 2020/2021 te kopen. Zodra er meer bekend is over de abonnementen voor seizoen 2021/2022 laten wij u dit weten.

 

Losse kaarten bestellen

Vanaf wanneer kan ik kaarten kopen voor het nieuwe seizoen?

Op 11 augustus heeft het Concertgebouworkest de eerste helft van het nieuwe, volgens de coronarichtlijnen aangepaste seizoen 2020/2021 bekendgemaakt. Abonnees en schenkers krijgen als eerste de mogelijkheid om kaarten voor de aangepaste concerten te bestellen. Vanaf 17 augustus 10.00 uur kunnen zij met voorrang kaarten bestellen. Een week later, op 24 augustus om 10.00 uur, start de reguliere verkoop.

Hoe bestel ik kaarten voor een concert van het Concertgebouworkest?

Kaarten voor onze concerten zijn te koop via deze website. Hiervoor kunt u terecht in onze concertagenda.

Bestelt u uw kaarten liever telefonisch? Neem dan contact op met de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur). Ten slotte kunt u uw kaarten kopen bij de kassa van Het Concertgebouw.

Online bestellen

Kaarten voor een concert van het Concertgebouworkest bestelt u eenvoudig online. Heeft u al eens kaarten gekocht bij Het Concertgebouw of het Concertgebouworkest, dan logt u in via 'Mijn account' om uw bestelling te plaatsen.

U betaalt met creditcard, iDEAL of (deels) met uw Podium Cadeaukaart of uw tegoed. Voor online bestellingen rekenen wij € 2,50 per transactie, dit zijn kosten die gepaard gaan met het technisch mogelijk maken van het betalen, opstellen en verzenden van (e)tickets. Als u kiest voor e-tickets zijn er daarna geen bijkomende kosten. Als u kiest voor het toesturen van papieren kaarten bedragen de bijkomende kosten € 1,50 per transactie.

Telefonisch bestellen

Wilt u liever telefonisch bestellen? Neem dan contact op met de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur).

Als u via de Concertgebouwlijn boekt zijn de aanvullende kosten voor e-ticket € 2 en voor papieren kaarten € 2,50. Als u via de Concertgebouwlijn een reservering maakt die u aan de kassa afhaalt en betaalt, zijn de bijkomende kosten € 2,50. Als u kaarten koopt bij de kassa rekenen wij geen extra kosten.

Bestellen aan de kassa van Het Concertgebouw

De kassa van Het Concertgebouw is geopend van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 19.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 19.00 uur. Vanaf 19.00 uur is de kassa uitsluitend geopend voor kaarten voor de concerten van die avond.

E-ticket(s)

Indien u bij uw bestelling kiest voor e-tickets, ontvangt u per e-mail een bevestiging van de transactie met daarin een link naar een PDF-bestand met uw e-ticket(s). Let op: deze bevestigingsmail is níét uw toegangsbewijs. Uw e-ticket, met daarop uw barcode, is uw toegangsbewijs.

Daarnaast zijn uw e-tickets beschikbaar via 'Mijn account' op onze website. Wanneer u inlogt bij uw account, vindt u uw e-ticket(s) onder het tabblad ‘Uw bestelde concerten’.

Kaarten per post

Indien u uw kaarten liever per post ontvangt, worden deze binnen enkele dagen opgestuurd naar adressen binnen Nederland. Vindt het concert binnen vijf dagen na de besteldatum plaats of heeft u een adres in het buitenland opgegeven, dan liggen uw kaarten klaar bij de kassa.

Waar vind ik de plattegrond van de Grote Zaal van Het Concertgebouw?

De zaalplattegrond van de Grote Zaal vindt u hier. In seizoen 2020/2021 vinden de concerten ongeplaceerd en zonder rangindeling plaats. Wel kunt u bij uw bestelling aangeven of u in de zaal, op het balkon of op het podium wilt zitten.

Een overzicht van de locaties van onder andere de foyers, de toiletten en de Koor- en Spiegelzaal vindt u op de uitgebreide algemene plattegrond van Het Concertgebouw.

Waar vind ik mijn e-ticket(s)?

Als u bij uw bestelling kiest voor e-tickets, ontvangt u per e-mail een bevestiging van de transactie met daarin een link naar uw e-ticket(s) (het PDF-bestand). Let op: deze bevestigingsmail is níét uw toegangsbewijs. Uw e-ticket, met daarop uw barcode, is uw toegangsbewijs.

Daarnaast zijn uw e-tickets beschikbaar via 'Mijn account' op onze website. U vindt uw e-tickets onder het tabblad ‘Uw bestelde concerten’.

Adobe Acrobat is het geschikte programma om uw e-tickets te openen. Uw e-ticket print u – bij voorkeur – uit voorafgaand aan uw concertbezoek of u toont het e-ticket op uw mobiele telefoon. Zet dan wel de helderheid van uw scherm op maximaal. 

Moet ik mijn e-ticket(s) printen om toegang te krijgen?

Bij voorkeur print u uw e-ticket voorafgaand aan uw concertbezoek. Het is ook mogelijk om het e-ticket op uw telefoon te tonen. Zet dan wel de helderheid van uw scherm op maximaal. 

Kan ik online kaarten kopen/ met Vrienden-korting?

Gezien de huidige omstandigheden en de aangepaste prijzen voor dit seizoen, zijn er geen Vrienden-prijzen beschikbaar.

Wat moet ik doen als ik verhinderd ben?

Wanneer u verhinderd bent kunt u tot uiterlijk 17.00 uur op de dag van het concert contact opnemen met de afdeling Klantcontact en Verkoop van Het Concertgebouw. Dit kan via de Concertgebouwlijn ((0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur)) of via kassa@concertgebouw.nl.

 

compensatie van aangeschafte concertkaarten

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn account. Wat nu?

U kunt een nieuw wachtwoord aanvragen via de link ‘Wachtwoord vergeten?’ op de inlogpagina van onze website, of contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur).

Op welke manier worden de kaarten voor geannuleerde concerten gecompenseerd?

Wij bieden u de mogelijkheid om uw concertkaarten voor de geannuleerde concerten om te zetten in een tegoed, dat u kunt inwisselen bij de aanschaf van kaarten in de komende seizoenen. Het tegoed is geldig tot en met 31 augustus 2022, zodat u ruimschoots de mogelijkheid heeft het te besteden, en is in te zetten bij de aanschaf van abonnementen voor seizoen 2021/2022.

Veel van onze abonnees en kaartkopers hebben de afgelopen tijd weten dat zij hun concertkaarten omgezet in een donatie, om het orkest in deze onzekere tijd te steunen. Dat waarderen wij enorm, en ook deze mogelijkheid bieden wij u graag.

Mocht het voor u geen optie zijn om (een deel van) uw concertkaarten te doneren of om te zetten in een tegoed, dan is er natuurlijk de mogelijkheid van restitutie.

Wat zijn de fiscale voordelen van donatie aan het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest heeft een culturele ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling), dit betekent dat elke vorm van doneren voor de schenker fiscaal aftrekbaar is.

Om fiscaal aftrekbaar te zijn moeten uw eenmalige giften (aan ons en andere ANBI’s) meer bedragen dan € 60,- én hoger zijn dan 1 procent van het gezamenlijke drempelinkomen. U mag uw donatie onder de huidige Geefwet met 25 procent verhogen voor aftrek van de inkomstenbelasting.

Hoelang is mijn tegoed geldig?

Uw tegoed is geldig tot en met 31 augustus 2022, zodat u ruimschoots de mogelijkheid heeft het te besteden, en is in te zetten bij de aanschaf van abonnementen voor seizoen 2021/2022.

Waar zie ik het tegoed terug in mijn account?

U vindt uw tegoed onder ‘Tegoeden’ als u inlogt op onze website.

Wanneer wordt het restitutiebedrag van de geannuleerde concerten teruggestort?

Indien u kiest voor restitutie zorgen wij ervoor dat het bedrag binnen twee weken wordt teruggestort. Bij restitutie van creditcardbetalingen kan de verwerkingstijd iets langer duren. We storten het bedrag zo snel mogelijk terug op uw creditcard.

Hoe kan ik het orkest steunen in deze periode?

We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijd wilt steunen. Dit kunt u doen door uw concertkaarten om te zetten in een donatie. Wij nemen contact met u op zodra dit mogelijk is.

Mocht u het Concertgebouworkest ook op andere manieren willen steunen – bijvoorbeeld in de vorm van een eenmalige donatie of door toetreding tot ons schenkingsprogramma – dan zijn wij u daar vanzelfsprekend zeer dankbaar voor. Meer informatie daarover vindt u op www.concertgebouworkest.nl/schenken.

 

algemeen

Voor en tijdens een concert

Wat moet ik aan naar een concert van het Concertgebouworkest?

Voor de meeste van onze concerten hanteren wij geen specifieke dresscode. U kunt dus dragen waar u zich prettig in voelt. Alleen voor de Opening Night, de feestelijke opening van het seizoen, is de dresscode ‘black tie’.

Kan ik voorafgaand aan het concert dineren in Het Concertgebouw?

Voorafgaand aan uw concerten in de Grote Zaal kunt u dineren in restaurant LIER. Dit is alleen mogelijk indien u op diezelfde avond een concert in Het Concertgebouw bezoekt. In LIER geniet u van klassieke gerechten met ingrediënten uit eigen regio én van het seizoen, gepresenteerd met de smaak van nu. LIER bevindt zich op de eerste verdieping in de Pleinfoyer, boven de hoofdingang van Het Concertgebouw. Op de website van Het Concertgebouw leest u meer over het restaurant, het menu en hoe u kunt reserveren.

Hoe en waar kan ik een concertprogramma kopen?

U krijgt gratis een digitaal concertprogramma. Bij een digitaal abonnement op Preludium heeft u onbeperkt toegang tot alle concertprogramma's.

Preludium is het programmablad van het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw. Hierin vindt u toelichtingen op vrijwel alle concerten van het Concertgebouworkest en op de concerten in de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Bekende muziekjournalisten voorzien deze toelichtingen van allerlei extra’s, zoals interviews, achtergrondartikelen en columns.

Preludium is los verkrijgbaar voorafgaand aan concerten. Als abonnee ontvangt u Preludium gedurende het concertseizoen maandelijks thuis. Op www.preludium.nl/ zijn alle concertprogramma’s digitaal beschikbaar en geoptimaliseerd voor pc, tablet en smartphone. U kunt de programma’s downloaden als PDF-bestand en gemakkelijk printen.

Wanneer mag ik applaudisseren?

Bij klassieke concerten is het gebruikelijk dat alleen wordt geapplaudisseerd nadat het gehele werk is gespeeld, ook als het werk uit meerdere delen bestaat. U kunt in het concertprogramma vinden uit hoeveel delen een werk bestaat en hoelang het ongeveer zal duren. Daarnaast kunt u afgaan op de dirigent. Deze laat aan het einde van een concert zijn armen zakken.

Hoe laat is het concert afgelopen?

Dat verschilt per concert. In seizoen 2020/2021 duurt een concert ongeveer een uur, zonder pauze.

Waar moet ik verder rekening mee houden bij een concert van het Concertgebouworkest?

Veel van onze bezoekers willen optimaal van muziek genieten door geconcentreerd en in stilte te luisteren. Wij vragen u daarom om op tijd aanwezig te zijn en hinderlijke geluiden zo veel mogelijk te vermijden. Zet uw telefoon op ‘stil’ en houd er rekening mee dat ook oplichtende schermen de concentratie kunnen verstoren.

 

Algemene vragen

Waar speelt het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest geeft zo'n 120 concerten per jaar, waarvan ongeveer 80 concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Op de programmapagina van een concert ziet u bij de bestelknop of het concert plaatsvindt in Het Concertgebouw of op een andere locatie in binnen- of buitenland.

Waar bevindt Het Concertgebouw zich en hoe is het te bereiken?

Het Concertgebouw is gevestigd aan het Concertgebouwplein 10, 1071 LN Amsterdam. Informatie hoe u Het Concertgebouw kunt bereiken met het openbaar vervoer of de auto vindt u op de website van Het Concertgebouw.

Zijn het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw één organisatie?

Het Concertgebouw is de thuisbasis van het Concertgebouworkest. Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zijn twee aparte organisaties in verschillende gebouwen, die wel nauw met elkaar samenwerken.

Uit hoeveel musici bestaat het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest bestaat uit zo’n 120 musici uit circa 25 verschillende landen. Het volledige overzicht van alle musici is hier te vinden.

Hoe ontvang ik de seizoensbrochure van het Concertgebouworkest?

Het programma van seizoen 2020/2021 is aangepast aan de coronarichtlijnen. U vindt het aan de coronarichtlijnen aangepaste programmma hier. Wilt u de aangepaste concertkalender thuis ontvangen, dan kunt u deze aanvragen via dit formulier.

Hoe kan ik mijn kinderen introduceren tot klassieke muziek?

Familieconcerten
Speciaal voor kinderen vanaf 6 jaar zijn er de Familieconcerten waarin symfonische muziek op een speelse en interactieve manier wordt geïntroduceerd. De concerten, twee per seizoen, nodigen de kinderen uit tot actieve deelname, zowel van tevoren als tijdens en na het concert. Kijk op https://www.concertgebouworkest.nl/educatie voor meer informatie.

Entrée
Iedereen tussen de 0 en 17 jaar kan lid worden van Entrée Junior. Als Junior-lid kun je voor €12,50 kaartjes kopen voor de speciale kinderconcerten. Speciaal voor jongeren (<18 jaar) selecteert Entrée een aantal concerten die ook onder Entrée Junior zijn te vinden. Op die concerten ontvangen leden 75 procent korting. Als Entrée-lid mag je altijd een introducé jonger dan 35 jaar (de maximale Entrée-leeftijd) meenemen voor dezelfde prijs. Kijk voor meer informatie op http://www.jouwentree.nl.

 

Informatie voor bezoekers met een beperking

Mag ik met mijn elektrische rolstoel of scootmobiel naar binnen?

Informatie over de toegankelijkheid vindt u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief).

Mag mijn hulphond mee naar binnen?

Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het Concertgebouw stelt het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren, waaronder honden, is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

Welke voorzieningen heeft Het Concertgebouw voor slechthorenden?

In de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van systemen voor gehoorondersteuning. U kunt gebruikmaken van een radio-ontvanger met een hoofdtelefoon of lus. De lus koppelt het geluid rechtstreeks met uw eigen hoorapparaat. U kunt op deze ontvanger, door middel van een mini-koptelefoonplugje, eventueel ook uw eigen apparatuur voor gehoorondersteuning aansluiten. Deze voorzieningen zijn te verkrijgen bij de garderobes van de Grote en de Kleine Zaal. Hier zijn ook testzenders geplaatst. Zo kunt u vóór u in de zaal plaatsneemt uw apparatuur optimaal instellen.