Praktische informatie

Veelgestelde vragen

Coronavirus (COVID-19)

Compensatie van aangeschafte concertkaarten
Concerten en onze musici

Algemeen

Series bestellen
Losse kaarten bestellen
Voor en tijdens een concert
Algemene vragen
Informatie voor bezoekers met een beperking

Coronavirus (Covid-19)

Compensatie van aangeschafte concertkaarten

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn account. Wat nu?

U kunt een nieuw wachtwoord aanvragen via de link ‘Wachtwoord vergeten?’ op de inlogpagina van onze website, of contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (tot eind mei op werkdagen van 09.30 tot 15.30 uur).

Op welke manier worden de kaarten voor geannuleerde concerten gecompenseerd?

Wij bieden u de mogelijkheid om uw concertkaarten voor de geannuleerde concerten om te zetten in een tegoed, dat u kunt inwisselen bij de aanschaf van kaarten voor onze concerten in seizoen 2020/2021. Daarmee volgen wij het branchebrede initiatief ‘Bewaar je ticket, geniet later’, dat op 9 april is gepresenteerd door theaters en concertzalen en wordt gesteund door de autoriteit Consument & Markt (ACM) en minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Veel van onze abonnees en kaartkopers lieten ons de afgelopen tijd weten dat zij hun concertkaarten willen omzetten in een donatie, om het orkest in deze onzekere tijd te steunen. Dat waarderen wij enorm, en ook deze mogelijkheid willen wij u graag bieden.

Daarnaast blijft het mogelijk om uw geld terug te vragen. Wij volgen de 'Regeling ticketgelden coronacrisis', waarover wij u op een later moment verder zullen informeren.

Wat zijn de fiscale voordelen van donatie aan het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest heeft een culturele ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling), dit betekent dat elke vorm van doneren voor de schenker fiscaal aftrekbaar is.

Om fiscaal aftrekbaar te zijn moeten uw eenmalige giften (aan ons en andere ANBI’s) meer bedragen dan € 60,- én hoger zijn dan 1 procent van het gezamenlijke drempelinkomen. U mag uw donatie onder de huidige Geefwet met 25 procent verhogen voor aftrek van de inkomstenbelasting.

Hoelang is mijn tegoed geldig?

Uw tegoed is geldig tot en met 31 augustus 2022, zodat u ruimschoots de mogelijkheid heeft het te besteden.

Waar zie ik het tegoed terug in mijn account?

Het tegoed zal voor eind mei terug te zien zijn in uw account op onze website.

Kan ik mijn tegoed van het Concertgebouworkest gebruiken voor de aanschaf van een abonnement?

Het is administratief helaas niet mogelijk om uw tegoed nog te verrekenen met al bestelde abonnementen voor seizoen 2020/2021. Wel kunt u het tegoed verzilveren bij de aanschaf van uw abonnement voor seizoen 2021/2022. Daarnaast kunt u het natuurlijk gebruiken bij de aanschaf van losse kaarten.

Wanneer wordt het restitutiebedrag van de geannuleerde concerten teruggestort?

Indien u kiest voor restitutie zorgen wij ervoor dat het bedrag binnen twee weken wordt teruggestort. Bij restitutie van creditcardbetalingen kan de verwerkingstijd iets langer duren. We storten het bedrag zo snel mogelijk terug op uw creditcard.

Ik hoor in de media dat de concerten tot 1 september zijn geannuleerd. Geldt dat ook voor de concerten van het Concertgebouworkest?

Dit geldt niet voor de concerten van het Concertgebouworkest. Het verbod op evenementen tot 1 september geldt voor vergunningsplichtige evenementen. De concerten van het Concertgebouworkest in Het Concertgebouw zijn niet vergunningsplichtig, omdat wij over een doorlopende vergunning beschikken. De activiteiten van het Concertgebouworkest vallen onder de algemene maatregelen, die wij natuurlijk nauwlettend volgen. Wij houden u op de hoogte zodra wij meer informatie over de concerten kunnen geven.

In eerdere berichten werd gesproken over de mogelijkheid om concerten te verplaatsen. Bestaat die mogelijkheid ook voor de concerten van het Concertgebouworkest?

Het is helaas niet mogelijk de concerten van het Concertgebouworkest op een ander moment door te laten gaan. Onze concerten worden jaren van tevoren gepland, in verband met de agenda’s van dirigenten, koren, solisten en zalen. Ruimte om ze te verplaatsen is er eenvoudigweg niet. In september begint hopelijk het nieuwe seizoen, waardoor het vanaf dat moment beperkt mogelijk is om extra concerten in te lassen. 

Hoe kan ik het orkest steunen in deze periode?

We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijd wilt steunen. Dit kunt u doen door uw concertkaarten om te zetten in een donatie. Wij nemen contact met u op zodra dit mogelijk is.

Mocht u het Concertgebouworkest ook op andere manieren willen steunen – bijvoorbeeld in de vorm van een eenmalige donatie of door toetreding tot ons schenkingsprogramma – dan zijn wij u daar vanzelfsprekend zeer dankbaar voor. Meer informatie daarover vindt u op www.concertgebouworkest.nl/schenken.

Concerten en onze musici 

Gaan de concerten en masterclasses dirigeren na 1 juni door?

Vanwege de richtlijnen van de overheid kunnen de concerten en masterclasses van Concertgebouworkest in juni niet doorgaan. Kaartkopers worden hierover geïnformeerd.

Gaat de opera Rusalka met Nationale Opera & Ballet door?

Omdat evenementen waarbij veel mensen samenkomen tot 1 juni 2020 zijn verboden, kunnen ook geen repetities plaatsvinden. Daardoor zijn de voorbereidingen van deze operavoorstelling stil komen te liggen. Het gevolg is dat deze voorstelling is geannuleerd.

Wat gebeurt er met mijn abonnement voor seizoen 2020/2021?

Het Concertgebouworkest werkt op dit moment aan plannen voor de anderhalvemetersamenleving. Voor het repertoire nemen wij de hoofdwerken uit de aangekondigde programmering in seizoen 2020/2021 als uitgangspunt. Daarbij zijn wij natuurlijk ook afhankelijk van de beschikbaarheid van de aangekondigde dirigenten en solisten. Wij denken momenteel aan concerten van ongeveer een uur, eventueel meerdere op een dag en wellicht ook op meer momenten in de week.

De komende maanden verwachten wij op regelmatige basis bekend te maken in welke vorm wij de programma’s kunnen spelen. Afhankelijk van de richtlijnen van de overheid en de opstelling van het orkest zal een publiek van honderd tot vierhonderd mensen − op een veilige anderhalve meter afstand − bij de concerten aanwezig kunnen zijn. Op deze manier hopen wij samen met u onvergetelijke concerten te kunnen beleven.

Behoud van uw abonnement

Het liefst verwelkomen wij u ook onder deze nieuwe omstandigheden als abonnee. Als u uw abonnement voor seizoen 2020/2021 behoudt, zetten wij uw abonnementsgeld om in een tegoed dat u de komende twee jaar kunt gebruiken. U kunt het inzetten voor de bijzondere concerten in het komende seizoen, maar ook, mocht u het komende seizoen nog niet willen of kunnen komen, voor uw abonnement voor seizoen 2021/2022. 

Er is natuurlijk nog veel onzeker over de komende periode, daarom bieden wij u de zekerheid dat het huidige restitutiebeleid ook in seizoen 2020/2021 blijft gelden. Kiest u ervoor om uw abonnement te behouden, dan betekent dit voor u het volgende:

  • U krijgt voorrang bij onze alternatieve concerten in seizoen 2020/2021. U bepaalt zelf of u daarbij aanwezig wilt zijn.
  • Voor seizoen 2021/2022 behoudt u uw stoel(en) binnen uw serie. U behoudt dus het recht deze te verlengen.
  • U kunt eventueel ongebruikt tegoed uit seizoen 2020/2021 later alsnog inzetten of laten restitueren.


Wilt u uw abonnement behouden, dan hoeft u niets te doen.

Opzegging van uw abonnement

Wilt u uw abonnement voor seizoen 2020/2021 toch opzeggen, dan hebben wij daar alle begrip voor. U kunt uw keuze doorgeven aan onze klantenservice via 020 305 10 15 (tot half juni op werkdagen van 09.30 tot 15.30 uur, op 21 en 22 mei is de klantenservice gesloten) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

Hoe gaat het met de musici?

De musici bereiden zich thuis voor op het moment dat zij weer gezamenlijk concerten kunnen geven. Ze studeren vanuit huis en ontplooien ieder op hun eigen wijze initiatieven om onder meer online les te geven en introducties te geven op concertuitzendingen op de socialmediakanalen van het Concertgebouworkest.

Wat zijn de plannen van het orkest voor de ‘anderhalvemetersamenleving’?

Onze podiumstaf heeft in kaart gebracht wat er mogelijk is als de musici in de Grote Zaal van Het Concertgebouw anderhalve meter afstand houden. Er zijn verschillende opstellingen mogelijk, die mede bepalend zijn voor de mogelijke bezetting van het orkest en daarmee van het te spelen repertoire. Een klein orkest zou op het podium van de Grote Zaal kunnen plaatsnemen. Voor een groot romantisch orkestwerk zullen wij de stoelen uit de parterre moeten verwijderen, zodat het orkest op de vlakke vloer kan plaatsnemen. Een dergelijke orkestopstelling was gebruikelijk in de tijd dat wij nog ‘studio-opnamen’ maakten voor lp en cd. In zo’n geval zou er op de balkons en op het podium ruimte kunnen zijn voor het publiek – geplaatst in tweetallen en op steeds anderhalve meter van het volgende tweetal.

Al deze plannen zijn afhankelijk van de mogelijkheden die de richtlijnen van de overheid ons bieden – en zullen alleen doorgaan in overleg met de overheid en Het Concertgebouw, als wij uw veiligheid en die van onze musici en medewerkers kunnen garanderen. We zullen onze plannen bekendmaken via onze website en onze socialmediakanalen zodra hierover meer bekend is.

Wie kan er naar de concerten in de anderhalvemetersamenleving, als er minder publiek bij de concerten aanwezig kan zijn?

Het aantal bezoekers dat bij concerten aanwezig kan zijn in de nieuwe omstandigheden, is afhankelijk van de opstelling van het orkest. Trouwe bezoekers van het orkest zullen als eerste bij de plannen worden betrokken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid om concerten op te nemen en te streamen, zodat u ook vanuit huis naar de concerten kunt luisteren.

Series bestellen

Vanaf wanneer kan ik een abonnement op een serie van het Concertgebouworkest bestellen?

De seizoensbrochure voor het bestellen van series van het Concertgebouworkest komt ieder jaar eind februari uit. Vanaf het moment dat de brochure is uitgekomen, kunt u uw abonnement online, telefonisch of schriftelijk bestellen.

Hoe bestel ik mijn abonnement op een serie van het Concertgebouworkest?

Online kunt u uw series bestellen via de volgende pagina: https://www.concertgebouworkest.nl/series. Telefonisch kunt u ons bereiken via (0031) 20 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur, 25 februari t/m 13 maart tot 17.00 uur). Schriftelijk kunt u uw serie bestellen via het bestelformulier bij de seizoensbrochure.

Let op: Wilt u ná 1 juni een serie bestellen, dan kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice via bovenstaand telefoonnummer. Onze medewerkers kunnen u helpen om de best mogelijke plaatsen voor u te reserveren.

Online bestellen

Een abonnement op een serie van het Concertgebouworkest bestelt u heel eenvoudig online. Heeft u nog geen account bij het Concertgebouworkest, maar heeft u wel al eens kaarten gekocht, neemt u dan met de klantenservice via klantenservice@concertgebouworkest.nl of telefonisch via (0031) 20 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur, 25 februari t/m 13 maart tot 17.00 uur). Onze medewerkers zorgen dan voor de juiste inloggegevens. Heeft u niet eerder kaarten besteld, dan kunt u zelf een account aanmaken en meteen de serie(s) van uw keuze kopen.

U betaalt met een eenmalige machtiging, creditcard of iDEAL. Bestelt u online en kiest u voor abonnementskaarten, dan rekenen wij € 4,- per transactie. Kiest u voor e-tickets, dan bedragen de transactiekosten € 2,50 per transactie.

Telefonisch bestellen

Wilt u liever telefonisch bestellen? Belt u dan onze klantenservice via (0031) 20 305 1015 (ma-vr, 09.30-12.30 uur, 25 februari t/m 13 maart tot 17.00 uur). Onze medewerkers geven passend advies over de series en de beschikbare stoelen.

U betaalt met een eenmalige machtiging. Bestelt u telefonisch en kiest u voor abonnementskaarten, dan rekenen wij € 6,- per transactie. Kiest u voor e-tickets, dan bedragen de transactiekosten à € 3,50 per transactie.

Schriftelijk bestellen

Schriftelijk kunt u uw serie bestellen via het bestelformulier dat met de seizoensbrochure wordt meegestuurd. Bestelt u via dit bestelformulier en kiest u voor abonnementskaarten, dan wordt een bedrag van € 8,- per transactie gerekend. Kiest u voor e-tickets, dan bedragen de transactiekosten à € 3,50 per transactie.

E-ticket(s) of abonnementskaart(en)

Bij uw bestelling kunt u kiezen uit twee verzendwijzen: papieren kaarten of e-tickets. Kiest u voor papieren kaarten, dan ontvangt u medio juli via de post uw abonnementskaart(en). Indien u kiest voor e-tickets, dan ontvangt u geen abonnementskaart(en), maar ontvangt u de e-ticket(s) via een link in uw bevestigingsmail. U betaalt € 2,50 in plaats van € 4,- transactiekosten.

E-tickets zijn in uw account pas zichtbaar als wij de betaling hebben ontvangen. Kiest u voor directe betaling (iDEAL of creditcard), dan zijn de tickets meteen zichtbaar. Indien u kiest voor een eenmalige machtiging, dan zijn de tickets vanaf half juli zichtbaar in uw omgeving op de website.

Wat zijn de voordelen van een abonnement op een serie van het Concertgebouworkest?

Met een abonnement op een serie van het Concertgebouworkest heeft u in één bestelling alles geregeld voor het hele seizoen. U heeft de keuze uit de mooiste stoelen in de zaal en u kunt met voorrang kaarten bestellen voor onze extra concerten. Ten slotte bieden wij u als abonnee een ruilservice indien u verhinderd bent.

Hoe kies ik mijn stoel voor een abonnement op een serie bij het Concertgebouworkest?

Voor alle abonnementsconcerten hanteert het Concertgebouworkest de plattegrond van de Grote Zaal in Het Concertgebouw met vijf rangen. Uitzondering hierop zijn de concerten in de series Horizon, A en Essentials. Voor de series Horizon en A wordt één rang gehanteerd. Voor de serie Essentials geldt een tweerangenplattegrond.

De rangen staan afgebeeld op de zaalplattegrond en hebben de volgende benaming:
Rang 1 plus;
Rang 1;
Rang 2;
Rang 3;
Rang 4.

De plaatsen op rang 4 hebben beperkt zicht en worden alleen in de losse kaartverkoop aangeboden.

Wilt u advies over uw plaatsen van een van onze medewerkers? Belt u dan onze klantenservice via (0031) 20 305 1015 (ma-vr, 09.30-12.30 uur).

Wat moet ik doen als ik verhinderd ben bij een abonnementsconcert?

Indien u niet in de gelegenheid bent om een van de concerten binnen uw abonnement te bezoeken, dan kunt u elk seizoen vanaf 1 september gebruikmaken van onze ruilservice. U kunt het concert ruilen tegen een van de andere concerten van het Concertgebouworkest in Het Concertgebouw. Indien u kiest voor een concert uit een hogere prijscategorie, dan vragen wij u het verschil tussen de beide concerten bij te betalen.

Voor onze ruilservice belt u naar de klantenservice via (0031) 20 305 1015 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of mailt u naar klantenservice@concertgebouworkest.nl. Wilt u vast bekijken voor welke concerten kaarten beschikbaar zijn, dan kunt u terecht in onze concertagenda.

Naast een telefonische ruilservice bieden wij ook een online ruilservice aan. Via deze online ruilservice kunt u zelf een advertentie plaatsen, waarna geïnteresseerden hierop kunnen reageren.

Hoe werkt de online ruilservice van het Concertgebouworkest?

Via onze online ruilservice kunt u uw kaart(en) ruilen met andere abonnees. Er zijn drie opties:

  • U kunt reageren op een advertentie waarin andere abonnees één of meerdere kaarten aanbieden onder het tabblad ‘Aangeboden’.
  • U kunt, onder het tabblad ‘Te ruil gevraagd’, reageren op advertenties waarin gevraagd wordt naar één of meerdere kaarten voor specifieke concerten.
  • U kunt zelf uw kaart(en) aanbieden door middel van de knop ‘Advertentie plaatsen’. Vervolgens verfijnt u het aanbod door specifiek aan te geven in welke rang uw concertkaarten zich bevinden, voor welk programma of welke datum u zou willen ruilen etc.

Meteen na het plaatsen van uw advertentie krijgt u een e-mail toegestuurd ter bevestiging. Indien u tot een succesvolle ruil komt, kunt u uw advertentie verwijderen door op de link in de bevestigingsmail te klikken.

Wat moet ik doen als ik mijn abonnementskaart(en) ben kwijtgeraakt?

Wanneer u kaarten bij het Concertgebouworkest bestelt, zijn via uw account op onze website ook altijd uw e-tickets beschikbaar. Als u inlogt op onze website, vindt u uw e-ticket(s) terug onder het tabblad ‘Uw bestelde concerten’. Deze kunt u op elk moment downloaden en printen of tonen op uw telefoon bij de ingang van Het Concertgebouw.

Komt u er via de website niet uit, dan is het ook mogelijk om duplicaatkaarten te laten printen. Hiervoor neemt u contact op met onze klantenservice via (0031) 20 305 1015 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

 

Losse kaarten bestellen

Vanaf wanneer kan ik kaarten kopen voor het nieuwe seizoen?

Het Concertgebouworkest bereidt zich voor op een mooi seizoen 2020/2021 binnen de mogelijkheden die de richtlijnen van de overheid ons bieden. De verkoop van losse kaarten voor deze concerten start op een later moment dan 1 juni. Hierover zullen we onze bezoekers te zijner tijd informeren via de website en onze e-mailnieuwsbrieven. Mocht u al kaarten gekocht hebben voor extra concerten zoals de Beethoven-marathon, dan informeren wij u hierover zodra meer bekend is.

Hoe bestel ik kaarten voor een concert van het Concertgebouworkest?

Kaarten voor onze concerten zijn online te koop via deze website. Hiervoor kunt u terecht in onze concertagenda.

Bestelt u uw kaarten liever telefonisch? Neem dan contact op met de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur). Ten slotte kunt u uw kaarten kopen bij de kassa van Het Concertgebouw.

Online bestellen

Kaarten voor een concert van het Concertgebouworkest bestelt u heel eenvoudig online. Heeft u nog geen account bij het Concertgebouworkest, maar heeft u wel al eens kaarten gekocht, belt of mailt u dan met de klantenservice. Onze medewerkers zorgen dan voor de juiste inloggegevens. Heeft u niet eerder kaarten besteld, dan kunt u zelf een account aanmaken en meteen de kaart(en) van uw keuze kopen.

U betaalt met creditcard, iDEAL of (deels) met uw Podium Cadeaukaart. Voor onze online bestelservice wordt € 4,- per transactie gerekend. Kiest u voor e-tickets, dan wordt een bedrag à € 2,50 per transactie gerekend.

Telefonisch bestellen

Wilt u liever telefonisch bestellen? Neem dan contact op met de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur).

Telefonisch gereserveerde kaarten dienen binnen één week na het reserveren betaald en/of afgehaald te zijn. Kaarten die u bestelt voor een concert dat binnen één week plaatsvindt, dienen bij reservering te worden betaald, of uiterlijk 45 minuten voor aanvang afgehaald te zijn.

Het Concertgebouw brengt voor deze service € 5,00 (kaarten per post) of € 4,50 (e-tickets) in rekening. Voor het afhalen en betalen bij de kassa van (telefonisch) gereserveerde kaarten rekent Het Concertgebouw € 5,00.

Bestellen aan de kassa van Het Concertgebouw

De kassa van Het Concertgebouw is geopend van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 19.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 19.00 uur. Vanaf 19.00 uur is de kassa uitsluitend geopend voor kaarten voor de concerten van die avond.

E-ticket(s)

Indien u bij uw bestelling kiest voor e-tickets, ontvangt u per e-mail een bevestiging van de transactie met daarin een link naar een PDF-bestand met uw e-ticket(s). Let op: deze bevestigingsmail is níét uw toegangsbewijs. Uw e-ticket, met daarop uw barcode, is uw toegangsbewijs.

Daarnaast zijn uw e-tickets beschikbaar via uw account op onze website. Wanneer u inlogt bij uw account, vindt u uw e-ticket(s) onder het tabblad ‘Uw bestelde concerten’.

Voor e-tickets worden geen aanvullende kosten berekend.

Kaarten per post

Indien u uw kaarten liever per post ontvangt, worden deze binnen enkele dagen opgestuurd naar adressen binnen Nederland. Vindt het concert binnen vijf dagen na de besteldatum plaats of heeft u een buitenlands adres opgegeven, dan liggen uw kaarten klaar bij de kassa.

Het Concertgebouw rekent € 1,50 per transactie voor deze service. Betaling is mogelijk met iDEAL, AMEX, Visa, Mastercard of podiumkaart. Kaarten worden u tijdig toegezonden.

Waar vind ik de plattegrond van de Grote Zaal van Het Concertgebouw?

De zaalplattegrond van de Grote Zaal vindt u hier. De rangindeling kan per concert verschillen. De precieze rangindeling per concert vindt u in het bestelproces onder 'Kies uw stoelen'.

Een overzicht van de locaties van onder andere de foyers, de toiletten en de Koor- en Spiegelzaal vindt u op de uitgebreide algemene plattegrond van Het Concertgebouw.

Waar vind ik mijn e-ticket(s)?

Als u bij uw bestelling kiest voor e-tickets, ontvangt u per e-mail een bevestiging van de transactie met daarin een link naar uw e-ticket(s) (het PDF-bestand). Let op: deze bevestigingsmail is níét uw toegangsbewijs. Uw e-ticket, met daarop uw barcode, is uw toegangsbewijs.

Daarnaast zijn uw e-tickets beschikbaar via uw account op onze website. Wanneer u inlogt bij uw account, vindt u uw e-tickets onder het tabblad ‘Uw bestelde concerten’.

Adobe Acrobat is het geschikte programma om uw e-tickets te openen. Bij uw concertbezoek toont u een print van uw e-ticket. Het is ook mogelijk bij de kaartcontrole het e-ticket vanaf het beeldscherm van uw telefoon te tonen. Zet dan wel de helderheid van uw scherm op maximaal.

Moet ik mijn e-ticket(s) printen om toegang te krijgen?

Nee, u kunt uw e-ticket(s) printen óf het e-ticket tonen vanaf het beeldscherm van uw telefoon. Het is dan wel belangrijk dat u de helderheid van uw beeldscherm op maximaal zet.

Kan ik online kaarten kopen met Vrienden-korting?

Concertvrienden kunnen van de Vrienden-korting gebruikmaken door voorafgaand aan het bestellen van kaarten in te loggen. De Vrienden-prijzen worden dan zichtbaar op de site.

Wat moet ik doen als ik verhinderd ben?

Wanneer u verhinderd bent bij een los concert (dat wil zeggen: een concert dat níét onderdeel uitmaakt van een abonnement), kunt u tot uiterlijk de dag vóór het concert (tot 16.00 uur) contact opnemen met de afdeling Klantcontact en Verkoop van Het Concertgebouw. Dit kan via de Concertgebouwlijn ((0031) 20 671 83 45 (regulier tarief, dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur)) of via kassa@concertgebouw.nl.

Bent u verhinderd bij een abonnementsconcert, dan kunt u gebruikmaken van de ruilservice van het Concertgebouworkest. Hiervoor neemt u contact op met de klantenservice via (0031) 20 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

 

Voor en tijdens een concert

Wat moet ik aan naar een concert van het Concertgebouworkest?

Voor de meeste van onze concerten hanteren wij geen specifieke dresscode. U kunt dus dragen waar u zich prettig in voelt. Alleen voor de Opening Night, de feestelijke opening van het seizoen, is de dresscode ‘black tie’.

Kan ik voorafgaand aan het concert dineren in Het Concertgebouw?

Voorafgaand aan uw concerten in de Grote Zaal kunt u dineren in restaurant LIER. Dit is alleen mogelijk indien u op diezelfde avond een concert in Het Concertgebouw bezoekt. In LIER geniet u van klassieke gerechten met ingrediënten uit eigen regio én van het seizoen, gepresenteerd met de smaak van nu. LIER bevindt zich op de eerste verdieping in de Pleinfoyer, boven de hoofdingang van Het Concertgebouw. Op de website van Het Concertgebouw leest u meer over het restaurant, het menu en hoe u kunt reserveren.

Hoe en waar kan ik een concertprogramma kopen?

U kunt online, tegelijk met de bestelling van concertkaarten, voor €1,50 een digitaal concertprogramma kopen. De concertprogramma's zijn tevens te koop in onze webshop, voorafgaand aan de concerten. Bij een digitaal abonnement op Preludium heeft u onbeperkt toegang tot alle concertprogramma's.

Preludium is het programmablad van het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw. Hierin vindt u toelichtingen op vrijwel alle concerten van het Concertgebouworkest en op de concerten in de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Bekende muziekjournalisten voorzien deze toelichtingen van allerlei extra’s, zoals interviews, achtergrondartikelen en columns.

Preludium is los verkrijgbaar voorafgaand aan concerten. Als abonnee ontvangt u Preludium gedurende het concertseizoen maandelijks thuis. Op https://www.preludium.nl/ zijn alle concertprogramma’s digitaal beschikbaar en geoptimaliseerd voor pc, tablet en smartphone. U kunt de programma’s downloaden als PDF-bestand en gemakkelijk printen.

Wanneer mag ik applaudisseren?

Bij klassieke concerten is het gebruikelijk dat alleen wordt geapplaudisseerd nadat het gehele werk is gespeeld, ook als het werk uit meerdere delen bestaat. U kunt in het concertprogramma vinden uit hoeveel delen een werk bestaat en hoelang het ongeveer zal duren. Daarnaast kunt u afgaan op de dirigent. Deze laat aan het einde van een concert zijn armen zakken.

Hoe laat is het concert afgelopen?

Dat verschilt per concert, maar over het algemeen duurt een concert ongeveer 2 uur à 2 uur en een kwartier, inclusief pauze. In Preludium vindt u van elk concert de verwachte eindtijd. Ook kunt u terecht op de website van Het Concertgebouw voor een indicatie van de eindtijd per concert. Hiervoor kiest u in de agenda het betreffende concert. Onderaan de pagina – onder ‘Prijzen en stoelen’ – vindt u de aanvangs- en eindtijd van het concert.

Waar moet ik verder rekening mee houden bij een concert van het Concertgebouworkest?

Veel van onze bezoekers willen optimaal van muziek genieten door geconcentreerd en in stilte te luisteren. Wij vragen u daarom om op tijd aanwezig te zijn en hinderlijke geluiden zo veel mogelijk te vermijden. Zet uw telefoon op ‘stil’ en houd er rekening mee dat ook oplichtende schermen de concentratie kunnen verstoren.

 

Algemene vragen

Waar speelt het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest geeft zo'n 120 concerten per jaar, waarvan ongeveer 80 concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Op de programmapagina van een concert ziet u bij de bestelknop of het concert plaatsvindt in Het Concertgebouw of op een andere locatie in binnen- of buitenland.

Waar bevindt Het Concertgebouw zich en hoe is het te bereiken?

Het Concertgebouw is gevestigd aan het Concertgebouwplein 10, 1071 LN Amsterdam. Informatie hoe u Het Concertgebouw kunt bereiken met het openbaar vervoer of de auto vindt u op de website van Het Concertgebouw.

Zijn het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw één organisatie?

Het Concertgebouw is de thuisbasis van het Concertgebouworkest. Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zijn twee aparte organisaties in verschillende gebouwen, die wel nauw met elkaar samenwerken.

Uit hoeveel musici bestaat het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest bestaat uit zo’n 120 musici uit circa 25 verschillende landen. Het volledige overzicht van alle musici is hier te vinden.

Hoe ontvang ik de seizoensbrochure van het Concertgebouworkest?

Onze seizoensbrochure kunt u aanvragen via dit formulier. Op deze pagina vindt u de meest recente seizoensbrochure online.

Hoe kan ik mijn kinderen introduceren tot klassieke muziek?

Familieconcerten
Speciaal voor kinderen vanaf 6 jaar zijn er de Familieconcerten waarin symfonische muziek op een speelse en interactieve manier wordt geïntroduceerd. De concerten, twee per seizoen, nodigen de kinderen uit tot actieve deelname, zowel van tevoren als tijdens en na het concert. Kijk op https://www.concertgebouworkest.nl/educatie voor meer informatie.

Familieserie
De Familieserie is een serie van drie concerten, waarin ouders en grootouders hun (klein)kinderen kunnen laten kennismaken met de wereld van de klassieke muziek. Voorafgaand aan de concerten is er een inleiding voor de kinderen. Daar krijgen ze achtergrondinformatie over de muziek die tijdens het concert wordt gespeeld. Kijk voor meer informatie op onze seriepagina.

Entrée
Iedereen tussen de 0 en 17 jaar kan lid worden van Entrée Junior. Als Junior-lid kun je voor €12,50 kaartjes kopen voor de speciale kinderconcerten. Speciaal voor jongeren (<18 jaar) selecteert Entrée een aantal concerten die ook onder Entrée Junior zijn te vinden. Op die concerten ontvangen leden 75 procent korting. Als Entrée-lid mag je altijd een introducé jonger dan 35 jaar (de maximale Entrée-leeftijd) meenemen voor dezelfde prijs. Kijk voor meer informatie op http://www.jouwentree.nl.

 

Informatie voor bezoekers met een beperking

Mag ik met mijn elektrische rolstoel of scootmobiel naar binnen?

Informatie over de toegankelijkheid vindt u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief).

Kan ik mijn abonnementsplaats ruilen naar een rolstoelplaats?

Het is mogelijk om uw abonnementsplaats te ruilen naar een rolstoelplaats indien beschikbaar. Hiervoor neemt u contact op met de klantenservice van het Concertgebouworkest via (0031) 20 305 10 15 (ma-vr, 09:30 – 12:30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

Mag mijn hulphond mee naar binnen?

Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het Concertgebouw stelt het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren, waaronder honden, is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

Welke voorzieningen heeft Het Concertgebouw voor slechthorenden?

In de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van systemen voor gehoorondersteuning. U kunt gebruikmaken van een radio-ontvanger met een hoofdtelefoon of lus. De lus koppelt het geluid rechtstreeks met uw eigen hoorapparaat. U kunt op deze ontvanger, door middel van een mini-koptelefoonplugje, eventueel ook uw eigen apparatuur voor gehoorondersteuning aansluiten. Deze voorzieningen zijn te verkrijgen bij de garderobes van de Grote en de Kleine Zaal. Hier zijn ook testzenders geplaatst, zodat u uw apparatuur vóór u in de zaal plaatsneemt optimaal kunt instellen.