Jaarverslag 2022

Deze pagina's vormen een aanvulling op het gedrukte jaarverslag van de Foundation Concertgebouworkest.

Voorwoord

Anita Nijboer en Anne Christin Erbe over het jaar 2022. Met grote dankbaarheid voor de steun, de loyaliteit en het vertrouwen van alle begunstigers van de Foundation Concertgebouworkest.

Anne Christin Erbe

Voorwoord Anita Nijboer, voorzitter Foundation Concertgebouworkest

Met veel plezier heb ik het voorzitterschap van de Foundation Concertgebouworkest overgenomen van Fons van Westerloo. Het is een grote eer om deze rol voor dit fantastische instituut te mogen vervullen.

Ik kijk met plezier en trots terug op de mooie momenten in 2022, de zalen stroomden weer vol en de afdeling Development organiseerde met kenmerkend enthousiasme weer events en ontvangsten voor sponsoren en schenkers. De komst van Klaus Mäkelä als artistiek partner geeft nieuwe energie en de Opening Night in het Westerpark was een mooi begin van het seizoen. Velen, jong en oud, vaste en nieuwe bezoekers, trotseerden de regen en genoten van dit prachtige concert.

Het Concertgebouworkest is goed gepositioneerd om ook de komende jaren tot de wereldtop te blijven behoren. Investeren in kwaliteit en vernieuwing is essentieel. Ik denk aan activiteiten voor het aantrekken en behouden van talentvolle musici, instrumenten en artistieke projecten. Uw bijdragen hieraan zijn waardevol.

Tegelijkertijd is de druk op de begroting van het Concertgebouworkest groot. Al een aantal jaar blijven de subsidies vrijwel gelijk en stijgen de kosten. Het zal u niet verbazen dat wij als bestuur met de afdeling Development nadenken hoe de Foundation het orkest structureler financieel kan steunen. De gedachten gaan onder andere uit naar een endowment fonds dat zodanig groot is, dat uit de jaarlijkse rendementen een vast bedrag kan worden besteed voor bijvoorbeeld de betaling van solisten en gastdirigenten. Wij informeren u daar heel graag nader over.

Mede namens de andere bestuursleden van de Foundation dank ik u heel hartelijk voor het in ons gestelde vertrouwen en de afdeling Development voor haar grote betrokkenheid en inzet.

Anita Nijboer
Voorzitter Stichting Foundation Concertgebouworkest

Voorwoord Anne Christin Erbe, hoofd Development Koninklijk Concertgebouworkest

Het jaar 2022 was voor mij en mijn team een periode waarin we ons vol positieve energie en met hernieuwde ambities op de toekomst van het Concertgebouworkest konden richten.

Na de jaren waarin de pandemie het dagelijks leven beheerste, luidde de komst van Klaus Mäkelä als artistiek partner en toekomstige chef-dirigent een nieuw tijdperk in. Met onze geweldige orkestleden, onder wie weer een jonge generatie ambitieuze musici, zal Klaus Mäkelä als geen ander de waardevolle tradities van het Concertgebouworkest kunnen verrijken en vernieuwen.

Met groot plezier zie ik ook hoe we als Foundation een nieuwe generatie schenkers bereiken. Het eenjarig bestaan van de Companions toont dat onze dromen werkelijkheid zijn geworden. Er groeit een jongere doelgroep die graag onze concerten bezoekt, mensen die nieuwsgierig zijn naar klassieke muziek en het Concertgebouworkest opnemen in het ritme van hun vaak drukke leven. Een illustratie daarvan is het dubbelinterview in dit verslag met een van onze schenkers en zijn zoon die dit jaar Companion geworden is.

Graag laat ik weten hoe trots en dankbaar ik ben dat corporate partners ons ondanks de crisis trouw gebleven zijn. Met Booking.com hebben we bovendien een nieuwe global partner verwelkomd en met TBI een nieuwe corporate partner. Partners die zich graag verbinden met de ambities en het maatschappelijk belang van het Concertgebouworkest.

Terugblikkend op 2022 wil ik namens het orkest bovenal mijn dankbaarheid uitspreken voor de grote steun van onze vele trouwe schenkers, sponsoren en vermogensfondsen. Deze bijdragen vormen het onmisbare draagvlak voor alle toekomstplannen en ambities van het Concertgebouworkest.

Anne Christin Erbe
Hoofd Development Koninklijk Concertgebouworkest

Met steun van de Foundation schreef Alexander Raskatov het hoboconcert 'Time's River'. Hij droeg het werk op aan solohoboïst van het Concertgebouworkest Alexei Ogrintchouk.