Delen in wat je hebt

INTERVIEW - Twee maanden per jaar verblijft Rose-Marie de Mol van Otterloo met haar man in hun pied-à-terre in Amsterdam en bezoeken ze zoveel mogelijk concerten van het Concertgebouworkest. De rest van het jaar steunen ze het orkest vanuit de VS.

foto: Eduardus Lee
foto: Eduardus Lee

In gesprek met schenker Rose-Marie de Mol van Otterloo

Vanaf het allereerste concert hield Rose-Marie de Mol van Otterloo van het Koninklijk Concertgebouworkest. De Belgische woont sinds 1967 in de Verenigde Staten, deels in Massachusetts, deels in Naples, Florida. Twee maanden per jaar verblijft ze met haar man in hun pied-à-terre in Amsterdam en bezoeken ze zoveel mogelijk concerten van het Concertgebouworkest.

‘Tijdens de concerten komt er altijd iets bijzonders over me heen. Problemen verdwijnen en ik heb het gevoel dat ik even helemaal alleen ben.’

Amsterdam en Naples.

‘Ik vind het altijd jammer als we uit Amsterdam vertrekken – natuurlijk vanwege de vrienden en familie hier, maar ook omdat ik het orkest weer een jaar moet missen. Tijdens de concerten komt er altijd iets bijzonders over me heen. Problemen verdwijnen en ik heb het gevoel dat ik even helemaal alleen ben. Ik heb last van chronische pijn, maar als ik geniet van de muziek voel ik die pijn niet. Muziek kan het gemoed veranderen van diepbedroefd naar blij, en andersom.’

Rose-Marie en haar man hebben de totstandkoming van RCO House met een grote bijdrage ondersteund. ‘We voelen ons vooral betrokken bij de orkestleden. Zodra ik over RCO House hoorde als een plek met repetitiemogelijkheden voor hen, wilden we daar graag aan bijdragen. We zijn inmiddels rondgeleid door het gebouw: de oude stijl van de meisjesschool is bewaard gebleven, het is echt fantastisch geworden! Het was zo leuk om van de musici te horen hoe blij ze zijn met de mogelijkheden van hun nieuwe huis.’

Als een van de belangrijke donateurs van RCO Foundation haalt Rose-Marie vrienden en bekenden in de VS over om het orkest te steunen. Bovendien kon het orkest dankzij haar financiële en logistieke bijdrage de tournee in januari 2019 naar de VS beginnen in haar woonplaats Naples, Florida.

Eijk en Rose-Marie de Mol van Otterloo

Een onvergetelijk mooie avond voor zowel de musici als voor de inwoners van het stadje van ongeveer 140 duizend mensen. Naples kent een oudere bevolking, oorspronkelijk uit de staten in de Midwest, die tijdens de overwintering in Florida heel dankbaar is voor hoge kwaliteit van kunst en cultuur. Rose-Marie hoopt dat het orkest een volgende tournee naar de VS weer in Naples kan beginnen.

Gelukkig maken

Samen met haar man verzamelde Rose-Marie een omvangrijke kunstcollectie die zij recentelijk schonken aan het Museum for Fine Arts in Boston. Deze schenking gaf een vergelijkbaar geluksgevoel als het ondersteunen van het Concertgebouworkest. ‘Ik geniet ervan dat onze geliefde schilderijen nu ook door anderen bewonderd worden. Zo ben ik ook blij dat wij in de omstandigheden verkeren dat wij concerten van het Concertgebouworkest kunnen steunen, muziek maakt zoveel mensen gelukkig!’

‘Ik leerde van mijn moeder dat je altijd moet delen in wat je hebt.’

Rose-Marie voelt een sterke verantwoordelijkheid als donateur. ‘Het orkest kan niet voortbestaan zonder schenkers en sponsors. Niet iedereen heeft de keuze, maar als je om het orkest geeft en je hebt de mogelijkheid te delen, dan moet je dat doen.’ Waar komt die stelligheid vandaan? Rose-Marie gelooft dat zowel haar persoonlijke achtergrond als de gewoontes in de VS een rol spelen.

‘Ik groeide op in België op een kleine boerderij in een dorp waar eigenlijk iedereen arm was. Maar het woord ‘arm’ bestond niet in ons vocabulaire – iedereen verkeerde tenslotte in dezelfde situatie. Elke maandag kwamen zigeuners langs ons huis met de vraag naar iets te eten, en altijd had mijn moeder iets voor ze achtergehouden. Ze gaf eieren of vlees, en als ze zag dat een vrouw in verwachting was, breide ze een dekentje of truitje. Ik leerde van mijn moeder dat je altijd moet delen in wat je hebt.’

Schenkingscultuur

Daarnaast realiseert Rose-Marie zich dat de schenkingscultuur in Amerika grote invloed heeft op haar keuzes. Waar het in Europa gemeengoed is dat de overheid culturele instituten steunt, bestaan orkesten en musea in de VS dankzij vrijgevigheid van Amerikanen. Rose-Marie: ‘Een Amerikaan is nog niet van school of de eerste brief met het verzoek iets te ondersteunen ligt in de brievenbus. In Nederland is dat anders, maar ook hier zullen steeds meer mensen de verantwoordelijkheid moeten nemen om met financiële middelen het leven voor anderen beter te maken. Ik zie gelukkig ook dat dat gebeurt.’