Ruimte voor reflectie

INTERVIEW - ‘Relaties opbouwen op basis van een gemeenschappelijk doel, daar houd ik van.' Nicole van Det is senior managing director bij het consultancybedrijf Accenture. Ze vertelt over het partnership van het bedrijf met het Concertgebouworkest: 'Een gemeenschappelijk doel... dat kan een zakelijk project zijn, maar het is helemaal mooi als er een maatschappelijk doel is.’ 

Nicole van Det - Senior managing director Accenture (foto: Milagro Elstak)
Nicole van Det - Senior managing director Accenture (foto: Milagro Elstak)

Waarom past juist het Concertgebouworkest bij Accenture? Wat betekent het partnership in de praktijk? Wat ervaart ze zelf als ze in de zaal zit?

‘Er is een fantastische reclame voor Harley Davidson die bij mij een vergelijkbaar gevoel oproept als luisteren naar het Concertgebouworkest.’ Nicole van Det verwijst naar een recente commercial. Een Harley manoeuvreert door de nauwe straten van een stad. Muren van de huizen scheren vlak langs. Hij duikt een tunnel in, met kunstlicht en ondergronds ronken van de motor. Sneller en sneller rijdt hij richting de felle zon van de uitgang. En dan opeens is het helemaal stil. De Harley glijdt de vrijheid in van alleen weidse natuur. ‘Fascinerend, dat ik die beleving heb als ik naar het orkest luister, in een zaal met zo veel mensen om me heen’, realiseert Nicole zich.

Match

Volgens Nicole zijn het Concertgebouworkest en Accenture intrinsiek met elkaar verbonden. ‘Ik denk aan het vergelijkbare ambitieniveau; het streven om aan de internationale top te blijven – het orkest met muziek en wij met het helpen van andere bedrijven om succesvol te zijn – waar ook ter wereld.

'De bevlogenheid die nodig is bij musici en bij de organisatie van het orkest, herken ik ook bij onze mensen.’

Voor ons en voor het Concertgebouworkest speelt innovatie daarbij een grote rol. Continu jezelf opnieuw ontdekken binnen een veranderende wereld. Bij het orkest zie ik dat terug in projecten die gestart worden. Of het nu gaat om talentontwikkelingsprogramma’s, het vinden van partners voor funding, of de totstandkoming van het eigen huis in de Gabriël Metsustraat. Alles staat in het teken van kwaliteit en innovatie, noodzakelijk om aan de top te blijven presteren. De bevlogenheid die hiervoor nodig is bij musici en bij de organisatie van het orkest, herken ik ook bij onze mensen.’

Nicole noemt ook het platform dat het orkest biedt aan jong talent als match met Accenture. ‘Jonge musici die al presteren aan de top, worden in hun ontwikkeling begeleid vanuit het orkest. Bij ons wordt het grootste deel van de meer dan 500.000 mensen die wereldwijd werken bij Accenture opgeleid en getraind door experts binnen onze eigen organisatie.’

Extra dimensie

Een partnership met het orkest kan op verschillende manieren ingevuld worden. Accenture heeft ervoor gekozen om vooral een persoonlijke verbinding te leggen tussen de musici en de medewerkers en klanten van Accenture. Om kennis te delen aan de hand van workshops of een keynote door een musicus over een van de gemeenschappelijke thema’s, zoals samenwerken, ambitie, (intrinsieke) motivatie, talentontwikkeling en luisteren. Nicole: ‘Ik leid een internationale account voor Accenture en vorig jaar heb ik mijn team van overal vandaan – Engeland, Singapore, India – uitgenodigd voor een meeting in RCO House. Dominic Seldis (aanvoerder contrabas) vertelde over zijn levensloop, gekoppeld aan “Be the best, stay the best”. Over vallen en opstaan, keuzes maken en erkennen waar je goed en minder goed in bent. Door de raakvlakken ontstonden andere gesprekken dan anders. Je leert je collega’s van een nieuwe kant kennen. Als je dan met elkaar naar een concert gaat, betekent het partnership zo veel meer dan alleen kaartjes kopen en muziek luisteren. Het geeft een extra dimensie aan de muziek.’

Flexibiliteit

De Opening Night in september heeft op Nicole een bijzondere indruk gemaakt. ‘Janine Jansen was ziek, de dirigent kon niet komen. Toen stonden daar Elim Chan (dirigent) en Simone Lamsma (viool). Het moet ingewikkeld geweest zijn dat voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk was het concert fantastisch – niet alleen gewoon goed, maar ook enorm verrassend. Ik bewonder de musici om hun flexibiliteit die ze inzetten als team effort, op basis van hun talent. Ik zie overeenkomsten met mijn eigen functie. Ook wij werken in steeds wisselende samenstellingen met mensen die verschillen wat betreft cultuur, leeftijd en ervaring. Aan mij om die verscheidenheid steeds opnieuw in te zetten voor high performance. Verschil kunnen maken, hangt af van de verzameling talenten. Als dat lukt, beleef ik de mooiste momenten in mijn werk. Dat herkende ik die avond bij het Concertgebouworkest.’

Het geeft me een moment waarop ik rust en vrijheid ervaar, waarop mijn creativiteit en het denken in mogelijkheden worden aangesproken.

Tijdens een concert van het Concertgebouworkest focust Nicole zich als vanzelf op orkestleden die ze heeft leren kennen. ‘Wat motiveerde hen dit te gaan doen? Wat betekent die toewijding in het dagelijks leven? En: hoe vertaalt dat zich naar wat ik zelf doe? Het geeft me een moment waarop ik rust en vrijheid ervaar, waarop mijn creativiteit en het denken in mogelijkheden worden aangesproken. Ook andere leiders kunnen daar profijt van hebben. Juist in deze tijd. De urgentie om te veranderen en om te profiteren van nieuwe technologieën, vraagt ruimte voor reflectie. Zodat we verantwoorde keuzes maken en tegelijkertijd onze creativiteit aanspreken. Het zen-gevoel van zo’n concert gun ik iedereen!’

Door Marije Bosnak