Verhalen

Concerten

Sopraan Christiane Karg over Mahlers Vierde symfonie

wo 3 dec 2025

Andris Nelsons leidt op 17, 19 en 21 december in het Concertgebouw Mahlers Vierde symfonie. Sopraan Christiane Karg zingt het lied Das himmlische Leben in het slotdeel. Preludium publiceerde een interview met Karg over haar carrière, haar samenwerking met het Concertgebouworkest en de Vierde symfonie van Gustav Mahler. ‘De Vierde is grappig en tragisch tegelijkertijd.’

Andris Nelsons leidt Mahlers Vierde
Met trompettist Håkan Hardenberger in Widmanns Towards Paradise
Op reis: Andris Nelsons leidt Mahler
Widmanns trompetconcert Towards Paradise en Mahlers Vierde symfonie
Andris Nelsons leidt Mahlers Vierde
Met trompettist Håkan Hardenberger in Widmanns Towards Paradise
Andris Nelsons leidt Mahlers Vierde
Met trompettist Håkan Hardenberger in Widmanns Towards Paradise

De Duitse sopraan Christiane Karg heeft Mahlers Vierde symfonie talloze malen gezongen. Weet ze hoe de uitvoering met het Concertgebouworkest en dirigent Andris Nelsons zal gaan?

‘Nooit, ieder concert is anders. Ik weet ook nog niet waar ik straks sta. Het is heerlijk om voor dit deel naast de harp te staan of bij de cellogroep, ik ben benieuwd wat Andris voor ogen heeft. Liefst ben ik het hele voorgaande deel al op het podium, ik heb tijd nodig om me te verbinden met wat er gebeurt, om richting dat ene concentratiemoment te gaan waarop ik opsta en zing.’

‘Dit Mahler-deel heeft iets kinderlijks, maar het is laag genoteerd. Zoals zo vaak bij Mahler: hij balanceert tussen uitersten. De Vierde is grappig en tragisch tegelijkertijd. Er zit humor in en ook een enorme diepte. Dit is geen aria, het is een lied, het is een verhaal. Voor mij staan de woorden voorop, daar moet je je als vocalist heel goed in inleven. Ik ben in Das himmlische Leben een verhalenverteller. Deze hemel wil ik zo kleurrijk mogelijk beschrijven, stel je een kleurrijk schilderij voor.’

‘Het Concertgebouworkest heeft een uniek warm geluid, ik voel de generositeit van de musici als ik met hen zing. En ze hebben natuurlijk een fantastische Mahlertraditie.’ Hoort daar een specifieke klank bij voor Karg? ‘Naturel. Gustav Mahler was een natuurmens, de Mahlerklank is voor mij persoonlijk, direct, eenvoudig en genereus.’

Lees het volledige interview met Christiane Karg in Preludium >

Christine Karg
Christine Karg (foto: Gisela Schenker)