Nieuws

Nieuwsoverzicht

Concertgebouworkest presenteert seizoen 2021/2022

10 mei 2021

Samenwerking, ambitie en durf kenmerken het seizoen 2021/2022 van het Concertgebouworkest. In een vrolijk gekleurde brochure presenteert het orkest een volledig concertseizoen.

 

‘Wij hebben een optimistische blik op de toekomst’ verklaart het nieuwe directieteam in het voorwoord. Vertrouwen in het kunnen realiseren van de artistieke plannen blijkt ook uit de keuze om evenals voorgaande jaren abonnementenseries aan te bieden, die vanaf 11 mei te bestellen zijn.

Opvallende elementen in de programmering zijn een nieuwe samenwerking met creatief partner Pierre Audi, de geïntensiveerde samenwerkingen met enkele vooraanstaande dirigenten, concerten met artist in residence Yefim Bronfman, een reeks zeer diverse concerten met als thema Made in America, een eerbetoon aan Jan Pieterszoon Sweelinck en een groot aandeel hedendaagse muziek. Ook vindt in de zomer de tweede editie plaats van Concertgebouworkest Young, het succesvolle Europese jeugdorkest voor jonge talenten met een grote diversiteit aan achtergronden die een steuntje in de rug verdienen.

Creatief partner Pierre Audi

Het Concertgebouworkest gaat een driejarig verbond aan met de visionaire regisseur Pierre Audi. Van 1988 tot 2018 was Audi artistiek directeur van De Nationale Opera, een functie die hij lange tijd combineerde met de artistieke leiding van het Holland Festival. Als opera- en theaterregisseur werkte hij in ’s werelds belangrijkste theaters. Momenteel is hij algemeen directeur van het Festival d’ Aix-en-Provence en artistiek directeur van de Park Avenue Armory in New York, dat zich toelegt op grensverleggende producties in een ongebruikelijke omgeving.

Als creatief partner werkt Pierre Audi komend seizoen met het Concertgebouworkest aan een mise-en-espace bij een nieuwe opdrachtcompositie van Tan Dun in Het Concertgebouw en een bijzonder programma in de Gashouder (Westergas Amsterdam) in samenwerking met een nader bekend te maken gastartiest uit onverwachte hoek. In het najaar volgt meer informatie over dit unieke project.

‘Ik kijk ernaar uit om de komende seizoenen in nauwe samenwerking met het Concertgebouworkest nieuwe accenten in zijn programmering te onderzoeken’, aldus Pierre Audi. ‘Deze uitdaging biedt bovendien een schitterende gelegenheid om samen met componisten, dirigenten en het orkest de interactie van muziek en andere kunstvormen te verkennen. Zulke initiatieven zijn op dit moment extra relevant in onze zoektocht naar manieren om aandacht te vestigen op het belang van klassieke muziek voor de nieuwe generaties en voor een breder deel van de samenleving.’

Samenwerkingen met dirigenten

Met enkele dirigenten die van groot belang zijn voor het orkest wordt de samenwerking de komende tijd geïntensiveerd. Conductor emeritus Riccardo Chailly zal jaarlijks op de bok staan, te beginnen in maart 2021 met werken van Zemlinsky, Bosmans en Sjostakovitsj die meer aandacht verdienen.

Iván Fischer dirigeert tijdens zijn eerste seizoen als honorair gastdirigent Schuberts ‘Onvoltooide’ en Mahlers Eerste symfonie en een programma met alle drie pianoconcerten van Bartók. Met John Eliot Gardiner start het orkest een Brahms-cyclus van vier concerten, verspreid over twee seizoenen.

Daniel Harding gaat ieder seizoen meerdere programma’s leiden bij het orkest. Dat begint deze zomer met de BankGiro Loterij Zomerconcerten, inclusief de tweede editie van het jeugdorkest Concertgebouworkest Young, de zomertournee langs Europese zalen en festivals, én de Opening Night op 10 september, waarin Leonidas Kavakos soleert in het Vioolconcert van Erich Wolfgang Korngold. Fabio Luisi leidt komend seizoen eveneens twee programma’s, en deelt zijn kennis en ervaring met jonge talentvolle dirigenten tijdens de Ammodo Masterclass.

Met dirigent Tugan Sokhiev hoopt het orkest in het najaar een uitgebreide tournee naar Azië te realiseren. Andere gewaardeerde dirigenten die komend seizoen op de bok staan zijn Stéphane Denève, Paavo Järvi, Susanna Mälkki, Trevor Pinnock en Jaap van Zweden.

Er staat ook een aantal bijzondere debuten op stapel. Zo leidt Jordi Savall het Concertgebouworkest in een feestelijk barokprogramma. Ook verheugen we ons op de eerste samenwerkingen met de dirigenten Constantinos Carydis, Maxim Emelyanychev, Jonathon Heyward, Riccardo Minasi en Kristiina Poska (de laatste twee stonden oorspronkelijk al in het seizoen 2020/2021 gepland).

Solisten

Als artist in residence zal de vermaarde pianist Yefim Bronfman bij het Concertgebouworkest soleren in Beethovens Derde pianoconcert, Rachmaninoffs Derde pianoconcert en de wereldpremière van Elena Firsova’s Pianoconcert op. 175, en kamermuziek verzorgen met orkestmusici.

Onder de solisten die komend seizoen het podium delen met het orkest vinden we voorts de pianisten Behzod Abduraimov, Kirill Gerstein en Daniil Trifonov, de violisten Lisa Batiashvili, Janine Jansen, Leonidas Kavakos en Nikolaj Szeps-Znaider en bariton Matthias Goerne. Het Concertgebouworkest kijkt uit naar de debuten van sopraan Renée Fleming en de pianisten Stephen Hough en Alexandre Kantorow. Onder de solerende orkestleden vinden we concertmeester Vesko Eschkenazy, solotrombonist Jörgen van Rijen en soloklarinettist Calogero Palermo.

Made in America

Onder het motto Made in America wijdt het orkest - in samenwerking met onder meer het John Adams Institute - drie weken aan de Amerikaanse symfonische muziek. De ongelofelijke diversiteit daarvan komt over het voetlicht in drie compleet verschillende programma’s met werken van John Adams, de Afro-Amerikaanse componisten Julia Perry en George Walker, de innovatieve Charles Ives en Julia Wolfe, de cross-over van Leonard Bernstein en Aaron Copland, de heel persoonlijke muziektaal van Jennifer Higdon en Peter Lieberson, de radicale immigrant Edgard Varèse en filmmuziek van onder anderen Erich Wolfgang Korngold, Bernard Herrmann en John Williams. Binnen het thema vinden bovendien interessante educatieve projecten, lezingen en kamermuziekconcerten plaats.

Sweelinck 2021

In samenwerking met Stichting Sweelinck 2021 herdenkt het Concertgebouworkest het feit dat Jan Pieterszoon Sweelinck vierhonderd jaar geleden overleed. Naast werken van Sweelinck zelf staat onder meer een opdrachtcompositie door Joey Roukens op het programma. Ook zal er kamermuziek klinken rondom de ‘Orpheus van Amsterdam’.

Hedendaagse muziek

Het Concertgebouworkest heeft altijd veelvuldig samengewerkt met dirigerende componisten, van Richard Strauss en Gustav Mahler in de eerste decennia tot John Adams, Thomas Adès en Matthias Pintscher nu. In die traditie staat ook Tan Dun. De Chinese componist/dirigent komt voor de vierde keer terug en leidt twee wereldpremières: een tromboneconcert met als solist Jörgen van Rijen en het Requiem for Nature voor koor, orkest en solisten met een mise-en-espace van creatief partner Pierre Audi.

Andere wereldpremières in het seizoen 2021/2022 zijn van Elena Firsova, Beat Furrer, Annelies Van Parys en de Nederlanders Joey Roukens en Hawar Tawfiq.

Het Concertgebouworkest voert ook graag werken uit die na hun eerste uitvoeringen onterecht wat vergeten zijn, zoals Henriëtte Bosmans’ Concertstuk voor viool en orkest en Pas de deux van Otto Ketting. Met alleen een première verwerft een compositie zich immers nog geen plek in het orkestrepertoire. Onder de naoorlogse werken die onvervalste klassiekers zijn geworden vinden we Morton Feldmans Coptic Light, György Ligeti’s Atmosphères en Witold Lutoslawski’s Concert voor orkest.

Talentontwikkeling

Het Concertgebouworkest heeft zijn activiteiten op het gebied van educatie en talentontwikkeling de laatste jaren sterk uitgebreid. Na een seizoen waarin covid-19 het orkest dwong deze activiteiten met name online te ontplooien, wordt deze ontwikkeling verder doorgezet. De samenwerking met scholen komt weer op gang. Concertgebouworkest Young, het jeugdorkest voor Europese getalenteerde jongeren in de leeftijd van 14 t/m 17 jaar die een steuntje in de rug verdienen, treedt op in Amsterdam en Keulen. De Academie van het Concertgebouworkest gaat met tien deelnemers zijn twintigste seizoen in. De succesvolle, live gestreamde Ammodo Masterclass dirigeren wordt deze keer geleid door Fabio Luisi.

Nieuw publiek

Het Concertgebouworkest richt zijn blik al jaren op de toekomst in de wetenschap dat klassieke muziek geen vanzelfsprekendheid is in onze snel veranderende wereld. Online streaming heeft zeker sinds het uitbreken van de coronacrisis een hoge vlucht genomen, de hoeveelheid hoogkwalitatieve video-opnamen op concertgebouworkest.nl/video breidt zich snel uit. Voor wie niet naar de zaal kan is het een mooie manier om toch het orkest te zien spelen. De vorig jaar gelanceerde campagne ‘Waar luister jij naar?’ is zeer relevant gebleken en heeft voor veel nieuwe liefhebbers gezorgd, evenals de slaapliedjesreeks Ssst…lekker slapen die het orkest in samenwerking met Zwitsal produceerde en de Tussen je oren-muziekfilmpjes voor Schooltv.

Door middel van verschillende concertformats verbindt het orkest zich aan een steeds gevarieerder en jonger publiek. Muziekliefhebbers die nog niet (vaak) het orkest bezochten, maken bij Essentials kennis met de essentiële meesterwerken, eigenwijs ingeleid door de energieke presentator Thomas Vanderveken. De succesvolle serie wordt uitgebreid met een vierde concert, exclusief voor jongerenvereniging Entrée.

Voor de liefhebbertjes vanaf 6 jaar zijn er twee Kinderconcerten, waarin muziek op een speelse, levendige manier gepresenteerd wordt. De Familieserie geeft de mogelijkheid om kinderen en kleinkinderen van acht jaar en ouder kennis te laten maken met het Concertgebouworkest in drie aansprekende concerten met leuke inleidingen.

Andere locaties

Ook buiten Het Concertgebouw bereikt het orkest graag een divers publiek. Onder het motto grenzeloos programmeren ontwikkelt het orkest met creatief partner Pierre Audi bijzondere voorstellingen op alternatieve locaties. Zoals in voorgaande jaren organiseert het orkest weer twee Club Nights op verschillende clubpodia in Amsterdam. Verder treedt het Concertgebouworkest - naast de verschillende buitenlandtournees - op in Den Haag, Eindhoven en Heerlen. Bij De Nationale Opera speelt het orkest in juni 2022 Webers Der Freischütz.

Buitenlandtournees

Ieder seizoen onderneemt het Concertgebouworkest meerdere tournees om zijn muziek te delen met muziekliefhebbers over de hele wereld. Komend seizoen begint traditiegetrouw met de zomertournee langs belangrijke Europese zalen en festivals. In november 2021 treedt het orkest op in Zuid-Korea en Japan. Verder zijn er concerten in Boekarest, Dortmund, Luxemburg, Parijs en Keulen om naar uit te kijken.

Deel: