ma 5 mei 2025
Als geboren Amsterdammers die al decennialang abonnementhouder zijn van het Concertgebouworkest, leverden Sjoukje Tuinema en haar echtgenoot Jolmer Gerritse met Laaken Asset Management in 2017 met liefde een bijdrage aan de realisatie van RCO House. Inmiddels is Laaken als lid van businessclub De Salon nog nauwer verbonden aan het orkest.
Door Stella Vrijmoed - Interview met Sjoukje Tuinema ten behoeve van het Jaarverslag 2024 van de Foundation Concertgebouworkest.
Sjoukje kent het Concertgebouworkest al uit haar jeugd. Haar ouders namen haar geregeld mee naar Het Concertgebouw. “Wij woonden bij het Leidsebosje – oudere Amsterdammers kennen die term nog, het verlengde van het Leidseplein – en konden er lopend heen. Een leven zonder het Concertgebouworkest kan ik me niet voorstellen. Mijn harplerares Vera Badings was lang eerste harpist van het orkest, ik herinner me haar nog in het Harpconcert van Händel. Ik heb zelf tot aan het conservatorium harp gespeeld, maar heb er mijn vak niet van gemaakt. Het is een genadeloos beroep: alleen foutloos is goed genoeg. Daarom bewonder ik de musici op het podium ook zo.”
Hoewel Sjoukje opgroeide met het orkest, was het bijwonen van de concerten in het begin van haar volwassen leven niet vanzelfsprekend. In haar studietijd waren concertkaartjes meestal te duur. Pas later namen zij en haar echtgenoot een abonnement op het groot symfonisch repertoire. “Honderd musici die voor je musiceren: dat kan je zo raken. Je komt verrijkt naar buiten, als een ander mens.”
Wij willen onze klanten elk jaar iets cultureels en exclusiefs bieden.
In 2017 werden Sjoukje en Jolmer gevraagd een donatie te doen voor de realisatie van RCO House, de thuisbasis van het orkest aan de Gabriël Metsustraat. Sjoukje: “De beslissing om dat te doen was niet moeilijk. Het Concertgebouworkest behoort tot de parels van Nederland, wij zeggen na zo’n concertavond vaak tegen elkaar dat het niet beter wordt dan dit. Het is een orkest van wereldniveau. En je hoeft er niet voor op reis! Wij weten ook dat het een solide organisatie is die in al haar aspecten staat voor kwaliteit. Bovendien ging het om iets cruciaals: het orkest had geen fatsoenlijke thuisbasis, geen plek voor de musici om te studeren en in klein verband samen te spelen.”
Inmiddels staat Laaken Asset Management, waar Jolmer oprichter en directeur van is, samen met andere schenkers op een plaquette naast de repetitiestudio waar het aan heeft bijgedragen. In het najaar van 2024 organiseerde Laaken twee bijzondere bijeenkomsten voor zijn klanten in RCO House. “Wij willen onze klanten elk jaar iets cultureels en exclusiefs bieden”, zegt Sjoukje. “We kozen het RCO House, want daar kom je normaliter niet. Deelnemers van de Academie van het Concertgebouworkest hebben gemusiceerd en ons een kijkje in de keuken gegeven. Ze vertelden hoe het werkt als je auditie doet voor het orkest, hoeveel mensen meedoen en dat dat achter een gordijn plaatsvindt. Dat spreekt tot de verbeelding. Twee van onze klanten vonden het zo inspirerend dat zij ook donateur zijn geworden. Een aantal jonge medewerkers bij ons op kantoor kwam zo voor het eerst in aanraking met klassieke muziek.”
Als het goed gaat met je bedrijf of privé, vind ik dat je verplicht bent om te delen. Dat verrijkt ook je eigen leven.
Sjoukje heeft het idee dat dat voor jongere generaties niet meer zo vanzelfsprekend is. Gelukkig zijn er nu veel meer studentenkortingen dan in haar tijd, zegt ze. “En dat Klaus Mäkelä nu de nieuwe chef-dirigent wordt is fantastisch. Als hij dirigeert, is het voortdurend vuurwerk, als publiek zit je op het puntje van je stoel. Je hóórt dat er een jong iemand op de bok staat. Dat gaat nieuw publiek aantrekken.”
Ook het programma heeft daar invloed op, denkt Sjoukje. “Met stukken van componisten die zelf in de zaal zitten, spreek je een andere generatie aan. Ik vind dat zelf ook interessant, want die Zevende van Beethoven kunnen we allemaal meezingen. We moeten mee in de vaart der volkeren, niet alleen teruggrijpen op het verleden. Als je na afloop van een recent gecomponeerd stuk voor 120 musici – vol percussie en met wendingen alle kanten op – de componist, een frêle dame, het podium op ziet komen, voegt dat een extra dimensie toe.”
Sjoukje benadrukt hoe belangrijk het is dat particulieren, al dan niet via hun bedrijf, bijdragen aan cultuur. “Anders blijft er weinig over van het culturele landschap. De stad zou er heel anders uit hebben gezien zonder particulier initiatief. “Artis, het Vondelpark, het Stedelijk, het Rijks, Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest: die zouden dan allemaal niet in de huidige vorm bestaan. Tegelijkertijd is het goed dat culturele instellingen leren ondernemen. De overheid kan en wil niet alles: particulier initiatief is altijd nodig, zo maak je mensen ook meer betrokken. Als het goed gaat met je bedrijf of privé, vind ik dat je verplicht bent om te delen. Dat verrijkt ook je eigen leven.”
Met een lidmaatschap van onze business club De Salon draagt u bij aan de toekomst van symfonische muziek en aan het behoud van het Concertgebouworkest aan de wereldtop.