Mahler - Symfonie nr. 6

CD - ‘Met een daverende dreun plaatst Jansons zich in de Amsterdamse Mahlertraditie’, schreef dagblad Trouw bij het uitkomen van deze cd. Luister naar Mahlers Zesde symfonie 'zoals deze bedoelt is te klinken'.
RCO Live: Concertgebouworkest speelt Mahlers Zesde symfonie en Henze's Sebastian im Traum o.l.v. Mariss Jansons - cover 06001 - foto: Koninklijk Concertgebouworkest
RCO Live: Concertgebouworkest speelt Mahlers Zesde symfonie en Henze's Sebastian im Traum o.l.v. Mariss Jansons - cover 06001 - foto: Koninklijk Concertgebouworkest

Bestellen, downloaden en luisteren

Uitvoerenden

Mariss Jansons, chef-dirigent (2004-2015)
Koninklijk Concertgebouworkest

Met zijn eerste Mahler-opname met het Koninklijk Concertgebouworkest stapte Mariss Jansons in een van de grootste Mahlertradities die er in de wereld van de symfonische muziek bestaan.

De relatie tussen Gustav Mahler en het Amsterdamse orkest gaat terug tot 1903 toen de componist zijn Derde symfonie bij het Concertgebouworkest dirigeerde. Sindsdien is het werk van Mahler altijd een van de vaste – en geroemde - punten binnen de programmering van het Koninklijk Concertgebouworkest gebleven.

In deze live-opname van Mahlers Zesde symfonie bereiken dirigent en orkest een zeer indringende en hoogwaardige lezing van een van de meest dramatische hoogtepunten uit Mahlers’ oeuvre

De opnamen voor deze release van Mahlers Zesde symfonie vonden plaats tijdens concerten in het Amsterdamse Concertgebouw in de eerste weken van het seizoen 2005/2006 na afloop van een tournee langs de grote Europese zalen waar de uitvoeringen van het werk zeer veel indruk maakten.

Op cd 2 wordt Mahlers Zedse symfonie gevolgd door de opname van de wereldpremière van Hans Werner Henzes Sebastian im Traum uit december 2005

Sebastian im Traum is een opdrachtwerk van het Koninklijk Concertgebouworkest, de Eduard van Beinum Stichting, het Tonhalle Gesellschaft Zürich en de New York Philharmonic.

Uit de pers

‘een van de heftigste concerten die ik ooit heb meegemaakt’
- Kasper Jansen, NRC Handelsblad (concertrecensie Mahler 6)

‘Met een daverende dreun plaatst Jansons zich in de Amsterdamse Mahlertraditie’
- Peter van der Lint, Trouw (concertrecensie Mahler 6)

‘Die Kunst der Klangfarbengestaltung wurde hier bis in die Extreme ausgeweitet’
- Thomas Schacher, Neue Zurcher Zeitung (concertrecensie Mahler 6, Lucerne Festival)

‘Im Rahmen der Wiener Festwochenkonzerte stellte sich anlässlich des ersten gemeinsamen Auftrittes von Wiener und Berliner Philharmonikern unter Simon Rattle die theoretische Frage: Von wem will man Gustav Mahlers Sechste Symphonie zur Zeit am liebsten hören?

  1. Von den Wiener Philharmonikern?
  2. Von den Berliner Philharmonikern?
  3. Von beiden Orchestern zusammen?

Spätestens jetzt ist man zu antworten geneigt: Bitte in einer ganz anderen Kombination, nämlich von Mariss Jansons und dem Concertgebouw Amsterdam.’
- Geko – Kurier Salzburg (concertrecensie Mahler 6 Salzbürger Festspiele)

‘Dieser Sonntagabend in der Philharmonie war ein Höhepunkt, vielleicht sogar der Höhepunkt des Musikfests.’
- Wolfgang Fuhrmann Berliner Zeitung (concertrecensie Mahler 6 Berliner Musikfest)

‘This was how it was meant to be’
- Barry Millington – The Evening Standard (concertrecensie Mahler 6BBC Proms)

‘This was predictably going to be one of the season’s greatest Proms, but as ever with Jansons, he surpassed even the highest expectations’
- (Geoffrey Norris, The Daily Telegraph, concertrecensie Mahler 6BBC Proms)