Verhalen

Voor kinderen

Onze Music Game

De missie achter Final score

do 1 mei 2025

Een eindbaas verslaan met een viool die betoverde muzieknoten afvuurt terwijl je vijand voorwerpen op je afgooit in het ritme van de muziek: in Final Score - The Music Game kan het. De online game hebben we in 2024 in samenwerking met de ELJA Foundation en Accenture Song ontworpen voor kinderen van 10 tot 16 jaar. Missie: deze lastig bereikbare doelgroep kennis laten maken met klassieke muziek. Zonder dat de jongeren het zelf doorhebben.

Als eerste orkest ter wereld lanceerden we een gratis multiplayer game op Roblox, Final Score – the Music Game. Kinderen tussen 11 en 17 jaar mochten de game voor het eerst spelen tijdens een event in de A'DAM Tower, april 2025
Als eerste orkest ter wereld lanceerden we een gratis multiplayer game op Roblox, Final Score – the Music Game. Kinderen tussen 11 en 17 jaar mochten de game voor het eerst spelen tijdens een event in de A'DAM Tower, april 2025(foto: Veerle Bastiaanssen)

Door Stella Vrijmoed - Interview met Astrid Rose en Gijs de Bruijn ten behoeve van het Jaarverslag 2024 van de Foundation Concertgebouworkest.

Jongere generaties met kunst en cultuur in aanraking brengen? Daarvoor is het bezoek aan een voorstelling of tentoonstelling niet genoeg – jongeren moeten zelf aan de slag. Een voorstelling in elkaar zetten, muziek maken: het leert ze andere perspectieven zien, samenwerken en met een open blik naar anderen en de wereld kijken. Daar gelooft de ELJA Foundation in, een stichting die sinds de oprichting in 2021 de samenwerking opzoekt met verschillende culturele instellingen om dit doel te bereiken.

Samen met het Concertgebouworkest werd gebrainstormd over de vraag: hoe laat je jongeren klassieke muziek ontdekken en beleven terwijl ze tegelijkertijd met elkaar in contact zijn? Het idee van een online game werd geboren. “En dan geen saaie educatieve game; het moest echt een avontuurlijk spel worden”, vertelt Astrid Rose, directeur van de ELJA Foundation.

Een dwarsfluit als wapen
Met dit idee benaderde het orkest marketingstrateeg Gijs de Bruijn van Accenture Song, een corporate partner van het orkest die wereldwijd grote bedrijven helpt met groeien. Het team van De Bruijn bedacht een concept én bouwde de game. “Onze technische mensen werden wild enthousiast”, vertelt De Bruijn. “De game developers en audio designers mochten ineens een game ontwikkelen voor het allerbeste orkest ter wereld.”

De special effects in de game zijn live ingespeeld door musici van het Concertgebouworkest, en alle muziek is uiteraard ook uitgevoerd door het orkest. “Dat heb je als speler niet door – wat misschien juist goed is; we willen dat jongeren de muziek vooral beléven, dan is de interactie veel intenser”, aldus De Bruijn.

Final Score bestaat uit vijf werelden waarin spelers in principe oneindig kunnen spelen door nieuwe wapens in de vorm van muziekinstrumenten te vergaren en steeds meer punten te scoren. Zo kun je met een dwarsfluit vijanden bevriezen en werkt een kerkklok als schild. Onderweg kunnen spelers standbeelden van componisten tegenkomen en minigames doen, waarin ze bijvoorbeeld een melodie na moeten spelen of muzikale vragen beantwoorden. Ongemerkt krijgen spelers verhalen van componisten en muziekstukken mee in het spel. Zo klinkt na het verslaan van een eindbaas Fêtes van Debussy.

Final Score is beschikbaar op Roblox en kan gespeeld worden op verschillende devices zoals mobiele telefoon of tablet. Scan de QR-code.

QR-code Final Score - the Music Game

Met een dwarsfluit kun je vijanden bevriezen en een kerkklok werkt als schild. Ongemerkt krijgen spelers verhalen van componisten en muziekstukken mee in het spel.

Het testen van de game. Meer dan vijftig jongeren van over de hele wereld hielpen met bedenken en ontwikkelen om de game zo mooi en spannend mogelijk te maken.
Het testen van de game. Meer dan vijftig jongeren van over de hele wereld hielpen met bedenken en ontwikkelen om de game zo mooi en spannend mogelijk te maken.

Wereldwijd platform
De game wordt aangeboden op het platform Roblox, dat dagelijks miljoenen spelers van over de hele wereld trekt, grotendeels kinderen. Belangrijk bij het ontwerpen was dus dat het educatieve aspect er niet dik op lag. Dat is volgens de initiatiefnemers goed gelukt. Astrid Rose: “Roblox vond het spel zelfs ‘te avontuurlijk’ voor een educatief doeleinde, dat vonden wij een compliment! Nu vinden zij het zo interessant dat ze de game extra gaan promoten.”

Gedurende het maken is de game geregeld getest bij de doelgroep en aangepast op basis van feedback van de jongeren. “Het was een grotere uitdaging dan we hadden gedacht”, vertelt Rose. “De taal in de gaming-wereld is heel eigen: snel, flashy. Er is een speciale AI-tool gebouwd om onze boodschap te vertalen in een taal waar jongeren op aangaan. Onze founder, mevrouw Blokker vertelde dat ze kippenvel kreeg toen ze de promotievideo zag, zo spectaculair vond ze die.

De game slaat volgens marketingstrateeg Gijs de Bruijn, die al jaren met het orkest samenwerkt, hopelijk twee vliegen in één klap. “Kinderen maken op jonge leeftijd kennis met symfonische muziek, zonder de moeite die het kost om ze naar de concertzaal te krijgen. En ten tweede verbindt het spel online jongeren van allerlei achtergronden met elkaar.”

Onze technische mensen werden wild enthousiast, zij mochten ineens een game ontwikkelen voor het allerbeste orkest ter wereld.

Gijs de Bruijn - Accenture Song

Bruggen slaan
Astrid Rose zou zelf dit spel als kind gespeeld hebben. “Ik ben niet met klassieke muziek opgegroeid – ik ben van Surinaamse afkomst en wij hoorden en speelden heel andere muziek. Ik werkte in de muziek- en entertainmentsector toen mij een baan bij het Conservatorium van Amsterdam werd aangeboden. Natuurlijk was ik bekend met klassieke muziek, maar op het CvA leerde ik die op een heel andere manier kennen – door de ogen van jongvolwassenen die haar heel intens beleefden, als essentieel onderdeel van hun leven.”

De schoonheid van klassieke muziek kan volgens Rose compleet aan je voorbijgaan als je er niet van jongs af aan mee in aanraking komt. “Dan kun je het gevoel krijgen dat het niet voor jou is. Ik geloof dat deze game een bruggetje vormt voor heel veel kinderen en jongeren, en de deuren opent naar een klassiek concert. Ik denk dat we met wat wij doen – kunst inzetten als middel om jongeren te verrijken en te verbinden – zaadjes planten. Ik geloof oprecht dat we op deze manier de change makers van morgen creëren.

Meer over Final Score